Bubbleboy Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Jeg skal gifte meg med en gresk statsborger og min forlovede sliter med å fremskaffe vigselsattest, eller ugiftattest. Dette skyldes at i Hellas er det prestene/kirken som utsteder et slikt dokument og de regelrett nekter å hjelpe siden hun vender ryggen til den gresk ortodokse kirken ved å gifte seg i Norge. Hun har snakket med det greske folkeregisteret og de har "på en måte" gitt henne en ugiftattest men jeg lurer på om det er noen her som har erfaring nok til å vite om dette er godt nok for skatteetaten eller ikke. Dokumentet beskriver i hovedsak familien hennes der alle navn er listet opp. Hennes foreldre er listet opp som "gift" men min forlovede og hennes søster er bare listet opp med deres navn, ingen annen informasjon. Det greske folkeregisteret forteller da i mine øyne at det ikke er registert noe ekteskap og at hun da er å regne som ugift. Er det slik en vigselsattest skal se ut og som vi kan sende inn til skatteetaten? Jeg har snakket med skatteetaten og spurt om de kan ta en kikk på dette papiret og under- eller godkjenne det før vi sender det inn men de nekter å hjelpe oss med dette. De sier vi må sende det inn, vente 5-6 uker og håpe at saksbehandler godkjenner dokumentet. Hvis det ikke blir godkjent får vi papirene i retur og må sende inn på nytt hvilket gjør at brylluppet må kanselleres grunnet at det ikke er tid. Jeg har spurt om en advokat har myndighet til å si om dokumentet er holdbart eller ikke og får blankt svar "Nei". Jeg har altså ingen å henvende meg til og slenger da like gjerne inn en tråd her i håp om noen har erfaring. Takk for alle svar.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Kan du ikke høre med den greske ambassaden? Anonymkode: 828b3...39e 1
Bubbleboy Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2023 Jo det er en god idè. Jeg skal ringe ambassaden i Norge imorgen og hun kan ringe den greske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå