AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Mannen tjener 1,2 mill i 100% stilling Jeg tjener 700 k i 100% stilling Vi har samme pensjonsordning Han har råd til bil og kjøpte seg ny fin bil. Han kjører til jobb hver dag ( jobber på motsatt side av byen enn meg) Jeg reiser kollektivt og bruker 80-90 minutter hver dag. Vi deler alle faste utgifter likt 50-50 Vi satser og skal prøve å få barn Vi eier 50% av boligen hver Vi deler på oppgavene hjemme Han spanderer noen av feriene og er vi ute på noe ( stort sett hver helg) kjører vi hans bil. Anonymkode: 6079f...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Tja.. Altså, hvis du tjener 700 000 så har du også råd til bil. Det er mer enn jeg og samboer tjener til sammen, og vi sliter ikke med å ha en bil. Vi kjøpte en stilig bil med mye plass til 100 000 i forfjor, den fungerer utmerket. Ellers så mener jeg at han burde betale mer av fellesutgiftene siden han tjener mer. Vi gjør det sånn at vi betaler samme prosentandel av lønna vår, og siden jeg tjener mer så betaler jeg også mer. Jeg sitter fremdeles igjen med mer enn samboer. Anonymkode: f31d1...234 21 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Det høres ut som om dere betaler ganske likt (med unntak av at mannen din betaler noe mer ved å spandere på deg og bruke hans bil). Jeg tenker det høres rettferdig ut. Om mannen din derimot ønsker at dere skal ha en dyrere levestandard enn hva du har råd til, tenker jeg han må bekoste det. Men utover det ser jeg ikke helt hva som eventuelt skulle vært urettferdig. Anonymkode: ac95e...959 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Jeg forstår ikke helt problemstillingen her. Med 700 000,- i året bør du fint ha råd til egen bil. Dessuten er det da absolutt ingen grunn til at mannen din skal sponse deg, spesielt ikke når du allerede tjener greit selv. Anonymkode: 58ef4...e73 14 1
Trolltunge Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Så lenge dere ikke er gift og ikke har felles barn ser jeg ikke noe urettferdig eller urimelig i dette. 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Jeg tenker at du sitter veldig godt i det. At vil du også ha bil burde du fint hatt råd til det.....og ferie. Sliter du med å få ting til å gå rundt må du seriøst se på ditt eget forbruk. Anonymkode: 6a09a...667 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Helt grei fordeling det der? Hva tenker du selv siden du spør? Anonymkode: f5d4c...d88
Ananas. Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Med tanke på at dere begge har god nok inntekt til å leve romslig, så synes jeg ikke at dette høres urettferdig ut. Han bruker jo tydeligvis også noe av det han tjener mer på litt «luksus» (ferier) til dere. Har dere et lån som gjør at du i praksis sitter igjen med ingenting til deg selv, så bør dere snakke om å gå ned til en standard som gir deg mer handlingsrom. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Mannen tjener 1,2 mill i 100% stilling Jeg tjener 700 k i 100% stilling Vi har samme pensjonsordning Han har råd til bil og kjøpte seg ny fin bil. Han kjører til jobb hver dag ( jobber på motsatt side av byen enn meg) Jeg reiser kollektivt og bruker 80-90 minutter hver dag. Vi deler alle faste utgifter likt 50-50 Vi satser og skal prøve å få barn Vi eier 50% av boligen hver Vi deler på oppgavene hjemme Han spanderer noen av feriene og er vi ute på noe ( stort sett hver helg) kjører vi hans bil. Anonymkode: 6079f...a6f Jeg syns at dere bør endre på fordelingen av faste utgifter. Det bør gå etter inntekt. Altså så bør fordelingen være at du betaler 37 % av faste utgifter, mens han betaler 63 %. Ellers så syns jeg at du kan betale for din del av feriene sjøl og at du betaler han for at du sitter på i hans bil. Men det beste er om du hadde kjøpt egen bil, det har du fint råd til med 700 000 i inntekt. Anonymkode: 59c0c...a0c 2 4
Mona123 Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Virker litt som om du henger deg opp i bilen. Han betaler den selv? Du kan kjøpe deg din egen? 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Hvis du på 700 000 og halve boutgifter ikke har råd til bil, så bor dere for dyrt. Anonymkode: 57ba9...dc5 7 2
Gjest Belmont4100 Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Bare på KG blir 700k i året frontet som "dårlig" inntekt. Herregud..
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres ut som om dere betaler ganske likt (med unntak av at mannen din betaler noe mer ved å spandere på deg og bruke hans bil). Jeg tenker det høres rettferdig ut. Om mannen din derimot ønsker at dere skal ha en dyrere levestandard enn hva du har råd til, tenker jeg han må bekoste det. Men utover det ser jeg ikke helt hva som eventuelt skulle vært urettferdig. Anonymkode: ac95e...959 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg syns at dere bør endre på fordelingen av faste utgifter. Det bør gå etter inntekt. Altså så bør fordelingen være at du betaler 37 % av faste utgifter, mens han betaler 63 %. Ellers så syns jeg at du kan betale for din del av feriene sjøl og at du betaler han for at du sitter på i hans bil. Men det beste er om du hadde kjøpt egen bil, det har du fint råd til med 700 000 i inntekt. Anonymkode: 59c0c...a0c For all del, jeg er enig i at TS bør ha råd til å kjøpe egen bil, men å kalle det for spandering at hun sitter på og påstå at hun bør betale ham for å sitte på når de gjør ting i fellesskap, det er da hinsides flisespikkeri når man er gift. Hvis det hadde vært snakk om en kollega, hadde det vært en ting, men hvis man faktisk er gift, skal da man ikke betale skysspenger for småturer til ektefellen sin.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 Det er jo ditt valg å ikke ha bil når du har inntekt på 700k, er ikke som at du ikke har råd til det, så skjønner ikke helt hvorfor du prøver å dra inn det argumentet? Anonymkode: a79ea...63b 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Takk for svarene. Lider ingen nød. Ble bare nysgjerrig av en annen tråd som handlet om store inntektsforskjeller og fordeling. Virker som om det er delte meninger rundt det med å fordele kostnader etter inntekt. Har ikke tenkt i de baner føe jeg leste bankens tips til fordeling, men rettferdig er subjektivt. Vi har høye boutgifter, men lønnen har jeg aldri klagd på i HI. Fint å høre at de fleste mener det er rettferdig. Får vi barn, kan det kanskje bli aktuelt med brøkregning av faste kostnader TS Anonymkode: 6079f...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Med mindre han klager over at han må betale ekstra ved uforutsette utgifter, synes jeg det høres fornuftig ut. Han trår tydeligvis til ved ferier og ting som dukker opp. Å starte med brøkregning ender bare med krangel om penger, som burde vært helt unødvendig med totalinntekt på 1,9 mill. Da hadde jeg droppa hele greia tvert var jeg han. Anonymkode: 8a5fe...be1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 Skjønner ikke at man skal ha barn og seriøse forhold når man ikke engang deler økonomi. Anonymkode: 3ec70...663 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Han valgte en yrkesretning som ga høy lønn, du valgte et yrke med lavere lønn. Dette resulterer i litt ulike forutsetninger og friheter i hverdagen, og det er sånn det skal være. Anonymkode: 701df...604
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner ikke at man skal ha barn og seriøse forhold når man ikke engang deler økonomi. Anonymkode: 3ec70...663 Tenker det samme... Blir gøy når de skal sette opp Excel-ark over alt som har med barnet å gjøre. Anonymkode: c1ec4...ae7 2
Ananas. Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenker det samme... Blir gøy når de skal sette opp Excel-ark over alt som har med barnet å gjøre. Anonymkode: c1ec4...ae7 Så komplisert er det da ikke. Man kan kommunisere, samarbeide bli enige og lage gode løsninger selv om mitt er mitt og ditt er ditt. Utgifter til barn kan for eksempel løses ved at begge setter X sum inn på konto, og trengs det mer så setter man inn lik sum på nytt. Fordelingen i delt økonomi blir først komplisert hvis man skal prøve «du betaler her og jeg betaler der og så går det sikkert opp»-strategien. Felleskort og felles kontoer er fullt mulig også i et forhold med delt økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå