Gå til innhold

Kjøp av bruktbil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal kjøpe meg bruktbil. Ønsker en litt liten men pen bil som er gjerrig på drivstoff da jeg kjører veldig mye. Kqn ikke betale mer enn maks 120 k. Hvilken ville du anbefalt? 

Anonymkode: 99e51...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Jeg skal kjøpe meg bruktbil. Ønsker en litt liten men pen bil som er gjerrig på drivstoff da jeg kjører veldig mye. Kqn ikke betale mer enn maks 120 k. Hvilken ville du anbefalt? 

Hadde gått for en volkswagen up, evt andre bilmerker i samme størrelse. Smarte bybiler som er enkle å parkere da de tar litt mindre plass. Jeg har også kjørt mye, og jeg har kjørt med min volkswagen up fra Hirtshals til sør Frankrike 🫢

Anonymkode: cd25e...5bb

• Liker 1
Skrevet

Noen posta en fin liste her om dagen som bekrefta det alle vet fra før: Kjøp japansk eller koreansk for enkelt bilhold.

Anonymkode: 43f16...7d6

Skrevet

Toyoya Yaris

Anonymkode: 55079...20f

Skrevet

Gjerne en bil med 4X4

Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Gjerne en bil med 4X4

Er dette et svar eller noe du ønsker deg eller er du OP?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er dette et svar eller noe du ønsker deg eller er du OP?

Har Mitsubishi L200 og Pajero så jeg har 4X4 men på dårlige vinterveier er 4X4 å anbefale 

Skrevet

E-golf?

Anonymkode: 237c4...cea

Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Har Mitsubishi L200 og Pajero så jeg har 4X4 men på dårlige vinterveier er 4X4 å anbefale 

Har 4x4 jeg også. Jeg velger å kalle det falsk trygghet. I hvert fall for de som tror at å kjøre i svinger på glatte veier er langt tryggere og gir bedre grep. Gjennom tung snø, kraftige oppoverbakker og dra seg frem. JA. (men man skal heller ikke glemme at man sannsynligvis skal ned den samme glatte bakken på tilbaketuren.) Kjetting blir kanskje eneste svaret..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 17.30):

Hvor mye kjører du da? Det skal ikke mye til før det blir rimeligere å låne til å kjøpe en dyrere elbil isteden. Men det forutsetter så klart lademulighet hjemme. Slik strømprisen er for tiden er det nesten gratis å lade på natten, så det er mye å spare. 

Kjører du f.eks 30.000km i året kan du fort spare 30.000,- bare på drivstoff. 

Skrevet
-jk- skrev (21 minutter siden):

Hvor mye kjører du da? Det skal ikke mye til før det blir rimeligere å låne til å kjøpe en dyrere elbil isteden. Men det forutsetter så klart lademulighet hjemme. Slik strømprisen er for tiden er det nesten gratis å lade på natten, så det er mye å spare. 

Kjører du f.eks 30.000km i året kan du fort spare 30.000,- bare på drivstoff. 

Da kan du jo komme med et jævlig godt eksempel på hva TS kan kjøpe for sin maks sum, i stedet for å komme med alt tullpratet om hvor mye man sparer på å lade med svindyr strøm. For billig på natta er jo snart en saga blott når alle elbiler skal lades på natta.

Anonymkode: 0b7cf...db9

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da kan du jo komme med et jævlig godt eksempel på hva TS kan kjøpe for sin maks sum, i stedet for å komme med alt tullpratet om hvor mye man sparer på å lade med svindyr strøm. For billig på natta er jo snart en saga blott når alle elbiler skal lades på natta.

Strøm har bare blitt billigere og billigere på natten i forhold til på dagtid de siste årene. Dette pga. mye ny uregulerbar kraft inn i systemet. 

Til 120k er det dessverre fortsatt lite å få, skal man ha en noenlunde nyere bil med ok rekkevidde må man opp på 160-170k. Da får man f.eks en 2019 Leaf 40kWh med vinterrekkevidde på drøye 200km. Men om man sparer 3000,- pr. mnd. på drivstoff om man kjøper en slik er jo den forskjellen rimelig kjapt spart inn. 

I natt kostet strømmen i snitt 12,5 øre inkl. mva i de 6 timene jeg ladet. Legg til påslag på 3,9 øre, nettleie på 30,99 øre og trekk fra antatt strømstøtte på ca. 49,5 øre (gjennomsnittet hittil i måneden) så ender jeg opp med å få betalt drøye 2 øre per kWh jeg brukte til lading i natt. Minus det jeg får i forvaltninsgbidrag fra Fjordkraft da, så nettoen er enda bedre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser alltid for meg at dieseltrolla er bittesmå menn som er sur på hele verden, mens de sitter der i mor sin kjeller. :P

• Hjerte 1
Skrevet

Tidligere hadde jeg en Toyota aygo. Var fornøyd med den, den er liten og bruker lite bensin. Er billig så du kan få en relativt ny bil for den prisen. Baksiden er at motoren er veldig liten og at setene ikke er de mest behagelige på lange turer. 

Nå kjører jeg en skoda fabia. Liker den bedre enn toyota aygo, men den bruker nok litt mer bensin. Men veldig praktisk og behagelig å kjøre. Har plass til det meste selv om den er liten.

Anonymkode: ba4e5...d7e

• Liker 1
Skrevet
PITTY skrev (9 timer siden):

Har 4x4 jeg også. Jeg velger å kalle det falsk trygghet. I hvert fall for de som tror at å kjøre i svinger på glatte veier er langt tryggere og gir bedre grep. Gjennom tung snø, kraftige oppoverbakker og dra seg frem. JA. (men man skal heller ikke glemme at man sannsynligvis skal ned den samme glatte bakken på tilbaketuren.) Kjetting blir kanskje eneste svaret..

Havna utfor veien i vinter glad jeg hadde Mitsubishi L200 så jeg kom meg opp selv :) forrige uke så jeg noen som nesten ikke kom frem pga 10 cm snø nei takke seg til å ha skikkelig redskap :) 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Havna utfor veien i vinter glad jeg hadde Mitsubishi L200 så jeg kom meg opp selv :) forrige uke så jeg noen som nesten ikke kom frem pga 10 cm snø nei takke seg til å ha skikkelig redskap :) 

Av dine nevnte erfaringer her er 4x4 å foretrekke ja..

Hadde for mange år siden en BMW 5-serie(bakhjulstrekk), visste du sikkert. Kom akkurat ikke til toppen av en flere kilometer lang bakke på fjellet pga glatta. Måtte ned igjen å begynne hele dritten på nytt. Dette var ved juletider, så jeg satt dama og ribba i baksetet. Verre var det ikke... kom til toppen jeg.

Skrevet
-jk- skrev (7 timer siden):

Strøm har bare blitt billigere og billigere på natten i forhold til på dagtid de siste årene. Dette pga. mye ny uregulerbar kraft inn i systemet. 

Til 120k er det dessverre fortsatt lite å få, skal man ha en noenlunde nyere bil med ok rekkevidde må man opp på 160-170k. Da får man f.eks en 2019 Leaf 40kWh med vinterrekkevidde på drøye 200km. Men om man sparer 3000,- pr. mnd. på drivstoff om man kjøper en slik er jo den forskjellen rimelig kjapt spart inn. 

I natt kostet strømmen i snitt 12,5 øre inkl. mva i de 6 timene jeg ladet. Legg til påslag på 3,9 øre, nettleie på 30,99 øre og trekk fra antatt strømstøtte på ca. 49,5 øre (gjennomsnittet hittil i måneden) så ender jeg opp med å få betalt drøye 2 øre per kWh jeg brukte til lading i natt. Minus det jeg får i forvaltninsgbidrag fra Fjordkraft da, så nettoen er enda bedre. 

Den prisen oppnås kun når det blåser i Tyskland, og delvis i Norge. Ellers ligger prisen godt over krona selv om natta. Å referere til kun ei natt blir for dumt.

Skrevet

Kan anbefale en brukt Mini cooper countryman! 

Liten men stor til å være liten, god kjørekomfort, gjerrig på drivstoff men kan også fås i ladbar variant, firehjulstrekk og stortsett veldig greit bilhold. 

Anonymkode: c6489...78b

Skrevet

Jeg ble svindlet hardt i bilkjøp så mitt svar er ingen. Om du må ha bil likevel kjøp hos en trygg forhandler og velg en bil som har garanti på seg. Om du må kjøpe privat (noe du ikke burde med mindre du har peeiling på bil) så må du få et ordentlig verksted til å se på den, eventuelt sende den på naf test. 

Beklager pessimismen, men ønsker ikke du skal havne i samme fella som meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...