AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Det lurer jeg på, må jo være veldig tungvint å ikke ha en eneste butikk (utenom en dyr joker butikk, kanskje) i nærheten, hva når dere trenger nye klær, møbler, osv. Eller vil gå på kino, kafe, konsert osv. Og dere må kjøre flere mil for å komme til sivilsasjon. Blir det ikke veldig kjedelig? Anonymkode: 98a12...b37 7
Svisle Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Utrolig deilig med ro, natur og lite stress. Handle gjør man på veg hjem fra jobb. 13 1 6
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Hva mener du med bygda? Alt utenfor ring 3?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå): Hva mener du med bygda? Alt utenfor ring 3? Nei. steder som Byremo, Snartemo, Eiken osv Anonymkode: 98a12...b37
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det lurer jeg på, må jo være veldig tungvint å ikke ha en eneste butikk (utenom en dyr joker butikk, kanskje) i nærheten, hva når dere trenger nye klær, møbler, osv. Eller vil gå på kino, kafe, konsert osv. Og dere må kjøre flere mil for å komme til sivilsasjon. Blir det ikke veldig kjedelig? Anonymkode: 98a12...b37 Nei det er deilig. Stille og fredelig Anonymkode: 013cb...1d7 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Handler på vei hjem fra jobb. Kafeer osv klarer jeg meg fint uten, har ikke råd til eller lyst til å spise ute uansett. Lager god mat selv. Alt annet kjøper jeg på nett. Går turer, sykler, fisker og bader. Og isfisker. Anonymkode: 20e89...71d 2 2 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. steder som Byremo, Snartemo, Eiken osv Anonymkode: 98a12...b37 " I Byremo er det barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Det er også matbutikk med post i butikk, bank, idrettshall, treningssenter, tannlegekontor, bensinstasjon, bilverksted, blomsterutsalg, bo- og aldershjem, bedehus, frisørsalong, ungdomshus osv." Wikipedia Endret 13. januar 2023 av Anonym Brukar0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Nå snakker du tydeligvis om de mest avsidesliggende små bygdene, og ikke «bygda». Selv er jeg opprinnelig fra Toten, hvor man har alt av butikker og kjøpesenter ikke nødvendigvis så veldig langt unna.. Anonymkode: 68b44...1a6 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det lurer jeg på, må jo være veldig tungvint å ikke ha en eneste butikk (utenom en dyr joker butikk, kanskje) i nærheten, hva når dere trenger nye klær, møbler, osv. Eller vil gå på kino, kafe, konsert osv. Og dere må kjøre flere mil for å komme til sivilsasjon. Blir det ikke veldig kjedelig? Anonymkode: 98a12...b37 Du vet at det finnes bygder som ikke er med i programmet "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu"? Anonymkode: 82a9b...1b8 10 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. steder som Byremo, Snartemo, Eiken osv Anonymkode: 98a12...b37 Aldri hørt om noen av disse stedene. Jeg bor på bygda på nordvestlandet. Har 7 minutt å kjøre til kommunesentrum, der er det greit utvalg av butikker, noen restauranter, kaféer, kino etc. Nærbutikk 10 minutt gangavstand fra hjemmet. Vi har skole og barnehage i bygda, små forhold og godt samhold. Barna trives godt, har trygge forhold og de det trenger av aktiviteter. Nærmeste by er ca en og en halv time unna med bil og ferge. Drar innimellom dit i helger for handel, restaurant og slikt. Jeg trives godt. Er oppvokst i nabokommunen. Har også bodd 5 år i Oslo under utdanning og et par år med jobb. Det ga ikke mersmak. Anonymkode: 291c6...d1e 5 1 3
aksase Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Det går veldig fint. Handler mye om å kunne planlegge. Det er f.eks. ikke noe problem å kjøpe det meste av dagligvarer for 2-3 uker av gangen, bortsett fra enkelte ferskvarer som allikevel finnes i nærbutikken. Jeg tror heller ikke nærbutikken er så mye dyrere enn de store, og så er jo bokostnadene bare en liten av hva det er i byen, så i sum er det nok billigere å bo på landet. Med litt planlegging trenger man ikke kjøpe klær mer enn en eller to ganger i året. Møbler er det mange år mellom hver gang man kjøper, så det er null problem. Det å gå å rundt i butikker og glane som en hobby for å se om man finner noe fint, det er totalt unødvendig og koster bare masse penger fordi du kjøper ting du ikke trenger. Kulturtilbudet på bygda er kanskje mer begrenset, men er det noe man vil, får man til det også. Kafékulturen er kanskje ikke så sterk, men ofte er det en sittekrok på en lokal butikk eller noe hvor det er hyggelig å sette seg ned med en kaffekopp og prate med naboer og kjente. I ei lita bygd for alle kjenner alle, er det ofte et veldig godt samhold og ot godt og trygt oppvekstmiljø for barn med lite kriminalitet og andre problemer. Jeg tror livet på bygda kan være vel så fint som i byen, men annerledes, ja det er det. 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri hørt om noen av disse stedene. Jeg bor på bygda på nordvestlandet. Har 7 minutt å kjøre til kommunesentrum, der er det greit utvalg av butikker, noen restauranter, kaféer, kino etc. Nærbutikk 10 minutt gangavstand fra hjemmet. Vi har skole og barnehage i bygda, små forhold og godt samhold. Barna trives godt, har trygge forhold og de det trenger av aktiviteter. Nærmeste by er ca en og en halv time unna med bil og ferge. Drar innimellom dit i helger for handel, restaurant og slikt. Jeg trives godt. Er oppvokst i nabokommunen. Har også bodd 5 år i Oslo under utdanning og et par år med jobb. Det ga ikke mersmak. Anonymkode: 291c6...d1e Det er steder i indre Agder (Vest-Agder) Anonymkode: 98a12...b37
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 Jeg skal male deg et bilde jeg. Jeg bor på bygda. Ikke kg-bygd med 10 000+ innbyggere, men skikkelig grend. Min nærmeste nabo bor 3 kilometer unna meg. Grusveien går kun opp til mitt hus, og nærmeste hovedvei er så langt unna at vi hverken ser eller hører den. Nærmeste butikk, lokalbutikken, er 20 minutter unna og dyr. Nærmeste by er 1 time unna. Og vi elsker det❤️ Om sommeren når jeg sitter på verandaen, hører jeg kun humler som buzzer, hjort som roper eller vinden som blåser i trærne. Jeg hører fossen som faller ned fra fjellet bak meg og jeg hører kanskje mannens traktor i det fjerne. Blir jeg for varm går jeg ned til vannet mitt, som har vært i min familie sin eie i mange hundre år, og bader. Kun jeg og min familie bader der. Vi sitter ikke på en overfylt strand og hører på skrik og skrål, vi hører hunden vår drikke og barna våre plaske i vannet. Blir vi rastløse går vi på fjellet bak huset sammen med hunden. Hunden vår som går løs 24/7 365 dager i året. Det kan vi gjøre her, for her møter vi aldri noen. Barna elsker å vokse opp her, det er deres lille paradis. Vennene til barna elsker å være her og overnatte her på grunn av friheten. Vi kan bruke hele bøen som fotballbane. De kan bade og padle hele dagen lang, de kan synge karaoke på verandaen og de kan invitere alle vennene på en gang, for vi har plass til alle. Det er selvsagt negative sider også. Veien inn til nærmeste storbygd er trang, svingete og rasfarlig. Har vi glemt en ting på butikken kan vi glemme å kjøre tilbake og barna kan ikke bare sykle til nærmeste venn når enn det passer dem. Men her trives vi. Vi elsker å bo her. Barna elsker å bo her. Dette er vårt paradis, og vi hadde aldri hatt det så bra, trygt og godt i noen som helst by! Anonymkode: d6fcf...222 12 15 4
Prisme Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Fordi folk er forskjellige 😊 De som liker seg på bygda har ofte et behov for nærhet til naturen, eller de foretrekker stillhet, ro og fred. Det er ofte folk som elsker dyr og eller har dyr. Selv foretrekker jeg å bo i naturen, («på bygda») eller der det er minst mulig bebyggelse faktisk. Jeg sover bedre, og det er godt for mitt generelle velbefinnende både psykisk og fysisk. I en masete og hektisk verden ellers , er det godt å finne balanse og jording i naturen. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal male deg et bilde jeg. Jeg bor på bygda. Ikke kg-bygd med 10 000+ innbyggere, men skikkelig grend. Min nærmeste nabo bor 3 kilometer unna meg. Grusveien går kun opp til mitt hus, og nærmeste hovedvei er så langt unna at vi hverken ser eller hører den. Nærmeste butikk, lokalbutikken, er 20 minutter unna og dyr. Nærmeste by er 1 time unna. Og vi elsker det❤️ Om sommeren når jeg sitter på verandaen, hører jeg kun humler som buzzer, hjort som roper eller vinden som blåser i trærne. Jeg hører fossen som faller ned fra fjellet bak meg og jeg hører kanskje mannens traktor i det fjerne. Blir jeg for varm går jeg ned til vannet mitt, som har vært i min familie sin eie i mange hundre år, og bader. Kun jeg og min familie bader der. Vi sitter ikke på en overfylt strand og hører på skrik og skrål, vi hører hunden vår drikke og barna våre plaske i vannet. Blir vi rastløse går vi på fjellet bak huset sammen med hunden. Hunden vår som går løs 24/7 365 dager i året. Det kan vi gjøre her, for her møter vi aldri noen. Barna elsker å vokse opp her, det er deres lille paradis. Vennene til barna elsker å være her og overnatte her på grunn av friheten. Vi kan bruke hele bøen som fotballbane. De kan bade og padle hele dagen lang, de kan synge karaoke på verandaen og de kan invitere alle vennene på en gang, for vi har plass til alle. Det er selvsagt negative sider også. Veien inn til nærmeste storbygd er trang, svingete og rasfarlig. Har vi glemt en ting på butikken kan vi glemme å kjøre tilbake og barna kan ikke bare sykle til nærmeste venn når enn det passer dem. Men her trives vi. Vi elsker å bo her. Barna elsker å bo her. Dette er vårt paradis, og vi hadde aldri hatt det så bra, trygt og godt i noen som helst by! Anonymkode: d6fcf...222 Ok, jeg mente bygd med rundt 100-500 innbygere. Anonymkode: 98a12...b37
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barna elsker å bo her. Dette er vårt paradis, og vi hadde aldri hatt det så bra, trygt og godt i noen som helst by! Det er nettopp det, Storbyen er ok når man er ung og fri, og vil ha litt liv og røre rundt seg Men når en skal etablere seg med familie blir det i distrikts-Norge. Ikke ei bortgjemt grend langt fra folk, men i og rundt en tettsted som har det meste man trenger til det daglige, Billig å bo, man kan bruke penger på reiser og andre ting. Ville aldri latt barna vokse opp i en storby. Anonymkode: 04d97...ece 2 1
KaDust Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Hvem trenger klær eller møbler flere ganger i uka? Jeg handler en-to ganger i uka, gjerne på vei hjem fra et eller annet. Plager meg ikke å kjøre langt for å dra på konsert, for jeg reiser gjerne Norge rundt for de konsertene jeg vil på uansett. Ellers er det fredelig og stille med masse natur og historielandskap som holder meg underholdet. Også finnes det ting som bygdekino. 4 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Natur❤ Anonymkode: 602d3...dce Bor i storby og har tre minutter å gå til marka:) (ja, jeg har tatt tiden!) Så å bo i byen er ikke ensbetydende med at naturopplevelser er vanskelig. Kommer litt an på hvor man bosetter seg, uten at det nødvendigvis betyr at man må bo dyrt. Jeg bor på en billig plass. Når det er sagt kan jeg skjønne at folk blir stressa av storby. Og i dag kan man jo bestille så godt som hva som helst av varer og tjenester på nett, så jeg kan se appellen med å bo på bygda selv om jeg ikke liker det selv. Jeg må innrømme jeg personlig ikke er så ofte på tilstelninger man typisk finner i byer, kino, kafe osv., Men jeg elsker å bo i storby fordi det er så lettvint. Jeg bor 10 min unna til fots fra et enormt handelssentrum (ikke bykjernen), og har alt jeg måtte trenge der+++. Når jeg i tillegg er nært marka så er det skikkelig luksus 😊 Anonymkode: 5641f...3c7 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Jeg bor i ei bygd med 300 innbyggere. Her har vi barnehage, skole, eldresenter og matbutikk. Savner ingenting annet her, det er ikke så ofte vi trenger å handle andre ting enn mat. Vi kan også bestille på nett og hente på lokalbutikken. Ellers er det 20 minutt fergetur til kommunesentrum med det meste som finnes av butikker. Jeg har ikke behov for kafe, kino, restaurant og slike ting. Jeg har naturen her jeg bor, jeg har roen og mulighet til å være ute. Jeg har gode venner i samme bygd, med unger på samme skole/bhg. Jeg kan sitte naken på verandaen og nyte utsikten, om sommeren er det 100 meter ned til egen badestrand. Her flyr fugler forbi, både småfugl, ørn og hauk. Ungene kan jeg bare slippe ut døra, så har de masse plass å leke og boltre seg på. Og vi har mulighet til å ha dyr og kjøkkenhage for å bli mer selvforsynte med mat. Elsker livet her, og kommer aldri til å flytte til et større sted. Anonymkode: 6a5f4...36d 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå