Gå til innhold

Hvor mye har dere på sparekonto til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er våre barn de eneste som bruker bursdagspengene sine? Eller er det vanlig at besteforeldre gir store pengegaver?

De eneste pengene barna våre får, er 50 lappene fra barnebursdagen. Og til dåpen kan jeg ikke huske at noen av de fikk penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 8cfef...f71

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 2,5 år har jeg lagt av 97.000kr hittil og min nyfødte datter har jrg satt av 53.000kr i fond hittil. Dem begge har rundt 50.000 kr I sparekonto fra diverse dåpsgaver, besteforeldre og velkommen til verden-gaver.

Mye av lønnen  går til de begge, da jeg vil sikre dem for framtiden og ikke vokse opp som meg. Ingen utdannelse, og  kun leie leilighet. 

Vil at dem skal få kjøpt seg sin egen bolig som 18 åringer og være uavhengig av sine foreldre økonomisk, da både jrg og far har en helt gjennomsnittlig lønn.

Anonymkode: c0147...bed

Skrevet

4-åringen; 160 000

1-åringen: 32 000

Omtrentlig. Bruker barnebidrag fra NAV og legger til ca 1000 kr selv. Er lavrisiko aksjekonto. Fikk en liten nedtur under korona, men hentet seg godt inn igjen. Dersom det holder en stødig oppgang frem til barna blir 18 år vil de mest sannsynlig ha ca 1,2 millioner i sparing.

Anonymkode: 4cde9...ec1

Skrevet

Sparer ikke noe fast 

han er 12 år og har 70-90 tusen. 
når han flytter ut disponerer han gratis hus eller leilighet . Når han blir eldre ca 30 overtar han min gård og jeg flytter ut. 

Anonymkode: 61e4d...1e0

Skrevet

Mye :) sparer 2000 i mnd

Anonymkode: 0ecd6...5b9

Skrevet

Ikke barn, men har et eget fond forbeholdt niese og nevø på 18400 som de ikke vet om. Begynte for ca halvannet år siden. De er 10 og 11 nå så skal nok få bygget det opp litt til de blir 18 (eller mer, vi får se når de blir voksne nok).

• Liker 1
Skrevet

Mine er 10 og 11 år og har ca 40 tusen på sparekonto og 30 tusen på BSU Start. Sparer ikke så mye nå da økonomien ikke tillater det, ca 200,- pr mnd til hver, men det tikker inn ca. 650,- i renter pr konto i året, hjelper det også. 

Anonymkode: b49e1...3b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Håper det er på BSU 2.0 og ikke vanlig bsu, for det må det ikke settes inn penger før de har skattbar inntekt. Da mister man fradraget på de pengene. 

Anonymkode: 4b7f2...055

Selvsagt kan man sette inn penger før man har skattbar inntekt. Det gjorde jeg, og rentene er svært gode. 

Anonymkode: cee3b...f40

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer ingenting fast. Men har satt inn penger de har fått oppigjennom årene. Nå sparer de selv en del og bruker en del. Har en større sum i fond og resten har de tilgjengelig på konto. 

16 år: ca 70 000

13 år: ca 65 000

9 år: ca 50 000

Vi kommer til å sette inn på bsu når de blir 18 og tjener over frikortgrensen.

Anonymkode: e1a08...31b

Skrevet
takinova skrev (9 timer siden):

Vi har råd til å spare, men gjør det akkurat som dere. Har mye lån, hus, hytte, utleiebolig. Det vil komme dem til glede senere i livet. 

Jeg har mer tro på det enn å gi dem noen hundre tusen som fort kan rampes bort. 

Noe står det på fond for dem hver da.

Det trenger ikke rampes bort.. mine skal få egenkapital til egen bolig.. eventuelt penger til studier

Anonymkode: 0ecd6...5b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er våre barn de eneste som bruker bursdagspengene sine? Eller er det vanlig at besteforeldre gir store pengegaver?

De eneste pengene barna våre får, er 50 lappene fra barnebursdagen. Og til dåpen kan jeg ikke huske at noen av de fikk penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 8cfef...f71

Min får selvsagt bruke penger han fåt i gave, herlighet de er jo hans

Anonymkode: 3791d...d19

• Liker 1
Skrevet

Snart 4 år: 104 000

8 mndr: 37 000

Skrevet

Ingenting.  At foreldre sparer til barna på bank er bare dumt og uvettig!  

De fleste foreldre har boliglån, billån osv.  Man trenger en bufferkonto, men alt man har til overs bør gå til å betale ned denne type gjeld.  
Når den dagen kommer at barnet ditt trenger egenkapital til egen bolig, er du i stand til å hjelpe.  Da er boligen din kanskje nedbetalt, eller verdien er høyere enn gjelden.  Verdiøkningen på boligen din er garantert mange ganger høyere enn den renten barna dine ville fått ved å ha penger stående i banken.

Jeg kjenner til foreldre med veldig dårlig råd som sparer på bank til ungene sine.  De forstår ikke at den barnetrygden de setter inn på banken burde gått til å betale strømregningen.  I stedet kommer purregebyrer og inkassokostnader, namsmann og utlegg..  Men spare til barna sine skal de!  Forstå det den som kan.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

5 og 7 år. De har 90 000,- hver på kontoen. Barnetrygden og alle pengegaver spares til dem. 

Anonymkode: 441b9...aab

Skrevet

Straks 1 år gammel. Vi sparer ikke til han selv, men har kjøpt et OBOS-medlemskap til han i stedet. Sånn sett "sparer" vi til han for 600 kr i året. Han har en sparekonto hvor familie setter inn penger når det gies pengegaver og hvor oldefar setter inn forskudd på arv innimellom. :) 

Anonymkode: 751e5...eb6

• Liker 1
Skrevet

Barna har ca 4000(1år) og 7000(3 år). Sparer ikke fast, men setter inn penger de får i gave, og litt ekstra av og til. Vi sparer barnetrygd, men det er mer for å ha en buffer for større utgifter til barna, som konfirmasjon, lappen osv. så får de eventuelt dele det som står igjen når begge har flytta ut. 

Anonymkode: d4aad...954

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvsagt kan man sette inn penger før man har skattbar inntekt. Det gjorde jeg, og rentene er svært gode. 

Anonymkode: cee3b...f40

Det kan man, men det spiser av totalbeløpet man kan spare med skattefradrag.

Anonymkode: 33bc1...906

• Liker 1
Skrevet

7-åringen: 162 000 kr

3-åringen: 73 000 kr

Vi har spart barnetrygden siden de ble født, samt satt inn alt de har fått av pengegaver. 

Pengegavene skal de få disponerere selv etter hvert, resten er mine og mannens penger som vi sparer til dem, til egenkapital e.l. De vet ikke om kontoene selv og de står i mitt navn.

Har pengene i hver sin ASK og har valgt et par store, solide, globale indeksfond. Har hatt fin avkastning så langt, selv med markedene som de er. 

Anonymkode: 5d4e0...9bc

Skrevet

Når jeg flyttet fra eks såkona så var barnet 2 år gammel. Hun er nå 21 år. Hun er midt i en av de tyngre studiene, når hun er ferdig med studiet og fått seg sin første faste ansettelse så får hun det jeg har spart siden jeg flyttet fra  ekskona.

På den kontoen er det litt i underkant av 500 000 kroner nå

Anonymkode: f1b32...29b

Skrevet

Vi har er barn, 17 åring: 2,9 millioner,  kroner fordelt på fond og aksjer i mitt navn men tiltenkt han. Skal brukes til hans første bolig kjøp. han har selv jobb og overfører deler av lønn på BSU konto

Anonymkode: 1eab0...72f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...