Gå til innhold

Hva er egentlig roastbeef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at for mange så er det sikkert verdens dummeste spørsmål. Men jeg spør nå jeg, og om noen ler så får de heller gjøre det.

Skrevet

vet ikke hvilket kjøtt (oksekjøtt, men hvilken del) det er, men det er vel marinert og stekt i stekeovn? har bare kjøpt "ferdig" som varmes i ovnen.

Skrevet (endret)

Roastbeef er stek. Oftest laget av flatbiff eller mørbrad (av okse). Egentlig som en stor biff som du steker i stekeovnen i stedet for på stekepanne. :)

Her finner du oppskrift.

Roastbeef er veldig enkelt å få til, men du trenger et steketermometer for å få den passe stekt. Jeg syntes den blir aller best hvis jeg bruker mørbrad, og jeg lager den alltid såpass stor at vi først har den varm til middag og så til pålegg etterpå.

Hvis du kjøper kjøtt i butikk som har ferskvaredisk kan du spørre den om de kan surre den for deg. Da trer de en slik strømpe på den som skinkestek pleier å selges i, da blir det mye lettere å få den jevnt stekt og pent oppskjært.

Endret av Mie
Skrevet
Roastbeef er stek. Oftest laget av flatbiff eller mørbrad (av okse). Egentlig som en stor biff som du steker i stekeovnen i stedet for på stekepanne. :)

Her finner du oppskrift.

Roastbeef er veldig enkelt å få til, men du trenger et steketermometer for å få den passe stekt. Jeg syntes den blir aller best hvis jeg bruker mørbrad, og jeg lager den alltid såpass stor at vi først har den varm til middag og så til pålegg etterpå.

Hvis du kjøper kjøtt i butikk som har ferskvaredisk kan du spørre den om de kan surre den for deg. Da trer de en slik strømpe på den som skinkestek pleier å selges i, da blir det mye lettere å få den jevnt stekt og pent oppskjært.

Tusen takk for svar, Mie. Er roastbeef da det samme som oksestek? Eller hva er evt. forskjellen?

Skrevet

Den er ganske rå/rød i midten (mer enn en vanlig oksestek)

Skrevet
Den er ganske rå/rød i midten (mer enn en vanlig oksestek)

Ja det vet jeg jo for så vidt. Men blir oksestek roastbeef om man bare ikke steker den så lenge? Jada, vet at jeg maser, men har lurt på dette lenge... :sjenert:

Skrevet

Min mor krydrer den og bruner den litt i stekepannen før hun steker den i ovnen.

Skrevet

Roastbeef er så vidt jeg vet den delen av (okse-)låret som kalles lårtunge. Den sitter midt inne i låret og har høyere tetthet av muskelfibre enn det vi gjerne kaller stek (Som igjen kan komme fra flere forskjellige steder på dyret, men stort sett fra bogen eller låret). Lårtungen er seigere enn vanlig stek og trenger derfor marinering, lang steketid (På lav varme) i tillegg til at den må skjæres i tynne, tynne skiver for å bli "spiselig". Du kan godt steke vanlig stek på samme måte, men hvis du skjærer den i like tynne skiver, vil den gjerne falle fra hverandre.

Ble du noe klokere av det?

Skrevet
Roastbeef er så vidt jeg vet den delen av (okse-)låret som kalles lårtunge. Den sitter midt inne i låret og har høyere tetthet av muskelfibre enn det vi gjerne kaller stek (Som igjen kan komme fra flere forskjellige steder på dyret, men stort sett fra bogen eller låret). Lårtungen er seigere enn vanlig stek og trenger derfor marinering, lang steketid (På lav varme) i tillegg til at den må skjæres i tynne, tynne skiver for å bli "spiselig". Du kan godt steke vanlig stek på samme måte, men hvis du skjærer den i like tynne skiver, vil den gjerne falle fra hverandre.

Ble du noe klokere av det?

Yes! Tusen takk! :)

Skrevet (endret)
Er roastbeef da det samme som oksestek? Eller hva er evt. forskjellen?

Til vanlig oksestek brukes det vanligvis bog. Kjøttet som brukes til roastbeef er mørere enn kjøtt av bog. I tillegg til mørbrad og flatbiff kan også rundbiff og entrecote brukes til å lage roastbeef, men jeg syntes ikke rundbiff og flatbiff er så godt på smak som mørbrad. Entrecote er god på smak, men den inneholder jo endel mer fett enn mørbrad.

Kjøttet som brukes til roastbeef er mørnet. Det vil at kjøttet ikke er helt nyslaktet, du ser bl.a på fargen; jo rødere, friskere kjøttet er, jo ferskere er det. Mørt kjøtt får en mørkere farge og du kjenner også at det er "mykere" hvis du trykker på det med fingeren.

Som Pecado skriver er det veldig lurt å brune steken raskt i stekepannen før du putter den i ovnen, da holder kjøttsaften seg bedre inne i steken. Det er også lurt å la steken hvile i minst 15 minutter før du skjærer den opp - også det for å unngå at kjøttsaften renner ut.

Endret av Mie
Skrevet

Må få legge til at det sikkert er mye forskjellig som kan brukes/brukes til roastbeef. Det med lårtungen har jeg fra to forskjellige (faglærte) slaktere som jeg har jobbet sammen med når vi de siste årene har delt elgslakt.

Skrevet
Må få legge til at det sikkert er mye forskjellig som kan brukes/brukes til roastbeef.

Ja, helt sikkert. Det jeg har skrevet er litt av det jeg vet om oksekjøtt og erfaringer jeg har gjort meg. :)

Blir det roastbeef til middag snart da, Violetta?

Skrevet
Ja, helt sikkert. Det jeg har skrevet er litt av det jeg vet om oksekjøtt og erfaringer jeg har gjort meg. :)

Blir det roastbeef til middag snart da, Violetta?

Har i hvert fall kjøpt oksestek som vi skal ha i morgen. Det blir det nærmeste jeg kommer på en stund tror jeg... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...