AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Hva tenker dersom det? Burde jeg gi noe hvis han får 5 også. Burde de pengene han får gå inn på sparekonto eller kan han bare bruke av de? Anonymkode: 5421d...42f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Hvorfor få premie for det? Kan ikke barn gjøre noe som er bra i dag uten og bli premiert i hodet og rævva? Gi barnet ditt en premie når den er ferdig med skolegangen, hvis du absolutt føler du må gi noe. Anonymkode: 21168...509 22 10
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Syns ikke noe om å kjøpe karakterer. Anonymkode: b5a6c...4a4 13 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Jeg synes det blir helt feil å premiere på den måten. Sikkert godt ment,men en bjørnetjeneste i mine øyne . Det kan slå feil ut ifht ungdommens syn på seg selv og forberedelse til voksenlivet. ( dersom livet gjør en venstresving) Anonymkode: ef4d7...7a9 6
Gjest EmKay Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Husker jeg synes det var litt kjipt at "alle" mine klassekamerater omtrent hadde en matrise på hvor mye penger de fikk for de ulike karakterene. Det resulterte ofte i at klassekameratene gjerne syntes de 300 de fikk for en 4'er var nok, og ikke følte innsatsen for litt ekstra penger var verdt det. Så da gadd de ikke jobbe hardere heller. Hjemme hos oss var det forventet at vi la inn max innsats og fikk gode karakterer. Det kunne hende vi ble overrasket med litt penger eller noe annet vi ønsket oss om foreldrene våre visste vi hadde jobbet skikkelig hardt med et fag, men det var aldri en forventning fra oss at vi skulle få noe for hver eneste gode karakter. Istedet hadde vi en avtale om at hvis vi fikk over et visst snitt ved uteksaminering (som ville være realistisk for oss å klare å oppnå med god innsats), skulle vi få en greie vi ønsket oss. (For min del var det å få med meg pappa på en 4-dagers tur på hesteryggen over Hardangervidda. Det endte med at han kjøpte seg fri fra den for å si det sånn 😛)
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Kjenner folk som har betalt ungene for å gjøre detde faktisk skal på skolen. Helt idiotisk. De unge nå blir jo helt ødelagt av foreldrene. Betaling for å gå på skolen, stappfulle sparekontoer når de flytter hjemmefra osv. Hvordan skal det gå, om en hel generasjon vokser opp uten krav og forventninger? Anonymkode: 990b2...cf1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Om en bygger karakterboka på ytre motivasjon kan det fort bli veldig trøblete med videre studier og det å finne den indre motivasjonen som gir mestring. Jeg ville heller feiret god innsats med å gå på resturant eller kjøpe et par sko han har ønska seg på slutten av semesteret om han har prøvd sitt beste (ikke om det er x antall 6 osv) Anonymkode: 0dc1b...033 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Skjønner ikke problemet med å belønne god innsats på skolen. jeg gir også 500 pr 6er. Inn på brukskontoen. Anonymkode: 31216...da6 11 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjenner folk som har betalt ungene for å gjøre detde faktisk skal på skolen. Helt idiotisk. De unge nå blir jo helt ødelagt av foreldrene. Betaling for å gå på skolen, stappfulle sparekontoer når de flytter hjemmefra osv. Hvordan skal det gå, om en hel generasjon vokser opp uten krav og forventninger? Anonymkode: 990b2...cf1 Hva har dette med krav og forventninger å gjøre? Det er tvert i mot positivt å belønne god innsats, dessuten motiverende for ungdommene. Jeg er en av dem som hadde full sparekonto når jeg flyttet hjemmefra, (ikke pga karakterer, men pga forskudd på arv), det gikk fint med meg, hadde dessuten både krav og forventninger hjemmefra. Anonymkode: 31216...da6 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Det er en uting. Om man leser bare litt motivasjonspsykologi, så forstår man hvorfor. Anonymkode: cd1e0...9d9 10 1
- Brian Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Hvorfor bare 500 ...? - - - - - Forslag til prisliste: Pusse tennene to ganger daglig: Kr.20 Bytte undertøy hver dag: Kr.50 Være høflig mot bestemor når hun kommer på besøk, og ikke kalle henne en gammel ku: Kr.200 Være snill mot småsøsken en hel dag uten at politiet eller barnevernet må blandes inn: Kr.500 Få karakteren 6 på skolen: Kr.10.000 Andre tjenester belønnes med et honorar på Kr.250 for hver påbegynte time. Endret 14. januar 2023 av - Brian 12 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Nei! Det er viktig at han får erfare indre motivasjon. Det eneste han lærer av deg med et slikt byttesystem, er å få en umiddelbar belønning. Jeg vil at barna mine skal lære å jobbe mot et langsiktig mål, og at å nå dem er et resultat av arbeid og innsats. Hva om han ikke får 6? Vil du at han da skal føle seg mindre verdt? For økonomisk sett så er han jo det da; det blir 500 kr mindre. Vi sier «godt jobba». Men fokuserer lite på karakterer. Rom for å gjøre det dårlig også, og å gjøre sitt beste er ikke alltid en 6(!!!!). Vår datter (16) går på vgs med fordypning i realfag. Hun får flest 6-ere, noen 5. klart vi gratulerer, men vi tar ikke opp karakterer ellers. Hun har en indre motivasjon som er kjempefin. Og de gangene det ikke går som hun ønsker, så tar vi en prat om det også. For hver prat merker jeg at hun tåler motgang bedre-generelt i livet. Det er viktig læring det også. Nei, bruk de pengene på noen som trenger det når du først har råd til slikt. Stine Sofie Stiftelsen, for eksempel. Mange barn der som trenger hjelp til å få en bedre framtid enn fortiden har gitt dem, mye mer enn våre priviligerte og trygge barn trenger å få penger for toppkarakterer. De har jo en god framtid i sikte de.. Anonymkode: b462b...f52 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 Et pengebasert belønningssystem er SKIKKELIG demotiverende om man faktisk ikke får den 6-eren. Anonymkode: 4dbed...b08 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Om jeg hadde fått en million for hver 6 hadde det ikke skjedd 😅 Skolen ble for kjedelig for meg. Jeg hadde ingen motivasjon og penger gir ikke motivasjon. Fikk meg jobb som 14 åring og tjente mer enn de fleste gjorde frem til de var 18. Anonymkode: 90452...d1c 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Fungerer supert hos oss! Anonymkode: 39f12...863 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 Vi har belønnet ungene og det har aldri vært et problem, de har hverken brukt det mot andre, snakket høyt om det eller på annen måte opplevd dette som negatvt, samtidig har vi vært veldig klar på at en 3 betyr at man har oppnådd middels resultat etter skolens gradering men det kan bety noe helt annet for vårt barn, altså har vi belønnet etter barnets (og vår) opplevde innsats i forklant like mye som selve karakterresultatet. Mens den ene fill 4 for ikke å gidde legge noe innsats i det for eksempel og derfor ikke fikk belønning på samme måte for en 4 fikk en av de andre som måtte jobbe mye for å oppnå en 4 mer belønning da det hos oss gikk på innsatsen de la inn i tillegg til karakteren de fikk. Anonymkode: ddef9...39c 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Kommer helt an på barnet og dets forutsetninger. Hva slags motivasjon som fungerer varierer. Selv skulle jeg gjerne hatt et sånt opplegg, kunne tjent godt på det 😛 Anonymkode: 114d1...8dd
Serafin Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dersom det? Burde jeg gi noe hvis han får 5 også. Burde de pengene han får gå inn på sparekonto eller kan han bare bruke av de? Anonymkode: 5421d...42f Det blir jo helt galt. Motivasjonen for å gjøre det godt blir jo da å få penger. Ikke eget ønske fra barnets side om å gjøre det bra. Hva med fremtiden da? Skal barnet belønnes hver gang det gjør noe bra når barnet blir eldre også da eller. 3
Summeer Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Nei! Læring må være drevet av indre motivasjon, og strengt tatt er det viktigere ting i livet man skal oppnå enn et karaktersnitt på 6.0. Jeg har en 6'er elev selv, og hen går i kjelleren de få gangene det blir en 4'er, og hysterisk panikk før store prøver og innleveringer for at det ikke skal være helt feilfritt. Jeg er MYE mer opptatt av at hen har et godt sosialt miljø og bruker noen timer på ettermiddagen på å være med venner enn at det skal være flest mulig 6'ere. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå