Gå til innhold

Hvor mye har dere på sparekonto til barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnet er 2 nå. Jeg har ikke en kjempehøyt betalt jobb, så setter inn 100 kr i måneden fast. Ellers setter oldeforeldrene inn til jul, bursdag og når han ble døpt. Så nå er det nesten 15.000 på sparekontoen til barnet. Vi startet sparekontoen en måned før barnet ble døpt, så sparing har pågått i ca 1.5 år. Men vi er glade for at barnet har den, sånn at pengene som er barnet sitt, faktisk får stå og vokse for seg selv frem til barnet vil ha lommepenger, trenger dyrere ting, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 4 år; 21000

8-åringen; 39000

Vi har ikke råd til å spare noe særlig, men prøver å sette inn pengene de får til jul/bursdag. Blir noen lapper her og der.

Anonymkode: 486ec...4cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke råd til å spare noe, så de har ingen sparekonto. Betaler heller ned eget huslån og satser på å kunne spare/hjelpe dem økonomisk når de blir store isteden. 

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 måneder, 750 kr. Tjener ikke så mye, så sparer bare 250 kr/md. Også har besteforeldre fått kontonr så de kan sette inn der om de vil gi til barnet. 

Anonymkode: 45d77...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2 måneder, 750 kr. Tjener ikke så mye, så sparer bare 250 kr/md. Også har besteforeldre fått kontonr så de kan sette inn der om de vil gi til barnet. 

Startet sparingen ved fødsel, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn, men da jeg var liten (er 26 nå) så ble det satt inn pengene jeg fikk til jul og bursdag. I teorien ble det ca 1000kr i året

Anonymkode: 90d71...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3000 Det er tilfeldige penger de har fått til bursdager oppigjennom, og noen av dem har blitt brukt til større ting de har ønsket seg. For eksempel at de får noe av oss og besteforeldre til jul, og må betale resten selv. De får mer når de begynner å jobbe, og så får de litt aksjer og litt penger på bsu når de konfirmerer seg.

Anonymkode: 92c6f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det i fond.

3-åring ca 72.000

1 åring (snart) ca 33.000

Spart barnetrygd og gaver til bursdag/jul/dåp

Anonymkode: 25eee...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde vel 1000.000 da han ble 19, og flyttet ut. Gavepenger, pluss penger han hadde spart på ekstrajobber. Syns det er galskap at folk skal spare seg til fant i etableringsfasen for at barna skal få når de blir voksne. Lær heller barna om økonomi, la tenåringer ha ekstrajobb og spare selv.

Gikk helt fint med min, altså. Kjøpte seg enebolig alene som 25-åring, da han var ferdig med studier og fikk jobb. Studerte langt borte, så bodde ikke hjemme i studietiden heller.

Anonymkode: a29f9...a64

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min hadde vel 1000.000 da han ble 19, og flyttet ut. Gavepenger, pluss penger han hadde spart på ekstrajobber. Syns det er galskap at folk skal spare seg til fant i etableringsfasen for at barna skal få når de blir voksne. Lær heller barna om økonomi, la tenåringer ha ekstrajobb og spare selv.

Gikk helt fint med min, altså. Kjøpte seg enebolig alene som 25-åring, da han var ferdig med studier og fikk jobb. Studerte langt borte, så bodde ikke hjemme i studietiden heller.

Ble fei sum 😃. 100.000,- skulle det stå.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

2-3000 Det er tilfeldige penger de har fått til bursdager oppigjennom, og noen av dem har blitt brukt til større ting de har ønsket seg. For eksempel at de får noe av oss og besteforeldre til jul, og må betale resten selv. De får mer når de begynner å jobbe, og så får de litt aksjer og litt penger på bsu når de konfirmerer seg.

Anonymkode: 92c6f...bd3

Håper det er på BSU 2.0 og ikke vanlig bsu, for det må det ikke settes inn penger før de har skattbar inntekt. Da mister man fradraget på de pengene. 

Anonymkode: 4b7f2...055

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer ikke til ungene, men ene på 12 år har 20000 fra dåp, bursdager som barn etc. De vet han ikke om. Han andre (8år) har 15 000,-  Setter inn til det står 20 000 der også så får de bare stå.

Anonymkode: 0e87f...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ble fei sum 😃. 100.000,- skulle det stå.

Takk for svar! Det er den høyeste summen jeg har hørt hittil at noen har til en 19 åring, syntes du har vært flink som har fått det til! Håper jeg klarer det samme. 

Anonymkode: dd565...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har det i fond.

3-åring ca 72.000

1 åring (snart) ca 33.000

Spart barnetrygd og gaver til bursdag/jul/dåp

Anonymkode: 25eee...eda

Oi er det fondet som har fått det til å vokse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! Det er den høyeste summen jeg har hørt hittil at noen har til en 19 åring, syntes du har vært flink som har fått det til! Håper jeg klarer det samme. 

Jeg har ikke vært flink. 50.000 i gaver, og resten sparte han selv fra jobbing. Han som var flink 🙂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter som nå er 19 har vi spart ca 250.000 på konto til bolig. Nå sparer hun selv også etterhvert siden hun jobber ved siden av studier.

Anonymkode: 3472b...fcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke til barnet. Men barnet har en egen konto der gaver til henne settes inn, jeg bruker ikke penger som barnet får. Nå er hun bare 11,5 mnd men hun har vel 8-9000 der som hun fikk til navnefesten sin. 

Tenker at det er mer naturlig at jeg og mannen sparer til oss selv, betaler ned på lån osv. At vi har en ok øknomi når barnet blir voksen vil uannsett gagne barnet, da kan vi hjelpe øknomisk ved behov. Det er slik jeg har vokst opp selv, foreldrene mine sparte ikke til meg men jeg har fått masse øknomisk hjelp som voksen. Feks da jeg skulle kjøpe leilighet hadde de såpass lav belåningsgrad på huset at det var null problem å refinansiere det og gi meg noen hundre tusen. Og da jeg var student hadde de god økonomi og kunne og valgte å hjelpe meg med utgifter til tannlege, skolebøker og annet. 

Anonymkode: 02ce9...ada

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...