AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Del Skrevet 13. januar 2023 Til dere som har vipps bedrift: Hva gjør dere når noen som skal vippse privat, vippser til bedriftskontoen istedenfor? Jeg tenker på venner og familie som vippser beløp som ikke har noe med bedriften å gjøre. Da registreres jo beløpet som inntekt og må skattes for.. Får man annulert dette på noen måte, eller blir det bare mye styr av det? Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Del Skrevet 13. januar 2023 Dytter Dere som har peiling; er det ok å bare la innskuddet bli stående på bedriftskontoen, også bare unngå å ta beløpet med i regnskapet? Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Del Skrevet 13. januar 2023 Da bør du egentlig vippse tilbake og be dem vippse til riktig konto. Anonymkode: 0b46d...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bør du egentlig vippse tilbake og be dem vippse til riktig konto. Anonymkode: 0b46d...754 Ja? Men trenger jeg da å gjøre noe «Inn/ut» i regnskapet for å forklare bevegelsen? Eller er det ok å bare vippse tilbake? Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da bør du egentlig vippse tilbake og be dem vippse til riktig konto. Anonymkode: 0b46d...754 Jeg vet ikke om det er mulig for meg å vippse tilbake heller, det ser ikke sånn ut på bedriftsvippsen🤔 Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Del Skrevet 13. januar 2023 Logg inn på portal.vipps.no med bankID og finn det de har vippset, så kan du trykke "start refusjon". Da blir det også korrekt i regnskapet med tanke på gebyrer og slikt Anonymkode: 0a2a9...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja? Men trenger jeg da å gjøre noe «Inn/ut» i regnskapet for å forklare bevegelsen? Eller er det ok å bare vippse tilbake? Anonymkode: 78066...da6 Det må føres inn og ut slik at regnskap stemmer med bankkontoen, men det er bare å merke bilaget/bøkføringen med feilinnbetaling. Anonymkode: 0b46d...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Logg inn på portal.vipps.no med bankID og finn det de har vippset, så kan du trykke "start refusjon". Da blir det også korrekt i regnskapet med tanke på gebyrer og slikt Anonymkode: 0a2a9...af0 Tusen takk! Denne refusjonsknappen fantes ikke i appen. Nå er beløpet refundert😊 Gebyret til vipps fikk jeg ikke tilbake, men greit nok. Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Del Skrevet 13. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk! Denne refusjonsknappen fantes ikke i appen. Nå er beløpet refundert😊 Gebyret til vipps fikk jeg ikke tilbake, men greit nok. Anonymkode: 78066...da6 Så bra at det ordnet seg! Gøy når det jeg jobber med kommer til nytte på KG 😆 Og ja, alt som går ut og inn må føres i regnskapet. Du fører det først som en inntekt, så som en reduksjon av inntekten 😊 Vipps er generelt litt stress regnskapsmessig synes jeg, men spør regnskapsføreren din om hjelp hvis du er usikker på hvordan du fører ting. Anonymkode: 0a2a9...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så bra at det ordnet seg! Gøy når det jeg jobber med kommer til nytte på KG 😆 Og ja, alt som går ut og inn må føres i regnskapet. Du fører det først som en inntekt, så som en reduksjon av inntekten 😊 Vipps er generelt litt stress regnskapsmessig synes jeg, men spør regnskapsføreren din om hjelp hvis du er usikker på hvordan du fører ting. Anonymkode: 0a2a9...af0 Så kjekt at du jobber med dette😊 Jeg har bare et lite enkeltpersonsforetak som ikke er regnskapspliktig, jeg hadde regnskapsfører i mange år, men han førte bare inntekt og utgift på en veldig enkel måte, ikke noe inn og ut av regnskapet hvis jeg f.eks tok ut lønn til meg selv. Bare inntekter og utgifter i forbindelse med firmaet. Når han ble pensjonist, forhørte jeg meg med en yngre regnskapsfører i et annet firma om jeg kunne fortsette å føre regnskapet selv, på samme måte som den forrige regnskapsføreren, og det mente han at jeg fint kunne gjøre. Så det har jeg gjort i noen år nå. Jeg bruker sjelden vipps, jeg sender heller ut fakturaer, og har ikke så mange bilag i året. Det er første gang en venn har vippset til meg på bedriftvippsen, så da ble jeg litt usikker på hva jeg skulle gjøre😅 Vanligvis skriver jeg bare ut transaksjonen og fører beløpet i regnskapet som inntekt. Har aldri lært meg hvordan kredit og debit skal føres, men siden den forrige regnskapsføreren min gjorde det så enkelt, og en annen regnskapsfører sa jeg kunne gjøre det selv på den samme måten, så har jeg gått ut fra at det er ok. Tenker du det blir mangelfullt sånn? Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Til dere som har vipps bedrift: Hva gjør dere når noen som skal vippse privat, vippser til bedriftskontoen istedenfor? Jeg tenker på venner og familie som vippser beløp som ikke har noe med bedriften å gjøre. Da registreres jo beløpet som inntekt og må skattes for.. Får man annulert dette på noen måte, eller blir det bare mye styr av det? Anonymkode: 78066...da6 Er det snakk om Enk eller As? Anonymkode: 27f94...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det snakk om Enk eller As? Anonymkode: 27f94...56d Enk😊 Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Del Skrevet 13. januar 2023 Ser nå at du har et Enk. Penger inn Du løser det enkelt med å føre det debet på konto 1920 og kredit 2060. Penger ut Kredit 1920 Debet 2060 Anonymkode: 27f94...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da bør du egentlig vippse tilbake og be dem vippse til riktig konto. Anonymkode: 0b46d...754 Nei, det har ingen betydning så lenge det er et Enk Anonymkode: 27f94...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det har ingen betydning så lenge det er et Enk Anonymkode: 27f94...56d Ved kontroll fra skatteetaten er det mye bedre at private innbetalinger ikke er til bedriftskontoen. Anonymkode: 0b46d...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #16 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ser nå at du har et Enk. Penger inn Du løser det enkelt med å føre det debet på konto 1920 og kredit 2060. Penger ut Kredit 1920 Debet 2060 Anonymkode: 27f94...56d Takk for hjelpen😊 Jeg har ikke pleid å skrive kredit og debit i regnskapet, bare inntekt og utgift (se innlegg over). Selger ikke produkter, men tjenester, og har bare et lite enk😊 Anonymkode: 78066...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #17 Del Skrevet 14. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for hjelpen😊 Jeg har ikke pleid å skrive kredit og debit i regnskapet, bare inntekt og utgift (se innlegg over). Selger ikke produkter, men tjenester, og har bare et lite enk😊 Anonymkode: 78066...da6 Da lurer jeg på om jeg kanskje bare hadde ført det som en utgift ja, det er jo ikke heeelt regnskapsmessig korrekt (da skal man egentlig føre det på f.eks debet 1920 og kredit 2060 som inntekt og deretter på debet 2060 og kredit 1920 for å nulle det ut), men når det er snakk om enk med såpass enkelt regnskap, vil jeg tro det skal gå greit å føre det enklere såfremt du beholder all dokumentasjon. Har sluppet unna mer spanske løsninger i regnskapet av revisor enn som så 😅 Jeg forholder meg til vipps nesten daglig og må føre selve inntekten og gebyret hver for seg da det er snakk om store beløp med en viss hyppighet og det er noe herk, men det er også snakk om en helt annen kontekst. Du fikk til å refundere gjennom Vipps og du fører det ut og inn, vil tro at en eventuell kontroll hadde gått helt fint altså 😊 Anonymkode: 0a2a9...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå