Gå til innhold

Hvor mye har dere på sparekonto til barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Datteren min ble 1 år for noen dager siden. Har spart opp rett over 40.000 kr nå. Det er inkludert penger fra bursdag og dåp. Setter også inn 1000-1500 kr/mnd på kontoen hennes.

Anonymkode: 61a85...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring har rundt 50 000 og min 6 åring har rundt 80 000. Spart barnetrygd og bursdagsgaver o.l

Anonymkode: d1e7f...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudhjelpemeg, null nå og null da, nå er han voksen, har mye mer enn jeg noen gang har hatt, bare huset hans kostet >20 mill. Go, gutten min, go!

Anonymkode: ff868...4a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 åringen har 250.000

17 åringen 260.000 ca 

vi har spart i fond. EK 

ikke ha dårlig samvittighet dere som ikke har råd til å spare. Sparing er en bonus og en luksus - ikke alle har muligheten i ulike faser av livet 

Anonymkode: ea29f...966

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

14 åringen har 250.000

17 åringen 260.000 ca 

vi har spart i fond. EK 

ikke ha dårlig samvittighet dere som ikke har råd til å spare. Sparing er en bonus og en luksus - ikke alle har muligheten i ulike faser av livet 

Anonymkode: ea29f...966

Hva slags fond?

Anonymkode: 3791d...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer ikke til barna :) Har en konto i deres navn der bursdagspenger og lignende fra slektninger blir satt inn, men synes det er litt risky å sette store summer på konto i deres navn siden de fortsatt er unge og vi ikke vet hva slags situasjon de er i når de fyller 18 og får kontroll selv. 

Men vi sparer i vårt navn, både gjennom å nedbetale egen gjeld og i fond og på konto. Målet er at vi ønsker å være nesten gjeldsfrie når barna blir etablerte slik at vi eventuelt kan hjelpe de inn på boligmarkedet ved behov, men synes det er greit at vi har kontroll, slik at vi til en viss grad kan styre premissene. 

Er jo ikke slik at barn automatisk trenger en formue når de fyller 18, tvert imot så kan det hende at der er lurere å vente til de har utdanning/jobb først og livssituasjonen er mer stabil. 

Anonymkode: 834e2...c31

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer i krypto, så det har variert veldig, fra 25.000-77000. Barna er 5 og 2.

Anonymkode: f4552...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 åringen min har 95 000,-.

Har de siste årene spart 1 000,- per mnd til han. Resten er dåp, bursdag og julepenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter 7 år/ Har spart 280 000 i fond og 125 000 på kapitalkonto.

Anonymkode: aac69...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 åringen: 95 000

2 åringen: 49 000 

Sparer et månedtlig beløp i fond til hver av barna. Tenker å spare til de er 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 22.15):

Er våre barn de eneste som bruker bursdagspengene sine? Eller er det vanlig at besteforeldre gir store pengegaver?

De eneste pengene barna våre får, er 50 lappene fra barnebursdagen. Og til dåpen kan jeg ikke huske at noen av de fikk penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 8cfef...f71

Den eneste som gir barna penger i gave er min mor. Hun gir dem gjerne 3000 hver til jul. Hun setter som betingelse at pengene går til langsiktig fondsparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby, 4 mnd: 8000

Vi har spart barnetrygda hver måned, pluss julegave fra oss. Vi kommer til å fortsette med å spare barnetrygda hver måned fordi vi er så heldige at vi har råd til det.

Vi har spart 4 måneder. 

Anonymkode: 20025...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer 200kr/mnd på hver av dem til lappen. Og mannen sparer 200kr/mnd på hver av dem til konfirmasjon. I tillegg har de fått pengegaver som skal gå til noe de ønsker seg senere. Ellers håper vi å kunne hjelpe med sparing til egenkapital når vårt boliglån er nedbetalt. 

Anonymkode: 04aa1...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 10.00):

Samme her. Barnet får ikke pengene før de er klare til å bruke på EK.

Anonymkode: cdd31...05a

Samme her, kommer ikke til å bli brukt på noe annet enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 3 år. Ca. 75 000. 53 000 i fond (barnetrygd går inn der) og 22 000 på sparekonto, gaver fra familien til far. Fondene er i mitt navn og skal gå til studier/bolig, mens sparekonto er i fars navn, naturlig nok. Tenker nok at de pengene er tenkt til studier/bolig, men jeg synes barnet skal få bestemme selv siden det er gaver til barnet. 

Anonymkode: ea6b2...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
Nesly skrev (På 13.1.2023 den 11.32):

16 år: 50.000

15 år: 28.000

10 år: 21.000

Må bare spørre, hvorfor er det så stor forskjell på summen mellom 15 og 16 åringen? 

Anonymkode: 882d0...e1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må bare spørre, hvorfor er det så stor forskjell på summen mellom 15 og 16 åringen? 

Anonymkode: 882d0...e1e

Fordi han eldste hadde vært konfirmant😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...