AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Syns dette er en vond situasjon, for det er ikke tydelige og klare lover om hvilke "rettigheter" lærere har ang. fysisk kontakt med elever. I dag kom min 8 år gamle datter hjem fra skolen, ropte "hei mamma" fra gangen, og kom opp med et smil og ga meg en klem, som hun gjør hver dag. Jeg spurte som jeg gjør hver dag, hvordan dagen hadde vært - men fikk ikke det svaret jeg får hver dag.... Hun kikket på meg med et uttrykk som var både trist og usikkert, før hun sa "ikke så bra i dag, for *lærers navn* knep meg i armen". Det tok en stund før jeg fikk samlet meg og bedt henne forklare hva hun mente, men... hun satt altså på plassen sin i timen, og drømte seg sikkert vekk litt; for hun fiklet litt med en bok og skriblet noe med blyant ytterst i kanten på en side i boka. Da kom lærer plutselig mot henne, tydelig sint, og grep tak i håndleddet hennes, dro armen fort vekk fra boka, og spurte med sint stemme "hva er det du driver med?" Jeg spurte om hun fikk vondt, men det gjorde hun ikke sa hun. Men lærer holdt godt fast og var sint, så hun ble litt redd.... Dette var hennes forklaring, og jeg har ingen tvil om hun snakker sant. Hun er ikke den som herjer i timene eller ikke respekterer lærerne, eller ødelegger ting med vilje, eller er slem mot andre. Så at lærer skulle få en slik reaksjon på at hun skriblet litt fraværende i en bok, ser jeg på som en kraftig overtredelse av mitt barns rettigheter til en trygg skolehverdag.... Eller overreagerer jeg....?? 😐 Har ikke tatt det opp med lærer enda, for jeg vil ha litt lavere blodtrykk når jeg gjør det, så jeg greier å være Anonymkode: 72523...23e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Slik som det forklares her så er det jo langt over grensa. Husk allikevel at dette er en side av saken, selv om du selvfølgelig stoler blindt på din «lille» gullklump. Anonymkode: b08a4...449 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Slik som det forklares her så er det jo langt over grensa. Husk allikevel at dette er en side av saken, selv om du selvfølgelig stoler blindt på din «lille» gullklump. Anonymkode: b08a4...449 Det skjønner jeg selvfølgelig... Var jo derfor jeg bad henne forklare mer, og bl.a. spurte om hun fikk vondt. Kan jo hende hun overdriver, selv om hun sikkert opplevde det slik hun beskriver det. Er også derfor jeg ikke har kontaktet lærer enda, for å ikke hisse meg opp og bli usaklig i "kampens hete". Må roe ned i helgen og tenke litt, samt snakke litt mer med datteren min. Er ikke det at hun er en gullklump (men "lille" stemmer, for hun er den laveste i klassen 😏), men nå er det rett og slett slik at hun har en vennlig og mild personlighet,og jeg har aldri hørt fra andre lærere (læreren som skal ha grepet tak i henne er ny) at hun lager noen problemer. Jeg kjenner henne også for å være ærlig (hun er selvsagt ikke et englebarn som aldri lyver), spesielt om slike ting... TS Anonymkode: 72523...23e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Jeg tenker du kan be om en samtale med læreren og si din datter har opplevd den timen som vanskelig- og spørre læreren hvordan h*n oppfattet dette. Jeg har vært borti flere voldelige og aggressive samt seksuelt krenkende lærere på barneskole, ungdomsskole og videregående. Anonymkode: b7153...cac 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Jeg må jo bare gjenta at om dette stemmer så er det veldig lite greit. Veldig ille at jenta di også ble redd. Virker kanskje som læreren mistet litt kontroll over seg selv. Jeg ville nok ringt eller sendt mail. Skrevet at hun ble skremt og at hun syntes det var ubehagelig å bli tatt i på den måten Anonymkode: b08a4...449
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må jo bare gjenta at om dette stemmer så er det veldig lite greit. Veldig ille at jenta di også ble redd. Virker kanskje som læreren mistet litt kontroll over seg selv. Jeg ville nok ringt eller sendt mail. Skrevet at hun ble skremt og at hun syntes det var ubehagelig å bli tatt i på den måten Anonymkode: b08a4...449 Ja jeg skal absolutt gjøre det, etter jeg har fått snakket litt mer med henne. Greit å få innspill fra andre kjenner jeg, for jeg er tryggere nå på at reaksjonen min er berettiget, hvis det skjedde slik min datter forteller det (og jeg er ganske sikker på at det gjorde det) ... Jo mer jeg tenker på det, jo sterkere blir trangen til å klore ut øynene på lærern 😐 Men skal ikke miste kontrollen, for det kommer jeg nok ingen vei med... TS Anonymkode: 72523...23e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Det er klart at jenta di forteller sin oppfatning av situasjonen. Det betyr verken at dette er hvordan du ville tolket situasjonen om du hadde stått og sett på, eller at det er oppfatningen læreren har av situasjonen. Men, barnets oppfatning er jo like viktig å belyse, som de andre oppfatningene. I tillegg vet du lite om hvordan ditt barn oppfører seg i klasserommet, det du vet er hvordan hun oppfører seg hjemme. Så det er mange variabler her du ikke har oversikt over. For min del ville dette handlet mye om hvordan relasjonen til læreren er for barnet sånn ellers. Hvis den er trygg og god, og barnet virker å ha det greit ellers i lærerens nærvær (at dette oppleves som en engangssituasjon), så ville jeg nok bare informert læreren om elevens opplevelse, og spurt om de kunne snakke om det/løse det på skolen på mandag. Så vet læreren at barnet har reagert på fremgangsmåten, og barnet vet at du tar hennes opplevelse på alvor, uten å lage noe større sak ut av det. Om barnet er redd for læreren, og tidligere har fortalt om lignende situasjoner mot seg selv eller andre, så ville jeg nok ha kontaktet avdelingslederen eller rektor, så kan de håndtere saken videre. Anonymkode: 1fb4b...860 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Forøvrig er det jo interessant å vite hva som skjedde i forkant av hendelsen. Hvis alle hadde fått beskjed om å rydde pulten, og følge med, så ville jo spørsmålet vært berettiget fra læreren. I tillegg er "sint" en vanskelig sinnsstemning å tolke. Jeg sier ofte ting strengt til egne barn, hvor de oppfatter meg som sint uten at jeg er det. Så kontekst vil jo være helt avgjørende her. Men lærer bør uansett få vite at barnet reagerte på fremferden, så de kan løse opp i saken. Og setningen din "barnet mitt bare skriblet litt fraværende i en bok", kan du jo gange med 25 stk som bare skribler litt fraværende i en bok, eller bare hvisker litt til sidemannen, eller bare skulle gå og hente noe i gangen, eller "skal bare, skal bare". Så ser du konturene av mye tapt læring, og vanskelig å komme faglig videre. Pass deg så du ikke oppdrar et barn som kun krever sin rett (retten til å ikke bli irettesatt), uten å yte sin plikt (plikten til å gjøre det hun får beskjed om). Men som sagt, jeg ville bedt læreren om å ta en prat med barnet mitt for å få saken ut av verden, for barnets del. Anonymkode: 1fb4b...860 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 Jeg er lærer på barneskolen selv og denne tråden gjorde meg veldig usikker i min rolle. I løpet av en skoledag må jeg hjelpe til med å knyte skolisser, dra opp glidelåser, men også bryte opp barn som slåss og er fysiske, både ovenfor medelever og voksne. Jeg har hatt elever som riper opp skolepulten sin, og elever som tar kvelertak på medelever når de utagerer. Jeg har ved flere anledninger vært nødt til å ta fysisk tak for å avverge situasjoner som kunne ha ført til store skader, både på medelever og inventar. Dette er dessverre en del av min hverdag. Situasjonen din datter beskriver virker jo helt absurd. Klarer ikke å se for meg at en lærer skal ta en elev som sitter og skriver hardt i armen. Det uten forvarsel. Kan det hende at datteren din skriblet i en lånt bok, som elevene ikke har lov til å skrive i. At hun ikke ga seg etter gjentatte beskjeder og at læreren til slutt gikk bort til henne og stoppet henne. Jeg ville ha spurt læreren om hva som skjedde. En sak har alltid to sider, og barn har en tendens til å fortelle sin versjon. Greier ikke helt å forestille meg at din datters versjon stemmer. Anonymkode: df3a8...68d 18
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tenker at denne lar du gå. Du har ei jente som er stille og forsiktig, og som nok oppfattet dette mye værre enn det var. Jeg har en slik gutt. Han er snill, rolig og pliktoppfyllende. De få gangene han gjør noe som krever irettesettelse blir han helt fortvilet. Han opplever det veldig krenkende. Men han må jo også bli snakket til om han gjør noe galt. Du bifaller at din datter kan skrive i, og dermed ødelegge skolens eiendom. Ja, greit hun skriblet litt. Men om alle elevene skulle gjøre det blir jo bøkene ødelagt. Du burde jo hvertfall ha en snakk om at man ikke ødelegger andres eiendom. Anonymkode: 1ea9d...3a6 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 Mest sannsynlig er svaret fra lærer, at når det ikke hjalp å si ifra med rolig stemme de tre første gangene, så ble å fjerne hånden og en strengere stemme neste steg. Sånt skjer oftere enn man skulle tro. Og det må også sees i sammenheng med hva annet som har skjedd i klasserommet rett før. Er jenta di tredje personen læreren må "vekke" er gjerne tålmodigheten kortere. Lærere er mennesker de også, alenemor men 20 unger som ikke nødvendigvis følger med selv om de er stille. Anonymkode: 39d5d...2f5 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 Men du. Vær glad for at ungen din havner litt utenfor komfortsonen av og til. Da er hun mye bedre rustet neste gang det er mer alvorlig. Det virker jo som om dette egentlig er i trygge omgivelser? Og strengt tatt burde vel også din reaksjon vært, men hvorfor måtte læreren gjøre dette? Fulgte du ikke med? Du mp følge med og høre på de voksne på skolen. De blir ikke strenge uten grunn. Anonymkode: 39d5d...2f5 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 Det var en voldsom reaksjon for en såkalt filleting. Jeg ville ikke blitt overrasket om situasjonen ikke helt er slik din datter beskrev den. Jeg spør meg selv om hun ikke helgarderer seg. Hun vet at hun har gjort noe som du kanskje vil få høre om i fra læreren og så har hun i forkant malt deg et bilde av det som uskyldiggjør henne. Barn er ikke dumme, og spesielt de rolige, analyserende barna har en evne til å tenke langsiktig og planlegger. Anonymkode: b3cc5...c78 2
Daria Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at denne lar du gå. Du har ei jente som er stille og forsiktig, og som nok oppfattet dette mye værre enn det var. Som den stille, forsiktige jenta som ble skremt av sinte stemmer og tok det tungt de sjeldne gangene jeg ble irettesatt (selv om det var fortjent), tenker jeg også at det nok opplevdes som mer alvorlig for henne enn det var fra lærerens side. Hun sier jo at det ikke var vondt, så det handler jo ikke om at læreren har vært hardhendt på noe vis. Hvis hun satt og drømte seg bort, kan det vel være at læreren har snakket til henne både en og to ganger først uten at hun fikk det med seg. 3
Drizzt Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Syns dette er en vond situasjon, for det er ikke tydelige og klare lover om hvilke "rettigheter" lærere har ang. fysisk kontakt med elever. I dag kom min 8 år gamle datter hjem fra skolen, ropte "hei mamma" fra gangen, og kom opp med et smil og ga meg en klem, som hun gjør hver dag. Jeg spurte som jeg gjør hver dag, hvordan dagen hadde vært - men fikk ikke det svaret jeg får hver dag.... Hun kikket på meg med et uttrykk som var både trist og usikkert, før hun sa "ikke så bra i dag, for *lærers navn* knep meg i armen". Det tok en stund før jeg fikk samlet meg og bedt henne forklare hva hun mente, men... hun satt altså på plassen sin i timen, og drømte seg sikkert vekk litt; for hun fiklet litt med en bok og skriblet noe med blyant ytterst i kanten på en side i boka. Da kom lærer plutselig mot henne, tydelig sint, og grep tak i håndleddet hennes, dro armen fort vekk fra boka, og spurte med sint stemme "hva er det du driver med?" Jeg spurte om hun fikk vondt, men det gjorde hun ikke sa hun. Men lærer holdt godt fast og var sint, så hun ble litt redd.... Dette var hennes forklaring, og jeg har ingen tvil om hun snakker sant. Hun er ikke den som herjer i timene eller ikke respekterer lærerne, eller ødelegger ting med vilje, eller er slem mot andre. Så at lærer skulle få en slik reaksjon på at hun skriblet litt fraværende i en bok, ser jeg på som en kraftig overtredelse av mitt barns rettigheter til en trygg skolehverdag.... Eller overreagerer jeg....?? 😐 Har ikke tatt det opp med lærer enda, for jeg vil ha litt lavere blodtrykk når jeg gjør det, så jeg greier å være Anonymkode: 72523...23e Det er 1 side av historien. Læreren kan ha en annen. Sannheten er mest sannsynlig midt mellom de to. Er det en klasse hvor det er mye bråk og det er vanskelig å holde styr på elevene? Det kan hende læreren fikk nok og det gikk utover din datter da læreren reagerte kraftigere enn han eller hun ville gjort. Det kan også hende læreren ikke var så hardhendt som din datter opplevde det, men at hun syntes saken var verre fordi læreren hadde streng stemme mot henne foran hele klassen. Da blir det fort flaut og det er lett å blåse litt opp historien. Du har ikke vært der, så du kan ikke vite hva som egentlig skjedde. Mest sannsynlig er det forhistorie som din datter ikke forteller. For eksempel at læreren har bedt henne slutte i forkant uten at hun fikk det med seg fordi hun ikke var tilstede mentalt? Men jeg ville bedt om et møte med læreren og kanskje en annen ansvarlig person på skolen og beskrevet hva barnet fortalte og hvordan barnet opplevde det. Det er ikke sikkert læreren er klar over hvordan det opplevdes for barnet. Det er heller ikke sikkert det var så alvorlig og skummelt som din datter beskriver det.
Drizzt Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja jeg skal absolutt gjøre det, etter jeg har fått snakket litt mer med henne. Greit å få innspill fra andre kjenner jeg, for jeg er tryggere nå på at reaksjonen min er berettiget, hvis det skjedde slik min datter forteller det (og jeg er ganske sikker på at det gjorde det) ... Jo mer jeg tenker på det, jo sterkere blir trangen til å klore ut øynene på lærern 😐 Men skal ikke miste kontrollen, for det kommer jeg nok ingen vei med... TS Anonymkode: 72523...23e Plutselig viser det seg at datteren din fortalte en ganske klippet versjon og glemte å nevne mange viktige ting fra hendelsesforløpet. Spesielt hvis det er ting som ikke er gunstige for henne. Det er slett ikke sikkert det er lærerens øyne du burde klore ut her. Hva med å ta en prat med datteren din om det å skrible i bøker, det å følge med i timen, det å gjøre som læreren gir beskjed om, osv? Uten å anklage henne direkte, men bare å gi henne noe å tenke på til neste gang. Endret 14. januar 2023 av Drizzt 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 Så lenge man ikke har observert situasjonen så synes jeg man aldri bør ta barns historie for sannheten, samme hvor mye man «stoler» på barn. Det betyr ikke at det er mye læring i å fortelle barn at begge kan overreagere og så lære barnet hva barnet gjorde feil. Har også et stille barn som i lite grad tåler å bli irettesatt siden det skjer sjelden, pleier mest å være mer usynlig, Anonymkode: 255ef...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #18 Skrevet 14. januar 2023 Det er ikke helt uvanlig at de barna som vanligvis oppfører seg fint, opplever det dramatisk når de først blir snakket hardt til. Muligens har også læreren forsøkt å snakke til datteren din, men hun har ikke fått det med seg. Da er neste steg å fysisk stoppe eleven, når hun skriver i bøkene skolen eier. Hun sier selv hun ikke fikk vondt, altså har ikke læreren holdt veldig hardt. Du må gjerne ta en prat med lærer, men bør være litt ydmyk, og se at du kanskje ikke sitter med den fulle historien. Det å ville klore ut øynene på lærer er utvilsomt en overreaksjon. Anonymkode: 4d66a...e27 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 TS her. Må oppklare noen ting her ser jeg, og det ene er at boka hun skrev i, var en arbeidsbok i norsk.... Altså en bok med tekst, bilder og oppgaver, som elevene skriver i. Og jo, jeg vet hvordan datteren min er i timene, for jeg får jo vite dette på kontaktmøter. Har aldri fått beskjed om han hun ikke hører etter eller ikke oppfører seg i timene hvertfall. Denne nye læreren kontakter visst flere av de andre foreldrene støtt og stadig, for den minste ting. Læreren er veldig opptatt av orden, regler og respekt- så hvis datteren min faktisk gjorde noe galt denne dagen, er det rart jeg ikke har fått tlf fra læreren. Anonymkode: 72523...23e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 Det er jo bare en ting å gjøre for å få oppklart dette, det er å ta en telefon til læreren å spørre. Du får avgjøre om du vil gå videre, etter du har fått lærerens svar. Anonymkode: c7956...374
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå