Gå til innhold

Hvor mye skal man finne seg i fra sine foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har sviktet meg på flere områder opp igjennom oppveksten, men de siste årene har hun oppført seg på et vis/tatt noen valg som gjør det veldig vanskelig for meg å forholde meg til henne. Det blir mer utmattende enn givende å ha kontakt med henne. Hun tenker kun på seg og sitt, og tenker ikke på hva slags konsekvenser oppførselen hennes for for meg.

Jeg har psykiske problemer, og merker at min mor ikke hjelper på disse. Likevel klarer hun å gi meg dårlig samvittighet for at jeg både bevisst og ubevisst trekker meg unna henne (vi bor langt unna hverandre, så det er ikke slik at vi møtes ofte eller noe), og er ganske manipulerende.

Så derfor lurer jeg på hvor mye skal man egentlig finne seg i fra sine foreldre? Er det sånn at alt skal være ubetinget, bare fordi hun er moren min? Er det veldig feil av meg å si at jeg ønsker avstand til den dagen situasjonen eventuelt er annerledes?

Jente, 26

Anonymkode: 0ad85...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en utfordrende mor. Man må bare ta litt avstand om det blir for ille rett og slett. Hos min mor går det veldig i perioder. I hennes verste perioder går det ikke å ha kontakt med henne for min del. Du må sette grenser, selv om hun er din mor

Skrevet

Det er ikke feil å velge vekk mennesker som ikke er bra for en, foreldre eller andre mennesker. Bidrar de ikke med noe positivt så er det jo egentlig meningsløst å ha noe med de å gjøre. Du må gjøre det som er best for deg, ikke din mor.

• Liker 1
Skrevet

Hun er mora di, men du skylder henne absolutt ikke noe. Det var hennes valg å få deg, ikke du som ba om det. 

Om hun er dårlig for deg, så har du lov til å minimere, ja til og med bryte kontakten med henne. Her er det du som bestemmer hvor dine grenser går. Du kan ikke forandre henne, men du kan gjøre noe med hvor mye kontakt dere har. 

Da jeg fant ut at jeg ikke skylder mine foreldre noe, tok det ikke lang tid før jeg brøt med de. Livet mitt er mye bedre uten de! Burde ha brutt før, men sosiale normer hadde hjernevasket meg i å tro at man skyldte foreldrene alt (livet!) og at man måtte godta det de sa og gjorde. Men nei, man må ikke det.
Ditt liv: ditt valg! 

Anonymkode: 0efe6...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...