Gå til innhold

AMH og alder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på hva som er normal AHM og hva som er dårlig/lav, i forhold til alder.

Er 41(42 senere i år) og har fått svar fra lege at min AMH-verdi er 6. Men så googler jeg og ser at AMH-verdiene oppgis på helt andre måter også:

• Average: Between 1.0 ng/mL to 3.0 ng/mL.
  • Low: Under 1.0 ng/mL.
  • Severely low: 0.4 ng/mL.

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/22681-anti-mullerian-hormone-test

Men jeg fikk oppgitt at min er 6 altså. Hvordan "konverterer" jeg den om til verdier som oppgis over?

Anonymkode: 25eba...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig nysgjerrig på AMH jeg også, men siden jeg kan bli lett stresset, har jeg bestemt meg å ikke finne ut hva mitt tall er, i hvert fall nå. Jeg har blitt gravid lett, men mistet - kan være jeg klarer aldri å bli gravid igjen, men enn så lenge har jeg lyst til å være optimist. Har også hatt alltid veldig lang syklus, så kanskje jeg har mistet færre egg en andre i min alder? Prøver å tenke positivt ☺️

I tillegg er det mer og mer forskning som tyder på at det er kvaliteten på eggene som er viktig, ikke bare antall egg. Og AMH sier veldig lite om kvaliteten. 

Hva slags refleksjoner har andre? AMH-tallet kan jo være høyere enn snitt, men så kan det også gi mer grunn for bekymring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er nysgjerrig på hva som er normal AHM og hva som er dårlig/lav, i forhold til alder.

Er 41(42 senere i år) og har fått svar fra lege at min AMH-verdi er 6. Men så googler jeg og ser at AMH-verdiene oppgis på helt andre måter også:

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/22681-anti-mullerian-hormone-test

Men jeg fikk oppgitt at min er 6 altså. Hvordan "konverterer" jeg den om til verdier som oppgis over?

Du deler på 7,14.

En AMH på 6 er oppgitt l pmol/l. For å konvertere til ng/mL deler du på 7,14.

Andre vegen (fra ng/mL til pmol/l) ganger du med 7,14.

Din verdi er altså 0,84.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatMom82 skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på AMH jeg også, men siden jeg kan bli lett stresset, har jeg bestemt meg å ikke finne ut hva mitt tall er, i hvert fall nå. Jeg har blitt gravid lett, men mistet - kan være jeg klarer aldri å bli gravid igjen, men enn så lenge har jeg lyst til å være optimist. Har også hatt alltid veldig lang syklus, så kanskje jeg har mistet færre egg en andre i min alder? Prøver å tenke positivt ☺️

I tillegg er det mer og mer forskning som tyder på at det er kvaliteten på eggene som er viktig, ikke bare antall egg. Og AMH sier veldig lite om kvaliteten. 

Hva slags refleksjoner har andre? AMH-tallet kan jo være høyere enn snitt, men så kan det også gi mer grunn for bekymring. 

Jeg har en amh på 1.1. Har vært gravid 5 ganger på ett år. 5 sponanaborter. Er nå gravid i uke 6. jeg forstår ingenting av dette med amh. Min har plutselig sunket på to år og skyldes en stoffskifte sykdom antagelig. Men gravid blir jeg jo 😅

Anonymkode: 446bb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 38 min er på 5,4 (lav) men det må taes med en annen prøve også for å se ordentlig. Jeg har 2 barn fra før (normal graviditet) men nå var jeg visst «for gammel» for å få det til uten hjelp. Fertiliteten reduseres betydelig fra 33-35 år men er så klart unntak fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 30 og har AMH på 3, men har fått 4 barn siden jeg sjekket min AMH. Så har tydeligvis god kvalitet på eggene mine. Ble først nervøs da jeg fikk høre tallet, men det viste seg raskt å ikke bety noe :) 

Anonymkode: 4e39d...919

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AMH 2. Altså som er infertil. Fått barn via IVF på første forsøk. Fikk vite at AMH egentlig ikke har altfor mye å si, da kvaliteten opp mot AMH er viktigere. 

Anonymkode: 52d51...eda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (På 13.1.2023 den 18.20):

Du deler på 7,14.

En AMH på 6 er oppgitt l pmol/l. For å konvertere til ng/mL deler du på 7,14.

Andre vegen (fra ng/mL til pmol/l) ganger du med 7,14.

Din verdi er altså 0,84.

Takk for det, visste ikke at det var en måte å konvertere det på så lett. :)

Da har jeg funnet ut at min verdi faktisk er lavere enn gjennomsnittet for alder, veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på Instagram, kenza heter hun, hadde vel 0 komma noe? Hun er gravid med nr 3 nå :) 

Anonymkode: c3b4f...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 og min er på 14. Fått beskjed om at dette er i lavere siktet for min alder, men at det trolig ikke er årsaken til at vi sliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (18 minutter siden):

Jeg er 30 og min er på 14. Fått beskjed om at dette er i lavere siktet for min alder, men at det trolig ikke er årsaken til at vi sliter

Jeg er 32 og har 3 :) Men fikk barn via IVF! Har bare aldri blitt gravid naturlig, selv om det har vært egg. 

Anonymkode: 52d51...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMH målt til 2 som 37 åring. Antatt infertil. Ble gravid naturlig én gang etter målingen. Spontanabort. Ingen graviditet siden.

Anonymkode: 58eda...683

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMH målt til 30 da jeg var 33. Altså litt høyere enn man ønsket. 
Var uforklarlig infertil. Hadde nok noe sammenheng med at det ble produsert opp for mange egg og at de da fikk dårlig kvalitet. 
Første barnet kom naturlig etter 4 års prøving. Nr 2 fikk vi med ivf. 

Anonymkode: 9e8a1...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målte AMH på 0,3 når jeg var 34. Ble gravid på naturlig vis ett år senere. Er nå 8 måneder på vei 🤷‍♀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...