Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 13. januar 2023 Jeg hadde barnebursdag rett før jul. På menyen hadde vi kake og pølser, som var det enkleste å arrangere på en utebursdag. Jeg hadde vanlige grillpølser og vegetarpølser til alle de som ikke kunne spise vanlig pølse, det var 3 som kun spiste halal, 1 vegetarianer og 1 som ikke spiste svinekjøtt, men kunne spise pølser av kylling og kalkun. Fornuftig som jeg (trodde) jeg var kjøpte jeg inn vegetarpølser til alle de som ikke kunne spise vanlig pølse. På den måten slapp jeg å kjøpe inn 4 ulike varianter av pølser, der jeg endte opp med å kaste mye. Bursdagen gikk bra, alle spiste og koste seg. I går var det en ny bursdag, en annen elev i klassen har bursdag, moren hennes ringte meg å spurte meg om hvordan jeg tilpasset maten. Jeg foreslo igjen at hun kjøpte inn pølser til alle, vegetarpølser til de som ikke kan spise vanlig pølse. Hun gjorde det. I dag ble jeg stoppet av en mor under henting på SFO. Hun sa at det var dumt at jeg kjøpte inn vegetarpølser til alle som ikke kunne spise de «vanlige». Det var diskriminerende ovenfor muslimer, halalslaktet kjøtt og pølser var lett lett tilgjengelig. Jeg burde ha kjøpt det inn til de som ikke kunne spise svinekjøtt. Hun sa at hun måtte si ifra, for nå hadde barnet blitt servert vegetarpølser på 2 bursdager. Hun forstod ikke logikken min, med at jeg prøvde å omfavne alle de med særskilte matpreferanser med vegetarpølser og at det var praktisk med tanke på matsvinn og økonomi. Hun sa at barnet hennes ikke likte vegetarpølser og det gjorde ikke de andre heller. Og at det var dumt at jeg tenkte at muslimer og vegetarianere er det samme, for det er ikke to sider av samme sak. Er jeg virkelig så fæl som serverer vegetarpølser? De ser helt like ut som vanlige pølser. Alle fikk det samme, altså pølser. Alle fikk spise seg Mette. Jeg gjorde ikke forskjell. Jeg tok hensyn til preferanser og spesielle behov. Jeg ser virkelig ikke problemet her. Anonymkode: 638b5...78b 21 17 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 13. januar 2023 Herlighet. Noen folk altså. Syns det var smart å løse det på den måten. Å de vegetarpølsene har jeg spis, det er jo ikke noe rart med de, de jeg har spist både så ut som og luktet som grillpølser (ble nesten litt forvirret). Noen foreldre må jekke seg ned. Anonymkode: 61d82...0e5 54 2
uglejenta Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Synes du har gjort en god innsats, og dersom det er så viktig for foreldrene at barna får halal-pølser synes jeg de kan tilby å sende med et par stykker selv. Vegetarpølsene smaker forøvrig ikke noe godt, så hva med å kjøpe kylling/kalkun til alle? Og evt vegetar til den ene stakkaren 10 11
Blondiemamma Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Stå på ditt. Denne moren kan ta seg en bolle eller tilby seg å sende med barnet sitt egne pølser om det du serverer ikke er bra nok. 35
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 uglejenta skrev (1 minutt siden): Synes du har gjort en god innsats, og dersom det er så viktig for foreldrene at barna får halal-pølser synes jeg de kan tilby å sende med et par stykker selv. Vegetarpølsene smaker forøvrig ikke noe godt, så hva med å kjøpe kylling/kalkun til alle? Og evt vegetar til den ene stakkaren Spørs hvilke vegetarpølser man bruker syns jeg. Anonymkode: 61d82...0e5 22 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Kjenner jeg blir irritert! Om hun er så sykt nøye på maten så får hun sende med pølser sjøl. Er jo ingen menneskerett å få mat hjemme hos andre akkurat heller… skulle tatt seg ut man som voksen satt å rynket på nesa under middagsselskap hos venner fordi «jeg ville ikke ha sånn pølse, du burde vite at JEG liker best sånne andre pølser.» EGOISME delux!! Anonymkode: 5263e...880 20 1
Banjo Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Jeg syns du løste det helt greit. Alle barna fikk tilbud om mat, all mat var pølser og det er for mye å forlange at man skal ha fire ulike pølsetyper for å tilfredsstille alle. 26 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 uglejenta skrev (3 minutter siden): Synes du har gjort en god innsats, og dersom det er så viktig for foreldrene at barna får halal-pølser synes jeg de kan tilby å sende med et par stykker selv. Vegetarpølsene smaker forøvrig ikke noe godt, så hva med å kjøpe kylling/kalkun til alle? Og evt vegetar til den ene stakkaren Det går ikke med kylling/kalkun til alle. Det må være halalpølser til de som er muslimer. De kan ikke spise kylling/kalkun pølser, så lenge det ikke er halal. Anonymkode: 638b5...78b 6 1
-jk- Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Du får servere vegetarpølser til alle neste gang. Da kan ingen føle seg diskriminert 13 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går ikke med kylling/kalkun til alle. Det må være halalpølser til de som er muslimer. De kan ikke spise kylling/kalkun pølser, så lenge det ikke er halal. Anonymkode: 638b5...78b Jo noen kan det Anonymkode: a7a83...577 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Syns måten du løste det på var helt innafor. Denne moren er både frekk og freidig. Anonymkode: 585db...a0a 25 1 2
Gjest Belmont4100 Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Nei, du var ikke fæl. Ikke tenk noe mer på dette.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Jeg hadde ikke løst det på den måten men hun kan seøvsagt ikke bli sur for det Anonymkode: a7a83...577 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo noen kan det Anonymkode: a7a83...577 De her kunne ikke, jeg har spurt dem i forkant. Og de er nøye på at all kjøtt de spiser skal være halal. Anonymkode: 638b5...78b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Hadde servert kun vegetarpølser på neste bursdag, så kunne ingen klaget - da hadde jeg bare sagt at for å gjøre det enklest og uten å ekskludere noen overhodet så får alle vegetarpølser😄 eller pizza margarita, og barna tok på tilbehør selv. Bitter og utakknemlig mor… De som har barn med spesifikke matbegrensninger kan jo handle med mat selv om de skal være så stygge på det Anonymkode: d4d90...f06 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Hadde sagt at det er frivillig å sende barnet i barnebursdag, neste gang får hun holde ungen hjemme om det er et problem. Anonymkode: c1285...757 12 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 Herregud folk må bare ta seg sammen og spise det de får servert så lenge det er noe de KAN spise. At det går an!! Anonymkode: 88a95...9a4 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde barnebursdag rett før jul. På menyen hadde vi kake og pølser, som var det enkleste å arrangere på en utebursdag. Jeg hadde vanlige grillpølser og vegetarpølser til alle de som ikke kunne spise vanlig pølse, det var 3 som kun spiste halal, 1 vegetarianer og 1 som ikke spiste svinekjøtt, men kunne spise pølser av kylling og kalkun. Fornuftig som jeg (trodde) jeg var kjøpte jeg inn vegetarpølser til alle de som ikke kunne spise vanlig pølse. På den måten slapp jeg å kjøpe inn 4 ulike varianter av pølser, der jeg endte opp med å kaste mye. Bursdagen gikk bra, alle spiste og koste seg. I går var det en ny bursdag, en annen elev i klassen har bursdag, moren hennes ringte meg å spurte meg om hvordan jeg tilpasset maten. Jeg foreslo igjen at hun kjøpte inn pølser til alle, vegetarpølser til de som ikke kan spise vanlig pølse. Hun gjorde det. I dag ble jeg stoppet av en mor under henting på SFO. Hun sa at det var dumt at jeg kjøpte inn vegetarpølser til alle som ikke kunne spise de «vanlige». Det var diskriminerende ovenfor muslimer, halalslaktet kjøtt og pølser var lett lett tilgjengelig. Jeg burde ha kjøpt det inn til de som ikke kunne spise svinekjøtt. Hun sa at hun måtte si ifra, for nå hadde barnet blitt servert vegetarpølser på 2 bursdager. Hun forstod ikke logikken min, med at jeg prøvde å omfavne alle de med særskilte matpreferanser med vegetarpølser og at det var praktisk med tanke på matsvinn og økonomi. Hun sa at barnet hennes ikke likte vegetarpølser og det gjorde ikke de andre heller. Og at det var dumt at jeg tenkte at muslimer og vegetarianere er det samme, for det er ikke to sider av samme sak. Er jeg virkelig så fæl som serverer vegetarpølser? De ser helt like ut som vanlige pølser. Alle fikk det samme, altså pølser. Alle fikk spise seg Mette. Jeg gjorde ikke forskjell. Jeg tok hensyn til preferanser og spesielle behov. Jeg ser virkelig ikke problemet her. Anonymkode: 638b5...78b Jeg ser heller ikke problemet Anonymkode: 48867...bc8 3
- Brian Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 Hypotetisk overskrift i Dagbladet: Serverte vegetarpølser i barnebursdag. Ingen omkom, men enkelte ble dødelig krenket. 24 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Herregud så glad dette veggis tullet ikke var da barna mine vokste opp. Hadde uansett servert en type pølse og ikke noe annet. Anonymkode: 3e7b7...187 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå