AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Hei. Er i uke 27 i følge ordinær ultralyd. Var hos privat i dag og der fant de ut at jeg var ca 1,5 uke fram. Dette stemmer også med SF målene jordmor har gjort på kontroller og eggløsning +samleie. Men hva skjer videre nå? Har fått papirer på alt dette. Det som «bekymrer» meg er hvis jeg må gå over tiden. Da blir jo baby VELDIG stor hvis de forholder seg til termin fra sykehuset. Eller? Jeg har null erfaring med dette. Er det mulig og endre termin selvom den er satt at sykehuset? Anonymkode: 76896...5b3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Jeg er ikke noen ekspert på dette. Men det var litt overraskende at de kunne sette termin i uke 27. Jeg fikk beskjed om at etter tiden for ordinær ultralyd, er veksten så individuell at en ikke kan regne ut termin fra målene på fosteret mer. Altså vil en ikke bli flyttet frem eller tilbake, men få beskjed om at fosteret er større eller mindre enn gjennomsnittet. Jeg ville snakket med jordmor i kommunen om dette på neste kontroll, spurt hva som gjelder, og delt bekymringen Evt. fastlegen om du tar kontrollene der, men vil tro en jordmor kan svare bedre. Anonymkode: 0fa38...e10
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Jeg tror ikke at du kan offisielt endre termin, heller. (Faktisk er jeg enig med bruker over i at det ikke gir mening å fastsette termin utfra størrelse på fosteret så sent. Det høres ut som om du har en over gjennomsnittet stor baby i magen?) Om du vet når du hadde eggløsning osv., så ble du sannsynligvis satt tilbake 1,5 uke i forhold til menstermin på OUL? Om du skulle gå over tiden, så regner jeg med at det at du ble satt såpass tilbake + baby virker være stor utfra mål sannsynligvis vil gjøre at du settes igang. Anonymkode: cb929...091
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke noen ekspert på dette. Men det var litt overraskende at de kunne sette termin i uke 27. Jeg fikk beskjed om at etter tiden for ordinær ultralyd, er veksten så individuell at en ikke kan regne ut termin fra målene på fosteret mer. Altså vil en ikke bli flyttet frem eller tilbake, men få beskjed om at fosteret er større eller mindre enn gjennomsnittet. Jeg ville snakket med jordmor i kommunen om dette på neste kontroll, spurt hva som gjelder, og delt bekymringen Evt. fastlegen om du tar kontrollene der, men vil tro en jordmor kan svare bedre. Anonymkode: 0fa38...e10 Dette! Det er ved OUL en får endelig termindato. Foster er omtrent like store frem til de er 20 uker gamle, etter dette kan det variere veldig. Jeg var på to ultralyder etter OUL og de drev ikke å endret termindato i hytt og pine, har aldri hørt om noen som har fått endret termin sent i svangerskapet heller😅 så jeg ville forholdt meg til den opprinnelige terminen, ts Anonymkode: 640e6...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Om ungen er veldig stor nå så blir du fulgt opp. Så blir det ikke så stor ved fødsel. Stort sf-mål alene er grunn til ekstra oppfølging Anonymkode: 5bcff...e43
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om ungen er veldig stor nå så blir du fulgt opp. Så blir det ikke så stor ved fødsel. Stort sf-mål alene er grunn til ekstra oppfølging Anonymkode: 5bcff...e43 Takk for svar alle sammen! Siden jeg har fått disse målene privat - vet dere da om jordmor hos kommunen og sykehuset vil ta det med i beregningen og det er noe jeg kan vise til? Eller må de gjøre helt egne vurderinger? Anonymkode: 76896...5b3
aksase Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Ingenting å bekymre seg for. Ungen kommer når den, eller du er klar. Det å beregne termin kan være litt upresist, tror jeg. Hvis du vil være på den sikre siden, bruk den datoen som er lengst frem. Hvis du skulle komme i en situasjon hvor ting skjer litt prematurt, vil det bare være en fordel om jordmor/lege tror det er f.eks. 6 uker igjen til termin fremfor 4,5 uker. Motsatt vei kan være slitt skummelt hvis ungen er mer prematurt enn man tror og feil tiltak settes inn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar alle sammen! Siden jeg har fått disse målene privat - vet dere da om jordmor hos kommunen og sykehuset vil ta det med i beregningen og det er noe jeg kan vise til? Eller må de gjøre helt egne vurderinger? Anonymkode: 76896...5b3 Nei, de forholder seg til termin som ble satt ved ordinær ultralyd. Og at babyen tilsvarer 1,5 uker tidligere i størrelse i uke 27 er virkelig ingenting og helt normalt. Merkelig at du henger deg så innmari opp i det, det har null relevans overhodet. Anonymkode: fc0df...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, de forholder seg til termin som ble satt ved ordinær ultralyd. Og at babyen tilsvarer 1,5 uker tidligere i størrelse i uke 27 er virkelig ingenting og helt normalt. Merkelig at du henger deg så innmari opp i det, det har null relevans overhodet. Anonymkode: fc0df...d6d Dette. Sykehuset forholder seg til sine målinger. I tillegg kan målingene på størrelse etterhvert være feil også. Min baby kom en måned før tiden og han var større enn gjennomsnittet og som en fullbåren. Anonymkode: 924aa...df7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, de forholder seg til termin som ble satt ved ordinær ultralyd. Og at babyen tilsvarer 1,5 uker tidligere i størrelse i uke 27 er virkelig ingenting og helt normalt. Merkelig at du henger deg så innmari opp i det, det har null relevans overhodet. Anonymkode: fc0df...d6d Herregud slapp helt av. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg ikke har nok kunnskap selv. Jeg henger meg jo opp i det fordi fagpersoner rundt meg har gjort meg bevisst på det og poengtert det flere ganger. Jeg er førstegangs og aner ikke hva som er normalt og ikke. Anonymkode: 76896...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Herregud slapp helt av. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg ikke har nok kunnskap selv. Jeg henger meg jo opp i det fordi fagpersoner rundt meg har gjort meg bevisst på det og poengtert det flere ganger. Jeg er førstegangs og aner ikke hva som er normalt og ikke. Anonymkode: 76896...5b3 Da snakker du med de som følger deg opp og ikke oss Anonymkode: 5bcff...e43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud slapp helt av. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg ikke har nok kunnskap selv. Jeg henger meg jo opp i det fordi fagpersoner rundt meg har gjort meg bevisst på det og poengtert det flere ganger. Jeg er førstegangs og aner ikke hva som er normalt og ikke. Anonymkode: 76896...5b3 Du må jo bare slå deg til ro med at sykehuset har rett da. Og slappe av med det Anonymkode: 924aa...df7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Herregud slapp helt av. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg ikke har nok kunnskap selv. Jeg henger meg jo opp i det fordi fagpersoner rundt meg har gjort meg bevisst på det og poengtert det flere ganger. Jeg er førstegangs og aner ikke hva som er normalt og ikke. Anonymkode: 76896...5b3 Apropos å slappe helt av, ville kanskje vurdert det samme mtp denne tråden 😬 Anonymkode: fc0df...d6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå