AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Dette er ikke kjempeviktig for meg altså, men jeg bare lurer på hva som kan skje. Jeg gikk ikke opp så mye i graviditeten, tror det var pga jeg var så mye kvalm første halvdel. Var også lett overvektig da jeg ble gravid. Etter fødsel har jeg gått ned ganske mye og er nå et stykke under vekten jeg var før jeg ble gravid. Jeg ammer, og baby er en sånn som har spist ofte også (vet ikke om det har noe å si). Antar jo at ammingen pluss mye bæring og byssing av baby er det som har gjort det, for jeg har ikke slanket meg eller spist spesielt lite eller sunt. Tvert imot egentlig.. Lurer på om kiloene kommer til å renne på når jeg slutter å amme 😄 Baby nærmer seg året og vi har begynt å trappe ned litt så det blir jo ikke så lenge til slutt. Er ikke veldig kroppsfokusert og tenker iallfall at i babytiden er ikke kroppen det man skal ha fokus på. Men jeg var jo overvektig før graviditeten og nå er jeg gått ned til mer normalvektig så det hadde jo vært fint å forbli her litt istedet for å gå opp igjen med en gang. Anonymkode: 96e9c...227
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Jeg har hatt det omvendt med begge mine. Gått ned under graviditeten, vært lettere etter enn utgangspunktet, men gått opp når jeg har begynt å amme. Rett og slett fordi jeg har hatt et vanvittig sug etter mat under amming, og nok overkompensert lite søvn og stress med enkel og tilgjengelig mat. Har fått ulvehunger under amming med begge. Har klart å gå ned igjen, men ikke før på slutten av amminga hvor barnet gjerne har fått mindre melk fra meg. For meg hjalp det å bli kvitt det enorme suget som kom med ammingen. Anonymkode: 990d5...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Med første ble jeg undervektig ved amming og måtte gi en flaske mme om dagen. Etter amming gikk jeg opp til der jeg var før fødsel. Med de to neste gikk jeg bare ned til normalvekt i løpet av amming, og da hadde ikke ammeslutt noe å si for vekten. Anonymkode: 392a4...f61 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Har ikke gått opp etter ammeslutt, nei. Veier 3 kg mindre nå enn da jeg ble gravid førstegangen. Anonymkode: 5056d...c14 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Ja jeg har også vært ekstremt sulten, så at jeg likevel har gått ned har jeg tenkt var pga ammingen, at jeg har ammet så veldig mye og kroppen har brukt all energi på det... Jeg tror min sult er både pga amming men også pga søvnmangel (som jeg vet gir dårligere kontroll på mat). Skal sies at i perioder har jeg ikke hatt tid til å spise så mye jeg hadde klart med samme sultfølelse uten en baby å ta vare på da, min har vært så lett å legge ned for å lage mat og spise 😄 Men det er jo et håp at når amming slutter og baby sover bedre så jeg sover bedre kan jeg føle på mindre ulvehunger, det har jeg ikke tenkt på Anonymkode: 96e9c...227
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Var ganske undervektig før graviditeten og gikk opp 25 kg, og håpet på at jeg skulle klare å holde på i det minste noen av kiloene. Gikk ned det baby, morkake, fostervann osv. veide og holdt på det jeg hadde lagt på meg ekstra mens jeg fremdeles ammet, også raste resten av veldig raskt etter jeg sluttet å amme. ☹️ Anonymkode: 113b4...0d4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Jeg håper virkelig ikke kiloene renner på etter amming. Jeg har gått ned det meste av de 20 kiloene jeg la på meg, og har bare et par kilo igjen. Håper egentlig at når jeg slutter og ammer og mer aktivt kan slanke meg at det skal gå mer nedover da. Men slik det har vært de siste månedene så går jeg ned litt etter litt uten å endre kosthold. Nå la jeg på meg litt igjen pga julen. Spiste litt mye søtsaker🙈 Anonymkode: a250b...282
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Jeg har nesten gått opp til vekten jeg hadde før første svangerskap, men har ønsket det. Jeg veier meg ikke nå, men var et par kg. under sist jeg gjorde det. Jeg var normalvektig, gikk opp litt lite pga. kvalme og oppkast, og ble undervektig mens jeg ammet. Da spiste jeg mye nøtter som mellommåltid for å bremse vektnedgang, og jeg fortsatte med de etter at jeg sluttet å amme også. Anonymkode: f46c9...769
Sententia Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Jeg gikk ned i alle svangerskap, men har gått opp alt i ettertid
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Gikk med ved ammeslutt. Ammeh i litt over to år. Når jeg sluttet mistet jeg 10 kg på 2 mnd 😅 Anonymkode: 39ae7...2d8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Jeg gikk opp 11 kg i svangerskapet, la igjen 7 kg på sykehuset og de siste 4 kg forsvant fort med ammingen. Ble et par kg lettere enn startvekt etter å ha ammet et halvår, men da jeg sluttet å amme kom de tilbake og jeg har vært på startvekt siden (har veid det samme hele mitt voksne liv så tror kroppen min bare vil tilbake til denne vekten😅) Anonymkode: be782...808
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk opp 11 kg i svangerskapet, la igjen 7 kg på sykehuset og de siste 4 kg forsvant fort med ammingen. Ble et par kg lettere enn startvekt etter å ha ammet et halvår, men da jeg sluttet å amme kom de tilbake og jeg har vært på startvekt siden (har veid det samme hele mitt voksne liv så tror kroppen min bare vil tilbake til denne vekten😅) Anonymkode: be782...808 Kan egentlig bare sitere denne. Akkurat same vektoppgang og nedgang. Er gravid for andre gang og har gått opp det samme igjen +et par kilo til. Denne gangen skal jeg endre matvanene mine når jeg trapper ned på amming rundt 6 mnd. Fortsatte å spise mye og usunt sist og da legger man selvfølgelig på seg igjen. Skal prøve å unngå det nå! Anonymkode: 9d37b...4f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 Jeg mistet ikke vekt av å amme. Gikk ned over 10 kg rett etter fødsel, sikkert typisk baby, etterbyrde, vann i kroppen også videre. Satt da igjen med 2-3 ekstra kg sammenlignet med da jeg var gravid. Prøvde å ta gode matvalg for å miste disse, men slet så innmari med høy apetitt pga. ammingen. Da jeg var ferdig med å amme forsvant denne ulvehungeren og jeg gikk ned 6-7 kg i løpet av der første året etter ammeslutt uten å egentlig gjøre så mange bevisste endringer, var bare sulten som forsvant. Anonymkode: 4b7fd...d6f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå