Liebe Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Har en venn og nabo som ringer meg hver eneste dag. Jeg sa sist jeg tok telefonen at jeg har sluttet på medisinen og er i dårlig form med mye angst og oppkast, diare, svimmel, muskelsmerter osv og at jeg trenger å være alene og orker ikke besøk. Han respekterer ikke dette og fortsetter å ringe, jeg har ikke tatt telefonen de siste 3 dagene. Er så lei, hva skal jeg gjøre 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Men når du sier at du ikke orker besøk til han, så kan det jo tenkes at han tror du orker telefonsamtaler? Kanskje han tror du setter pris på samtalene, særlig fordi du ikke orker besøk? Du får være mer tydelig til han, og respekterer han ikke det, kan du blokkere nummeret hans. Anonymkode: bdb70...2ed 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Si ifra at du ikke orker å prate hver dag. Besøk er noe annet enn å ringe. Så si tydelig ifra. "Jeg orker ikke å prate i telefonen. Jeg trenger at du ikke ringer så ofte lengre". Og om han ikke respekterer det, så blokkerer du ham. Anonymkode: d80a7...f64 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når du sier at du ikke orker besøk til han, så kan det jo tenkes at han tror du orker telefonsamtaler? Kanskje han tror du setter pris på samtalene, særlig fordi du ikke orker besøk? Du får være mer tydelig til han, og respekterer han ikke det, kan du blokkere nummeret hans. Anonymkode: bdb70...2ed Men hver gang han ringer er det ikke for å spørre hvordan det går med meg, han spør alltid om å få komme på besøk. Og da skal han ha kaffe og snakker om sitt. Jeg har vært tydelig men det går inn det ene og ut det andre øret. Hvis jeg blokkerer han er jeg redd han kommer og ringer på døra her og krever forklaring og det orker jeg virkelig ikke å deale med, vil bare være i fred 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si ifra at du ikke orker å prate hver dag. Besøk er noe annet enn å ringe. Så si tydelig ifra. "Jeg orker ikke å prate i telefonen. Jeg trenger at du ikke ringer så ofte lengre". Og om han ikke respekterer det, så blokkerer du ham. Anonymkode: d80a7...f64 Nei, jeg orker ikke prate i telefonen. Han kan sende en sms men det gjør han aldri. Han respekterer ikke grenser
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 1 minutt siden, Liebe said: Men hver gang han ringer er det ikke for å spørre hvordan det går med meg, han spør alltid om å få komme på besøk. Og da skal han ha kaffe og snakker om sitt. Jeg har vært tydelig men det går inn det ene og ut det andre øret. Hvis jeg blokkerer han er jeg redd han kommer og ringer på døra her og krever forklaring og det orker jeg virkelig ikke å deale med, vil bare være i fred På hvordan du skriver det, så tror jeg venn/nabo som er veldig ensom. Om du ikke orker å være vennen hans, må du nok være tydelig på det. Ikke bare si "orker ikke idag". Du må være dønn ærlig og rett frem for å få frem budskapet ditt høres det ut som. Anonymkode: 04e17...1a8
c_buk Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Du har fått deg en venn uten sosiale antenner. Det kan ta tid for sånne å forstå at det blir for mye. Høres ut som denne naboen er ensom og at du nå har fått det servert som din oppgave å være utløpet for naboens behov og ønske om kontakt. 1 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvordan du skriver det, så tror jeg venn/nabo som er veldig ensom. Om du ikke orker å være vennen hans, må du nok være tydelig på det. Ikke bare si "orker ikke idag". Du må være dønn ærlig og rett frem for å få frem budskapet ditt høres det ut som. Anonymkode: 04e17...1a8 Jeg er mye mer ensom enn han, han har minst 1-2 andre venner han drar til ganske ofte. Så hvorfor han må mase på meg når jeg har det vanskelig er dårlig gjort. Er redd han tar det ille opp hvis jeg sier jeg ikke vil være venner. Jeg kan jo være venn med han men da må han respektere at jeg er syk og tar kontakt hvis jeg blir frisk
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2023 c_buk skrev (2 minutter siden): Du har fått deg en venn uten sosiale antenner. Det kan ta tid for sånne å forstå at det blir for mye. Høres ut som denne naboen er ensom og at du nå har fått det servert som din oppgave å være utløpet for naboens behov og ønske om kontakt. Sist jeg sa rett ut at jeg synes han ringer for mye så sa han er ikke det koslig da 😂 jeg sa nei jeg synes det blir for mye men likevel ringer han hver dag. Til og med når jeg har sagt at jeg er dødssjuk av medisinslutt 1
Havspeil Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Du har en nabo som tror han er en venn . En slitsom sådann . Som bruker deg. Ingen med rett mindset presser seg på slik han gjør . Vedkommende er ensom og er en igle for enhver som åpner opp. !! Dette er ikke ditt problem . Det har du ikke kapasitet til ,- med tanke på helsa di . Både den fysiske og psykiske. Du må beskytte deg ❤ 2 1
c_buk Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Liebe skrev (2 minutter siden): Sist jeg sa rett ut at jeg synes han ringer for mye så sa han er ikke det koslig da 😂 jeg sa nei jeg synes det blir for mye men likevel ringer han hver dag. Til og med når jeg har sagt at jeg er dødssjuk av medisinslutt Jeg har all sympati med deg. Har på utrolig vis klart å komme meg ut av en slik situasjon 2 ganger. 1. Jeg måtte klart og tydelig si ifra (som du har gjort). Vedkommende ble sur. Vennskapet tok slutt. Jeg fikk friheten tilbake. 2. Prøvde å si ifra. Fungerte ikke. Ble tregere og tregere på å svare på meldinger. Tlf svarte jeg ikke og unnskyldte alltid med lydløs telefon eller at jeg var opptatt. Etter 1 års tid roet det seg ned. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 "Hei. Jeg ser du har ringt noen ganger. Jeg er fortsatt syk, og trenger å bare være i fred. Jeg tar kontakt med deg hvis jeg trenger det, så snakkes vi etterhvert. God helg og ha en fin uke neste uke." Anonymkode: 2260d...58e 5 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #13 Skrevet 13. januar 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Jeg har all sympati med deg. Har på utrolig vis klart å komme meg ut av en slik situasjon 2 ganger. 1. Jeg måtte klart og tydelig si ifra (som du har gjort). Vedkommende ble sur. Vennskapet tok slutt. Jeg fikk friheten tilbake. 2. Prøvde å si ifra. Fungerte ikke. Ble tregere og tregere på å svare på meldinger. Tlf svarte jeg ikke og unnskyldte alltid med lydløs telefon eller at jeg var opptatt. Etter 1 års tid roet det seg ned. Takk, jeg er rett og slett for syk til å ha kontakt hver dag, jeg kan ha han som en nabo og treffes av og til når det passer. Synes det blir så intensivt, jeg må ta vare på min psykiske og fysiske helse. Så bra at du torde å stå opp for deg selv, selv om vennskapet tok slutt. Har tatt år her også egentlig. Jeg har ikke noe i mot han egentlig, men han respekterer meg ikke og maser og maser
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 1 minutt siden, Liebe said: Takk, jeg er rett og slett for syk til å ha kontakt hver dag, jeg kan ha han som en nabo og treffes av og til når det passer. Synes det blir så intensivt, jeg må ta vare på min psykiske og fysiske helse. Så bra at du torde å stå opp for deg selv, selv om vennskapet tok slutt. Har tatt år her også egentlig. Jeg har ikke noe i mot han egentlig, men han respekterer meg ikke og maser og maser Jeg likte svaret du fikk over om å skrive en melding til ham om at du ser at han har ringt, men at du ikke er i form for tiden og ikke orker å snakke så mye i telefonen. Også har du telefonen på lydløs. Min mor kan ha perioder hvor hun ringer meg daglig, gjerne et par ganger om dagen, bare for å prate om trivielle ting. Jeg har alltid mobilen på lydløs og tar telefonen når jeg har ork til det. Anonymkode: 94874...b6b 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Hei. Jeg ser du har ringt noen ganger. Jeg er fortsatt syk, og trenger å bare være i fred. Jeg tar kontakt med deg hvis jeg trenger det, så snakkes vi etterhvert. God helg og ha en fin uke neste uke." Anonymkode: 2260d...58e Har skrevet noe lignende, men da går det maks en dag så ringer han igjen. Når jeg var syk en hel sommer kom han å ringte på døra nesten hver dag mens jeg var sengeliggende, dette sa jeg klart i fra om at ikke var greit og heldigvis har han sluttet med det 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Du skriver at han kommer på besøk og forlanger kaffe.. Men altså, det er jo da du som faktisk slipper ham inn, og dermed ikke håndhever grenser. Du må både konkret og tydelig sette grensen, OG hva som blir konsekvensen av å bryte den - og så konsekvent faktisk gjennomføre konsekvensene. Om du har sagt klart ifra "Du må slutte å ringe så ofte. Jeg vil ikke snakke med deg på telefonen mer enn maks en gang i uken", og han likevel ringer, så setter du konsekvensen "Om du fortsetter å ringe når jeg har sagt du skal la være, er jeg nødt til å blokkere deg", og nesten gang han overtrer grensen, så blokkerer du. Kommer han uanmeldt på døren, og dette ikke er noe du ønsker, så åpner du og sier ifra "Jeg ønsker ikke uanmeldt besøk. Om du kommer uanmeldt igjen, kommer jeg ikke til å pne døren". Så lukker du døren, uten å slippe ham inn. Og neste gang han ringer uanmeldt på, lar du være å åpne. Han fortsetter med dette, fordi du lar ham. Du må bli mye flinkere til å faktisk gjennomføre konsekvenser. Anonymkode: d80a7...f64 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver at han kommer på besøk og forlanger kaffe.. Men altså, det er jo da du som faktisk slipper ham inn, og dermed ikke håndhever grenser. Du må både konkret og tydelig sette grensen, OG hva som blir konsekvensen av å bryte den - og så konsekvent faktisk gjennomføre konsekvensene. Om du har sagt klart ifra "Du må slutte å ringe så ofte. Jeg vil ikke snakke med deg på telefonen mer enn maks en gang i uken", og han likevel ringer, så setter du konsekvensen "Om du fortsetter å ringe når jeg har sagt du skal la være, er jeg nødt til å blokkere deg", og nesten gang han overtrer grensen, så blokkerer du. Kommer han uanmeldt på døren, og dette ikke er noe du ønsker, så åpner du og sier ifra "Jeg ønsker ikke uanmeldt besøk. Om du kommer uanmeldt igjen, kommer jeg ikke til å pne døren". Så lukker du døren, uten å slippe ham inn. Og neste gang han ringer uanmeldt på, lar du være å åpne. Han fortsetter med dette, fordi du lar ham. Du må bli mye flinkere til å faktisk gjennomføre konsekvenser. Anonymkode: d80a7...f64 Ja, jeg føler jeg må la han komme på besøk noen ganger fordi vi er jo venner og naboer. Det bare virker som han tror at å være venner er å ringes hver dag og komme på besøk. Jeg har ikke på langt nær så stort sosialt behov. Og når jeg ofte er syk og han ikke respekterer dette så mister jeg lysten til å være venner med ham. Virker som han mangler medfølelse for andre og sosiale antenner. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Du forteller at du er blitt kjempedårlig av medisinslutt, og dermed så tåler du veldig lite av alt og vil ha fred og ro. Men hvorfor må du kjøres så i grøfta pga medisinslutt? Har du hatt et avhengighetsproblem? Denne vennen virker litt «enkel» i hodet . Send en klar beskjed på sms. Men er det forsvarlig at du ikke har medisinsk tilsyn ? Anonymkode: e9fb1...032 1
Liebe Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du forteller at du er blitt kjempedårlig av medisinslutt, og dermed så tåler du veldig lite av alt og vil ha fred og ro. Men hvorfor må du kjøres så i grøfta pga medisinslutt? Har du hatt et avhengighetsproblem? Denne vennen virker litt «enkel» i hodet . Send en klar beskjed på sms. Men er det forsvarlig at du ikke har medisinsk tilsyn ? Anonymkode: e9fb1...032 Jeg har gått på antipsykotika i snart tre år, men har utviklet alvorlig overvekt og at jeg ikke liker den personen jeg ble på medisinen. Å slutte på slike medisiner er heavy greier, og jeg har diagnosene alvorlig depresjon, panikkangst, somatiseringslidelse og asperger så jeg har det alt annet enn lett, har i tillegg kroniske smerter. Så derfor orker jeg ikke å ha kontakt med folk hver dag, har nok med å komme meg gjennom dagene 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Liebe skrev (4 minutter siden): Jeg har gått på antipsykotika i snart tre år, men har utviklet alvorlig overvekt og at jeg ikke liker den personen jeg ble på medisinen. Å slutte på slike medisiner er heavy greier, og jeg har diagnosene alvorlig depresjon, panikkangst, somatiseringslidelse og asperger så jeg har det alt annet enn lett, har i tillegg kroniske smerter. Så derfor orker jeg ikke å ha kontakt med folk hver dag, har nok med å komme meg gjennom dagene Det høres veldig tøft ut. Har du avsluttet med medisinen etter samråd med legen din? Anonymkode: e9fb1...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå