Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en bedrift hvor vi er en del som sitter i kontorlandskap. Jeg synes i utgangspunktet det er helt ok, har støydempende headset og det er noen stillerom man kan benytte hvis man må i Teamsmøter. 

Men det er likevel noen kolleger som sitter og prater i flere timer hver dag. En hører også på veldig høy musikk så man hører den diskantlyden gjennom headsettet. 

Jeg er klar over at man skal tåle noe lyd når man sitter i landskap, men det er ubehagelig å måtte sitte med headset på hele dagen og/eller høre på kolleger som skravler om gårsdsgens episoder av Ex on the beach eller siste innkjøp av pynteputer (for å sette det litt på spissen). Jeg tuller ikke når jeg sier at disse kan sitte og snakke i flere timer. 

Det er tatt opp i fellesskap flere ganger at man må respektere at det skal være en viss arbeidsro i landskapet. Likevel ser det ikke ut til å gå inn. Er det noen som har vært i tilsvarende situasjon? Tips til hva man kan gjøre? Ble det bedre? Jeg har ikke lyst til å være hun kjipe som ber folk være stille 😆

Anonymkode: 621fc...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er rett og slett til å være "Hun kjipe som ber folk være stille". Om du har tatt dette opp gang på gang, og folk fremdeles holder på, må du ta det opp med dem det gjelder, når det forekommer. 

Jeg har lært meg å gjøre det. "Kunne dere fortsatt samtalen inne på et stillerom?" "Kunne du skrudd ned lyden? Musikken høres gjennom headsettet". 

Jeg jobbet en stund der det var forferdelig ukultur i det åpne landskapet, og da måtte jeg bare bli flink til å si ifra. 

Anonymkode: 9035f...963

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, dessverre, er nok ikke noen vei utenom. Det er vanskelig! Særlig når man liker de som lager støy… 

Anonymkode: 64c45...403

Skrevet

Hører de på musikk i åpent kontorlandskap? Jeg vet de gjør det i enkelte salgsmiljø, men for vanlige kontorarbeidere? Det hadde jeg nok tatt opp med sjefen, akkurat musikken. 

Ellers så er det ikke så lett å si i fra. Jeg sitter mye med headset selv, redningen for meg ble corona og aksepten for halve tiden på hjemmekontor i etterkant av corona. Da får jeg vært effektiv hjemme, mens jeg tåler å være litt mindre effektiv når jeg er på jobb (blir automatisk det når jeg blir så forstyrra). Sjefen min har verdens verste ringetone på telefonen og altfor høy lyd, men det har jeg ikke klart å si fra om (vi sitter ved siden av hverandre). 

Anonymkode: c3ba7...13c

• Liker 1
Gjest Vitalogy
Skrevet

Åpent landskap eller ikke, jeg blir ekstremt frustrert over kolleger som bruker mye tid på snikksnakk. Som kvinnelige kolleger som prater om pynteputer (godt eksempel) og annet trivielt vissvass, samt mannlige kolleger med deres ekvivalenter. Disse typene finner hverandre også i kontorlandskap, men man blir vel mer eksponert for det i åpne landskap.

Det til side. Jeg har erfart det samme som deg. I løpet av prøvetiden stakk jeg fingeren i jorda, erkjente at det er jeg må som må tilpasse meg, og ikke omvendt. Det var jeg IKKE villig til og sa opp. Men det er jo ikke alle som har anledning til det, selvsagt.

Skrevet

Takk for svar! 

Han som hører på musikk har på headset, men han har på så høyt volum at man hører alle instrument og vokal likevel 😅 

Jeg har kun jobbet er i 2 år og de som skravler og bråker har jobbet her lenger enn meg. Derfor jeg kvier meg for å ta opp dette. 

TS

Skrevet

Her glemmer arbeidsgiver at folk er forskjellige.!!

Ikke alle er nødvendigvis noen som trives i et "ungt dynamisk fremoverlent sosialt arbeidsmiljø"...og dermed også kanskje bråkete åpent kontorlandskap. Noen mener kanskje at å ta på headset for å høre musikk gir andre arbeidsro, men det er som du sier, lyd som trenger gjennom, irriterende bass eller diskant lyd, lyder av folk som jobber med tastatur, papir, trasking over gulvet, småprating... det er MYE som kan distrahere en!

Noen av oss trenger RO og eget kontor med dør en kan lukke.  Jeg gjør det også. Du er helt sikkert ikke alene om å  ha dette behovet på jobben din.  Ta det opp med arbeidsgiver, og ta det opp med kollega. Vær beredt på å bli hun kjipe som vil ha fred.

Anonymkode: 1af41...0ac

Skrevet

Jeg tok opp støyproblemer med sjef flere ganger. Mulig andre også gjorde det for vi fikk innført "stillesoner". Det hjalp litt iallfall, da kan jeg sette meg der :) Folk er helt krise på min jobb, tar Teamsmøter i landskapet og snakker så høyt. Da jeg begynte å jobbe der var det mye bedre kultur på å ta møter på møterom osv men det skled helt ut for 4-5 år siden aner ikke hva som skjedde og hvorfor det ble så mye verre. Mulig de som pleide å "håndheve" reglene før sluttet. Det ble generelt dårligere arbeidsmiljø, så kanskje en konsekvens av det var at folk brydde seg mindre om å ta hensyn. 

Anonymkode: 14a3e...d80

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Her glemmer arbeidsgiver at folk er forskjellige.!!

Ikke alle er nødvendigvis noen som trives i et "ungt dynamisk fremoverlent sosialt arbeidsmiljø"...og dermed også kanskje bråkete åpent kontorlandskap. Noen mener kanskje at å ta på headset for å høre musikk gir andre arbeidsro, men det er som du sier, lyd som trenger gjennom, irriterende bass eller diskant lyd, lyder av folk som jobber med tastatur, papir, trasking over gulvet, småprating... det er MYE som kan distrahere en!

Noen av oss trenger RO og eget kontor med dør en kan lukke.  Jeg gjør det også. Du er helt sikkert ikke alene om å  ha dette behovet på jobben din.  Ta det opp med arbeidsgiver, og ta det opp med kollega. Vær beredt på å bli hun kjipe som vil ha fred.

Anonymkode: 1af41...0ac

Skal ikke utelukke at han med headsetet har høyt volum nettopp for å overdøve resten av bråket. Åpent kontorlandskap er dessverre et arbeidsmiljøproblem arbeidsgivere ikke er pålagt å gjøre noe med. De aller fleste ansatte ville valgt eget kontor om det var mulig, men det er som regel ikke realiteten i dag.

Anonymkode: 18359...555

• Liker 1
Skrevet

99% av kontoransatte med konsentrasjonsarbeid liker ikke åpent landskap. Dessverre har en stor del av arbeidsgiverne deres en forkjærlighet for sånt, uvisst av hvilken årsak. Nå også med stadig større innslag av free seating og underdekning. Hvordan skal stolleken hver dag gjør en mer effektive? 

Anonymkode: d72c8...7c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i en bedrift hvor vi er en del som sitter i kontorlandskap. Jeg synes i utgangspunktet det er helt ok, har støydempende headset og det er noen stillerom man kan benytte hvis man må i Teamsmøter. 

Men det er likevel noen kolleger som sitter og prater i flere timer hver dag. En hører også på veldig høy musikk så man hører den diskantlyden gjennom headsettet. 

Jeg er klar over at man skal tåle noe lyd når man sitter i landskap, men det er ubehagelig å måtte sitte med headset på hele dagen og/eller høre på kolleger som skravler om gårsdsgens episoder av Ex on the beach eller siste innkjøp av pynteputer (for å sette det litt på spissen). Jeg tuller ikke når jeg sier at disse kan sitte og snakke i flere timer. 

Det er tatt opp i fellesskap flere ganger at man må respektere at det skal være en viss arbeidsro i landskapet. Likevel ser det ikke ut til å gå inn. Er det noen som har vært i tilsvarende situasjon? Tips til hva man kan gjøre? Ble det bedre? Jeg har ikke lyst til å være hun kjipe som ber folk være stille 😆

Dette er ikke din oppgave, dette er oppgaven til leder med personalansvar.

Alternativ løsning er støykansellerende headset. Det bruker jeg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

99% av kontoransatte med konsentrasjonsarbeid liker ikke åpent landskap. Dessverre har en stor del av arbeidsgiverne deres en forkjærlighet for sånt, uvisst av hvilken årsak. Nå også med stadig større innslag av free seating og underdekning. Hvordan skal stolleken hver dag gjør en mer effektive? 

Det er jo ikke uvisst i det hele tatt. Du får inn flere ansatte per kvadratmeter i åpent landskap enn i cellekontorlandskap. Det de dog aldri tar høyde for, er nedgangen i produktivitet og trivsel samt oppgang i slitasje og sykemeldinger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reign skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke uvisst i det hele tatt. Du får inn flere ansatte per kvadratmeter i åpent landskap enn i cellekontorlandskap. Det de dog aldri tar høyde for, er nedgangen i produktivitet og trivsel samt oppgang i slitasje og sykemeldinger.

Du får inn flere folk, men de blir mindre effektive og blir mer syke. I en kunnskapsbedrift er det litt snodig. Lønninger er jo også en utgift

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du får inn flere folk, men de blir mindre effektive og blir mer syke. I en kunnskapsbedrift er det litt snodig. Lønninger er jo også en utgift

Man får egentlig ikke inn flere i landskap enn man får hvis man har cellekontorer. 

Hvis man har landskap kreves mye areal til stillerom og grupperom.

Skrevet

Vet ikke hva for noen idioter som har funnet ut at åpent kontorlandskap skal være normen. Ødelegger jo konsentrasjonen til folk, for det er ALLTID noen som ikke klarer å være stille. Og så må man jo alltids ta noen telefoner, åpent kontorlandskap er da lite ideelt. Egentlig ikke noe ordentlig svar. Vil bare si at jeg føler med deg!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forhør deg med sjefen om de kan dekke noice-cancelling earbuds 👍🏻funker fjell

Anonymkode: c6b2c...6ae

Skrevet

Du trenger ikke være hun kjipe 😊 Ta det opp med en leder. De bør stramme opp folka. Ingen arbeidsgiver er intr i å ha ansatte som bruker timesvis på vissvass-prat. De er jo der for å jobbe.

Anonymkode: f9fd2...a22

Gjest Belmont4100
Skrevet

Åpne kontorlandskap er noe ordentlig hærk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forhør deg med sjefen om de kan dekke noice-cancelling earbuds 👍🏻funker fjell

Anonymkode: c6b2c...6ae

Jeg er ikke ts, men sur voksen dame som mener at ørene noen ganger må få være i fred for propper og klokker. God gammeldags arbeidsro er i moderne kontorløsninger sterkt undervurdert

• Liker 2
Skrevet

Det virker som om man endelig har begynt å skjønne at "prosjekt åpent kontorlandskap" som startet for rundt 25 år siden ikke har vært en suksess. Har lest om flere nybygg som innfører kontorløsninger for alle ansatte. Feks: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/onkWdK/oester-hus-i-ny-storstue-til-100-millioner 

– Åpent landskap var tema i cirka tre sekunder, sier Arild Sie, som er administrerende direktør og har ansvar for den daglige driften i konsernet.

– Vi har cellekontorer fordi vi tror det gir best trivsel og verdiskaping. Vi vurderer cellekontorer som et konkurransefortrinn, så får alle fred og ro til å jobbe.

– Vi tror egentlig at cellekontorer er på vei tilbake, mener Cato.

Jeg pleier å rett og slett booke et møterom om det blir for støyete for å jobbe i fred i landskapet. Ser at flere gjør det samme, eller kreve hjemmekontor en dag i uken selv om det ikke er "lov" lenger. Orker ikke å starte konflikter med kollegaer over slike greiere. 

Anonymkode: 8d5ee...d46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...