AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Etter desember og utgifter i forbindelse med julefeiring ville det ikke overraske meg om mange sitter og venter på januarutbetalingen, så NAV burde kanskje legge om rutinene sine, og utbetale trygda litt tidligere i januar - særlig med tanke på at trygda i desember også kommer tidligere for dem som får dette. Man burde ha mer respekt for folk som er syke, og innse at de ikke har det så lett når det nye året kommer; ikke alle har en stor bankkonto å ta av. Anonymkode: 4d47e...311 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 19 står det på nav.no.Så da vet du det. Anonymkode: 478c2...c7d 1
Topsi Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Men det er jo ditt ansvar å porsjonere ut pengene du får, du vet jo trygda i januar kommer til vanlig tid Endret 13. januar 2023 av Topsi 14 2
Roberto malone Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 (endret) 19 Endret 13. januar 2023 av Roberto malone 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Desembetrygda kom 12.des og 20.jan, senest, kommer neste. Anonymkode: 87369...6bd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Utbetalingsdatoene kan man enkelt google seg frem til. Anonymkode: 920c0...163 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Skulle ønske det var fast dato hver måned. Ville heller hatt desemberutbetalingen til normal tid enn januarutbetalingen også tidligere. Anonymkode: d8788...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 jeg skjønner ikke hvorfor det dukker opp slike hver eneste mnd. kommer ikke trygda på samme dato hver eneste mnd? er NAV virkelig så retarded at de bytter dato hver mnd? Anonymkode: 6729c...d83 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 2 minutter siden, Topsi said: Men det er jo ditt ansvar å porsjonere ut pengene du får, du vet jo trygda i januar kommer til vanlig tid Problemet er ikke at jeg selv har problemer med dette, men jeg tror mange andre har det, og da kan man spørre seg om ikke NAV burde overveie å endre rutinene sine litt, særlig i takt med dagens økte priser og tyngre livssituasjon for folk med dårlig råd. Just now, AnonymBruker said: jeg skjønner ikke hvorfor det dukker opp slike hver eneste mnd. kommer ikke trygda på samme dato hver eneste mnd? er NAV virkelig så retarded at de bytter dato hver mnd? Anonymkode: 6729c...d83 Folk setter pris på tradisjoner; det er derfor man feirer jul slik vi gjør det. En fast tradisjon på KG er tråden "Når kommer trygda?" Anonymkode: 4d47e...311 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er ikke at jeg selv har problemer med dette, men jeg tror mange andre har det, og da kan man spørre seg om ikke NAV burde overveie å endre rutinene sine litt, særlig i takt med dagens økte priser og tyngre livssituasjon for folk med dårlig råd. Folk setter pris på tradisjoner; det er derfor man feirer jul slik vi gjør det. En fast tradisjon på KG er tråden "Når kommer trygda?" Anonymkode: 4d47e...311 Skyve problemet til februar da? Anonymkode: 64334...724 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skyve problemet til februar da? Anonymkode: 64334...724 Gjetter på at baksmellen etter jul er et større problem enn februar, så februarutbetalingen kunne kommet som vanlig. Hva ville problemet vært hvis trygda kom én uke tidligere i januar? Det ville ha reddet det nye året for mange som sliter. Anonymkode: 4d47e...311 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Mange får lønn den 12. Du kan kanskje låne fra noen? Du kan kanskje få deg en forvaltningskonto? Kjenner noen som har det, da bli husleie og strøm betalt fra forvaltningskonto, gjennom sosialkontoret, mens resten blir utbetalt som livsopphold til hans konto. Vedkommende er ufør, og får utbetalt trygden sin den 12. Må fortsatt vente en måned på neste utbetaling da, sånn som alle andre, men om det viktigste et at det kommer tidligere inn på konto, så er det kanskje verdt det 🤷♀️ Anonymkode: 59606...408
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Normale folk med trang økonomi har noe som kalles for budsjett og god økonomisk sans. Summen man har i måneden er den samme, uavhengig av når trygden kommer. Summen på faste regninger/utgifter den samme, uavhengig av når trygden kommer. Normale oppegående folk bruker ikke over evne, selv til jul. Det å få halvskatt og trygden tidligere er bra for mange på grunn av mange gode førjulssalg, slik at man kan planlegge innkjøp av julemat og samtidig spare penger. Pluss man får de ekstra kronene fra halvskatt i god tid før jul. Ellers så skal det faktisk ikke utgjør noen form for forskjell for budsjettet. Jul trenger faktisk ikke å være så dyr at man blir økonomisk ruinert. Hvis du bruker huet, planlegger og ligger i forkant. Jeg er ufør minstesats og kjøper julegaver lenge før Desember. Alt fra på januarsalget til black friday og alt imellom hele året. Det er gode salg året rundt. Det er opphørssalg, det er store salg for å gjøre plass til nyheter året rundt, det er diverse uker med store salg på kjøpesentrene flere ganger i året. Gaver kan man få billig, hvis du ikke er så dum at du venter til 20. desember med gaveshoppingen. Julematen er mye billigere enn vanlig middag i Desember. Det å ikke ha råd til julemiddagen er ren bullshit hvis du har råd til vanlig middag. Det å få trygda tidligere i desember utgjør ingen forskjell her. For som sagt, budsjettet og regningene er de samme uavhengig av når trygda kommer. De som "går å venter" i januar eier ikke økonomisk sans og vil gå å vente uavhengig av om trygden kommer den 1. eller 12. eller 20. året rundt. Så det å få trygden tidligere i Januar på grunn av Desember hjelper ingen, fordi du bare skyver problemet en måned foran deg. Det finnes ingen gode argumenter for å skyve trygden frem i Januar. Anonymkode: 8ca83...ed3 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 Blir mer og denne mnd, pga ny skatt:-). Anonymkode: 8046b...32e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Man får jo mer utbetalt i desember, så at det tar lenger tid til utbetaling burde ikke være noe problem. Det er ikke aktuelt å flytte utbetalingen fast til 12. hver måned, da rekker ikke nav alle endringer osv før utbetaling. Samtidig tror jeg nok det er flere som ville klaget på å få uføretrygden et par dager før jul enn det er folk som klager på lang ventetid til neste utbetaling. Umulig å gjøre alle fornøyd. Anonymkode: 3f2cd...84e 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Mange får lønn den 12. Du kan kanskje låne fra noen? Du kan kanskje få deg en forvaltningskonto? Kjenner noen som har det, da bli husleie og strøm betalt fra forvaltningskonto, gjennom sosialkontoret, mens resten blir utbetalt som livsopphold til hans konto. Vedkommende er ufør, og får utbetalt trygden sin den 12. Må fortsatt vente en måned på neste utbetaling da, sånn som alle andre, men om det viktigste et at det kommer tidligere inn på konto, så er det kanskje verdt det 🤷♀️ Anonymkode: 59606...408 Godt tips, men dette gjelder som sagt ikke meg personlig da jeg har en fin bankreserve å ta av. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Normale folk med trang økonomi har noe som kalles for budsjett og god økonomisk sans. Summen man har i måneden er den samme, uavhengig av når trygden kommer. Summen på faste regninger/utgifter den samme, uavhengig av når trygden kommer. Normale oppegående folk bruker ikke over evne, selv til jul. Det å få halvskatt og trygden tidligere er bra for mange på grunn av mange gode førjulssalg, slik at man kan planlegge innkjøp av julemat og samtidig spare penger. Pluss man får de ekstra kronene fra halvskatt i god tid før jul. Ellers så skal det faktisk ikke utgjør noen form for forskjell for budsjettet. Jul trenger faktisk ikke å være så dyr at man blir økonomisk ruinert. Hvis du bruker huet, planlegger og ligger i forkant. Jeg er ufør minstesats og kjøper julegaver lenge før Desember. Alt fra på januarsalget til black friday og alt imellom hele året. Det er gode salg året rundt. Det er opphørssalg, det er store salg for å gjøre plass til nyheter året rundt, det er diverse uker med store salg på kjøpesentrene flere ganger i året. Gaver kan man få billig, hvis du ikke er så dum at du venter til 20. desember med gaveshoppingen. Julematen er mye billigere enn vanlig middag i Desember. Det å ikke ha råd til julemiddagen er ren bullshit hvis du har råd til vanlig middag. Det å få trygda tidligere i desember utgjør ingen forskjell her. For som sagt, budsjettet og regningene er de samme uavhengig av når trygda kommer. De som "går å venter" i januar eier ikke økonomisk sans og vil gå å vente uavhengig av om trygden kommer den 1. eller 12. eller 20. året rundt. Så det å få trygden tidligere i Januar på grunn av Desember hjelper ingen, fordi du bare skyver problemet en måned foran deg. Det finnes ingen gode argumenter for å skyve trygden frem i Januar. Anonymkode: 8ca83...ed3 Fornuftige råd som også jeg følger, men problemet er dessverre at mange som ellers har en grå hverdag har behov for lyspunkter; det var derfor man i gamle dager hadde overdådige fester som også fattige dukket opp på - i en hverdag preget av sult og kamp for å overleve, trengte man disse lyspunktene. Det samme gjaldt kirkelige festdager. Dagens uføre har det ikke så ille, men også de har behov for å slippe seg litt løs slik de ser at resten av samfunnet gjør, noe som gjør at folk bruker mer penger i desember enn de faktisk har råd til. Man kan kalle dette ufornuftig fra et økonomisk synspunkt, men psykologisk sett er det vel bedre at en som sliter med sykdom og det ene og det andre, får en julefeiring der man kan glemme alt dette og gli inn i illusjonen; det var grunnen til at Piken med svovelstikkene var så urealistisk at hun tente på svovelstikkene i stedet for å spare, og satse på at noen ville kjøpe dem. Fra et materialistisk synspunkt var hun stokk dum da hun døde, selv om dette får en annen tolkning i eventyret. Anonymkode: 4d47e...311 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Blir mer og denne mnd, pga ny skatt:-). Anonymkode: 8046b...32e Har du sjekket at denne skatten er riktig? Alle jeg har snakket med har hatt feil på skattekortet i år. Jeg hadde også alt for lav skatt, og hadde fått tidenes baksmell om jeg ikke hadde endret. Ikke stol på at det som står i skattekortet et riktig. Man kan ikke se på skattekortet og tenke "Oi! Nå har jeg fått mindre skatt. Det var snilt av skatteetaten". Det er ikke slik det fungerer, for å si det sånn. Anonymkode: f087c...7e8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du sjekket at denne skatten er riktig? Alle jeg har snakket med har hatt feil på skattekortet i år. Jeg hadde også alt for lav skatt, og hadde fått tidenes baksmell om jeg ikke hadde endret. Ikke stol på at det som står i skattekortet et riktig. Man kan ikke se på skattekortet og tenke "Oi! Nå har jeg fått mindre skatt. Det var snilt av skatteetaten". Det er ikke slik det fungerer, for å si det sånn. Anonymkode: f087c...7e8 Har tabell, alt ok Anonymkode: 8046b...32e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter desember og utgifter i forbindelse med julefeiring ville det ikke overraske meg om mange sitter og venter på januarutbetalingen, så NAV burde kanskje legge om rutinene sine, og utbetale trygda litt tidligere i januar - særlig med tanke på at trygda i desember også kommer tidligere for dem som får dette. Man burde ha mer respekt for folk som er syke, og innse at de ikke har det så lett når det nye året kommer; ikke alle har en stor bankkonto å ta av. Anonymkode: 4d47e...311 Trygdeutbetalinger hos NAV har i alle år vert rundt den 20 i hver mnd. Tidligere utbetalinger i Desember rundt den 12.12 har også vert vanleg. Nav kan vel ikkje legge om utbetalingsrutinene på grunn av endret forbruksmønster hos mange. Min oppfordring er at ein bør selvsagt planlegge forbruksmøsnteret i henhold til lønnsutbetalingen, og ikkje etter forbruket hos den enkelte. Anonymkode: 2601e...c20
Gjest Adobyen Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Uføretrygden kommer på konto 19.januar. Det står opplyst på din side når du logger inn på Nav. Det vises der ca en uke før utbetaling. Det er mange som har lite igjen av forrige utbetaling, uten at de skal klandres for det. Ikke alle regninger blir nøyaktig som planlagt. Det kan dukke opp ekstra utgifter, og når budsjettet er så knapt fra før, er det helt forståelig. Mennesker er heller ikke maskiner uten følelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå