AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Vi skal ha 40 gjester og ha det på hotell med bryllupspakke med kuvertpris og tre-retters middag. Vi har spurt to av gjestene om å være toastmaster, men de var ikke komfortabel med det. Vi har sett på å leie men det koster fort 15 000kr og vi vil holde kostnadene nede. Må man ha toastmaster eller blir det helt kaos uten..? Vi har en kjøreplan, men holder det å skrive ned denne så gjestene ser det eller dele ut et fint ark med kjøreplanen? Også tar jeg og mannen oss av å ønske velkommen, si at nå er det kake osv? Vi vil ha et lite og uformelt bryllup og det blir jo fort litt stivere med toastmaster, men samtidig kanskje rotete uten.. Noen tanker? Anonymkode: f9990...3d4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Det er etter min mening ikke behov for toastmaster i et lag med så få mennesker. Det er en «etikette liste» over hvilken rekkefølge taler skal holdes (velkomsttale, brudens foreldre, brudgommen osv). Få oversikt over hvem som skal holde tale og avtal med de at de gjør det før hovedrett, før runde to, etter dessert osv. Anonymkode: 12ba5...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Jeg har vært i flere mindre bryllup uten toastmaster, og min erfaring er at det er talene som er problemet. Men om dere ordner taleliste på forhånd, oppgir max minutter det er lov å tale (fem minutter er en eeevighet, som regel), og ikke minst tør å bryte av taleren om tiden er brukt opp, så kan det gå veldig bra. Kjøreplan, med taleliste, utdelt til alle er også en fin idé. Anonymkode: d86e0...8eb 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har vært i flere mindre bryllup uten toastmaster, og min erfaring er at det er talene som er problemet. Men om dere ordner taleliste på forhånd, oppgir max minutter det er lov å tale (fem minutter er en eeevighet, som regel), og ikke minst tør å bryte av taleren om tiden er brukt opp, så kan det gå veldig bra. Kjøreplan, med taleliste, utdelt til alle er også en fin idé. Anonymkode: d86e0...8eb Takk! «Heldigvis» er det ikke mange som skal holde tale, det er kun min mor, foreldrene til mannen min og min forlover. Vi må bare finne et tidspunkt til disse på forhånd, men det tror jeg vil gå bra Anonymkode: f9990...3d4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 I vårt bryllup, med omtrent like mange gjester, gikk det helt fint uten. Vi visste på forhånd at jeg og mannens forlover ikke kom til å holde tale, ellers plinget mannen, min far, svigerfar og min forlover bare på glasset. Vi hadde koldtbord, slik at taler ikke måtte koordineres med servering. Anonymkode: c1705...a7d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Vi hadde rundt 40 gjester (som jeg for øvrig synes var mer enn nok ), og toastmaster. Veldig glad for det valget! Toastmaster laget en fin ramme rundt dagen og sørget for at alt fløt fint. Nå skal det sies at vi ikke hadde bryllupet på et serveringssted og at vi hadde 3-retters middag, så det krevde kanskje mer koordinering. Heldigvis for oss stilte et familiemedlem opp som toastmaster. Tror ikke vi hadde orket å leie inn en tilfeldig person til jobben. Anonymkode: 65a61...136 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Kjipe venner/familie dere har som sier nei til å være toastmaster? Regner med dere spurte noen som et komfortable med å snakke i forsamlinger, det må jo være en forutsetning Anonymkode: ce0b1...3d1 1
MortenMunkholm Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Har vært toastmaster i to bryllup og det burde en eller annen litt artig i vennekretsen takke ja til for det er ikke vanskelig eller så nervepirrende som mange tror. Det er få settinger hvor man får såpass stor velvilje fra publikum som man får når man er toastmaster i bryllup. Får dere ingen til å stille, går det greit uten! Det er dere som er i fokus uansett og alle ønsker at dagen deres skal være perfekt:)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Oi, dette var som å lese om oss. Vi har to vi kan spørre, men takker de nei så ser vi at det kanskje løser seg uten også. Anonymkode: 40d31...144 1
Ti T Usen Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Det er MYE mer bahagelig å være gjest i et bryllup med toastmaster, enn i bryllup uten. Det er ikke viktig at TM er morsom, men han/hun bør være stødig. Ha kontroll. Min erfaring er at antall gjester ikke har så mye å si. De som normalt holder tale er invitert selv om det er få gjester 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Jeg var i et bryllup med omtrent halvparten så mange gjester, og er faktisk veldig glad for at det var toastmaster der. Selv der, hvor vi var såpass få, ville det vært for lite med en kjøreliste/program. Jeg ville jobbet litt til med å få en ryddig gjest til å påta seg rollen. Er det ingen av gjestene som er lærer eller leder? Folk i slike yrker tar ofte denne rollen mer naturlig enn mange andre fordi de har med store grupper å gjøre rett som det er. Anonymkode: 6374a...b65 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Vi hadde 36 gjester og ikke noen toastmaster Men så er verken min eller hans familie noen talere, så det var ikke slikt heller Anonymkode: f563c...af1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Er det mulig at dere har noen som holder i kjøreplanen, kommuniserer med kjøkkenet, og generelt tar litt styringen, selv om denne personen ikke sier noe? Jeg har vært toastmaster noen ganger, og denne jobben er faktisk den viktigste delen. Og noe jeg som brud hadde hatet å holde i selv. Det er mye logistikk, og alltid noen små "kriser", så derfor viktig å ha noe med stor ansvarsfølelse, som er løsningsorientert. Anonymkode: 159eb...4ab
Alice123 Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 Vil absolutt anbefale TM. Det er tusen småoppgaver som må gjøres for å sørge for en fin og ryddig ramme, inkludert de som dukker opp underveis. Som brudepar vil dere vel helst kunne lene dere tilbake og kose dere i eget bryllup? Er det ingen ut over de to dere kan spørre? En onkel/tante, venn, kollega etc? TM trenger ikke være komiker, bare i stand til å holde orden så dere kan lene dere tilbake og ikke tenke på logistikk og situasjoner som oppstår. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 I et lite bryllup trenger man ikke toastmaster. I et stort bryllup, kan det bli styrete uten. Anonymkode: 2ab15...1df
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): I et lite bryllup trenger man ikke toastmaster. I et stort bryllup, kan det bli styrete uten. Anonymkode: 2ab15...1df Hva regnes som lite bryllup/ hvor går grensen? Anonymkode: 40d31...144
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva regnes som lite bryllup/ hvor går grensen? Anonymkode: 40d31...144 Det kommer litt an på hvor mye hver person gjør av seg 😛 Men jeg anser et lite bryllup som maks 20 gjester. Om disse er sånne som absolutt skal holde taler og sånt, kan 20 stk taletrengte gjester likevel gi behov for toastmaster.. Men om det er 20 stk som oppfører seg som man hør og bør og holder godt kjeft og sitter på stolene sine, så er det ikke behov for toastmaster 😛 Anonymkode: 2ab15...1df
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer litt an på hvor mye hver person gjør av seg 😛 Men jeg anser et lite bryllup som maks 20 gjester. Om disse er sånne som absolutt skal holde taler og sånt, kan 20 stk taletrengte gjester likevel gi behov for toastmaster.. Men om det er 20 stk som oppfører seg som man hør og bør og holder godt kjeft og sitter på stolene sine, så er det ikke behov for toastmaster 😛 Anonymkode: 2ab15...1df Nå er det å være toastmaster vanvittig mye mer enn å styre talene. Jeg har vært toastmaster i et slikt selskap Det gikk ting feil på kjøkkenet som gjorde at jeg totalt brukte 2*15 minutter med ansvarlige der for å diskutere løsninger. Det var gjester som kom meg å spurte hvor gavene skulle være, og andre praktiske spørsmål. Det var leveranse av blomster. Et bordkort som var glemt og et bordkart ingen fant. Et tilfelle av at en gjest trengte å finne medisinskapet. Og mye, mye mer mer. Som brud ville dette her vært hat. Da er det så godt å høre ei venninne si "hei, jeg er Maria, er det noe som helst dere lurer på i dag er det bare å ta kontakt" For så å løpe ut på kjøkkenet for å ta en avskjekk av at alt er i orden. Anonymkode: 159eb...4ab 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå