Gå til innhold

Tenker du på at klær skal gå i arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jente fra før og nå kommer det en gutt.

Da ungen var baby kjøpte jeg mye rosa/lilla slik at ingen skulle være i tvil om det var gutt eller jente. Nå er jenta så stor at hun selv ønsker rosa klær, og hvis det er mulig så skal det gjerne glitre også.

Samtidig føler jeg at vi burde kjøpt mer kjønnsnøytralt med tanke på nestemann som kommer. Rosa sokker, votter eller sko er jeg ikke så nøye på, men rosa kjoler som glitrer blir nok ikke i klesskapet til lillebror. 

Nylig kjøpte jeg rosa regntøy, og føler selvsagt at jeg burde kjøpt gul.. kun fordi det kommer en lillebror som kanskje kan arve den om settet overlever sesongen. Samtidig vil jeg ikke at den kanskje eneste jenta/gutten jeg får kun skal gå i nøytrale klær fordi det kan komme en unge med motsatt kjønn noen år etterpå.

Så det jeg er nysgjerrig på er om DU kjøper klær ut i fra at de skal arves?

Anonymkode: 53cdc...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt sikkert råd til å kjøpe nytt tøy til gutten :)

Anonymkode: 9bb05...85a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøper noen klær i nøytrale toner mtp arv, men kjøper også glitter og stas fordi det er søtt og knerten elsker det. Så - både og. Yttertøy har jeg tenkt litt sånn med, kjøpt gul, blå, osv. 

Skrevet

Nei. 🤷🏻‍♀️ 

Skrevet

Jeg gjorde det noen ganger da de var små (under 8), men ikke så ofte. Mine barn har arvet fra mine søskenbarn og venninne, og jeg sender det videre til min søster og andre venner. Jeg liker at brukbare ting ikke kastes, og kan gjerne bruke brukte ting, men det er ikke så nøye hvem som bruker det.

Anonymkode: 0d050...78b

Skrevet

Jeg tenkte litt på det, mest fordi samboeren min ønsket to veldig tette, og det var noe vi snakket om.

Selv er jeg ikke så fan av knallrosa og glitter, så visste at vi aldri kom til å kjøpe det uansett, men som deg så ønsket jeg jo at det skulle være synlig at det var en jente. Det ble selvsagt noe gammelrosa, klær med volanger eller rysjer osv, men prøvde å holde ull, yttertøy, vognposer osv nøytralt. De litt dyrere tingene liksom. Luer og votter var mindre nøytrale, men det går fint.

Vi får snart nummer to nå, og det blir enda en jente, så det er ikke en problemstilling lenger. I tankene mine så tenkte jeg at det ville komme en tid hvor hun kanskje ønsket den og den dressen også, og at den ikke ville være kjønnsnøytral, så det ville uansett ikke vart evig.

Hvis det du kjøper er fint etter sesongen så kan du jo selge det og kjøpe nytt til lillebror😊

Anonymkode: 2e113...192

Skrevet

Kjøpte nesten kun nøytrale babyklær til første slik at alt kunne gå i arv om nestemann ble et annet kjønn. 

Fikk kjønnsspesifikke klær i gaver fra andre.

Anonymkode: a4214...97b

• Liker 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: d9244...e56

Skrevet

Vi tenkte på det, ja, og kjøpte kjønnsnøytralt så godt det lot seg gjøre. 

Vi gremmes også intenst av at ungene læres opp til at det er jentefarger og guttefarger og at jenter skal like sommerfugler og hjerter mens gutter skal like dinosaurer og biler, fra babystadiet av.. 

Så av rent prinsipp har vi også "boikottet" klær som bygger oppunder kjønnsstereotyper. 

Anonymkode: 6fb07...b56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, men så har jeg to jenter 😄 Det du kan gjøre er å finne pakker med guttetøy på Finn, og selge dine egne på samme måte. Da arver dere på en måte fra noen andre isteden. Mine ble nok kledt ganske nøytralt som små uansett fordi jeg ikke er så fan av nusselig jentetøy, men etterhvert som de fikk bestemme selv ble det mer rosa, glitter og kjoler.

Det er fem år mellom dem, men yngste er så høy, og liker i tillegg baggy klær, at hun nå likevel arver en del gensere etc. uten at det må ligge på lager i fem år.

Anonymkode: 0a9ac...e40

Skrevet

Nå vet du jo heller ikke hvilken farge neste unge kommer til å like. De fleste guttene mine har elsket rosa i barnehageårene, og ønsket seg rosa ytterklær. Men hvis jeg kjøper på salg pleier jeg å ta farger jeg vet de synes er ok og som jeg synes er fine (helst grønn/gul). Glitterskjørt og sånt har alle fått om de har ønsket seg det, trenger ikke så mange, og feks tyllskjørt går det helt fint an å putte utenpå vinterdressen. Hvis det er noe igjen kan man selge videre om neste unge ikke vil bruke det. 

(og, vi kjøper ofte kvalitet på halv pris, da får vi ofte solgt det igjen etter to unger til det samme som vi betalte)

Skrevet

Jeg tenkte på det og kjøpte mest kjønnsnøytralt fram til barnet ble stort nok til å ha sterke meninger selv, ca 3,5 år.

Anonymkode: d23da...b1f

Skrevet

Prøver å kjøpe litt kjønnsnøytral, iallfall når det kommer til yttertøy som vinterdress og regntøy. Luer og votter 🙂 Og gjerne turbukser,etc.

Jenta som er minst har også gått i litt blått ulltøy, og litt blått tøy som er nesten ikke brukt.

Vanligvis blir klærne så slitne at de ikke holder til en unge, uten at det blir hull eller stygge flekker. Så innetøy kan godt være kjønnsspesifikt, men klær som ikke brukes så mye, og som jeg vet vil vare, kjøper jeg gjerne nøytral.

Nå er alt blitt så dyrt også, og vi må bruke mindre penger ellers går det ikke rundt, så lillesøster må nok arve enda mer etter storebror nå. Gjerne bruke tøyet i bhg. Men kjøper jo inn ett og annet plagg også, så da får jenta det hun liker, enhjørninger, tyllskjørt, rosa bukser etc.

Anonymkode: bb402...31b

Skrevet

Vi kjøpte kjønsnøytralt når det kom til dyre klær og yttertøy og sånt. Fordi det var så surt å måtte kjøpe nytt til nr 2 når det vi hadde var helt brukbart. 
Men vanlig "brukstøy" har vi ikke brydd oss SÅ mye om. 

Men, som flere, så har jeg vært motstander av dette med "stereotyp" på farger og kjønn. Så vi unngikk de mest "kjønnsdefinerende" fargene, og hadde mye nøytralt. Frem til ungene var så store at de valgte selv. 

Det er jo uansett de minste som sliter minst på tøyet, så når de blir litt større og begynner på skolen, er det mindre "arvbart" enn når de sitter mest stille på bakken i barnehagen det første året.

Anonymkode: 78b15...16e

Skrevet

Vi har jente-jente-gutt. Har kjøpt kjønnsnøytralt på alt av babytøy, men jo eldre de blir jo mer rosa ville jo jentene ha. Så arver de i tillegg masse jenteklær i rosa og med blonder og jentemotiver fra kusiner og vennefamilier. Og så får gutten arve det som ser "minst" jentete ut, som vi supplerer med "gutteklær". Han har mye lilla og rødt, og klær med (ikke altfor overdrevne) blonder og pyntekanter. Bryr seg foreløpig ikke. I dag er han i barnehagen i rosa sokker, rød bukse og spiderman-genser, så det eneste han og de andre ungene tenker på er jo SPIDERMAN!

Anonymkode: d7c9e...b28

Skrevet

Vi har aldri tenkt at noe er jente og noe er guttefarger. Vi kjøper de fargene vi vil og så får jenta noe glitter hårbøyle og lignende assesoarer om hun vil.

Anonymkode: dfdf9...7c7

• Liker 1
Skrevet

Eldste er gutt. Vi tenkte ikke noe spesielt på at moen ev etterhvert skulle arve de første årene. Yngste er jente, født litt mer enn 2,5 år senere. Veldig lite av klærne til sønnen som passet. Hun var født en annen årstid og veldig mye mindre enn broren,  I barnehagen slet sønnen ut alle sine ytterklær så selv om vi hadde kjøpt kjønnsnøytralt hadde ikke det vært noe igjen til yngste. Størrelsesforskjellen også.  At de har helt ulike kroppstyper har opp gjennom gjort at mye mindre som datteren likte kunne arves. Sønnen høy og bred med korte bein, datteren lav og veldig tynn, men lange bein…. På barneskolen har hun kunnet arve litt skijakker, turbukser, vinterbukser, treningstøy, regntøy og har kastet seg over alle merkegenserne som har blitt for små.

Sønnen har aldri brydd seg om klær og det har datteren gjort så hun har fått mye mer klær.

Sønnen arvet en periode i barbehagen mye klær av venner som bodde i nærheten en stund, datteren har aldri arvet noe av andre enn broren. Vi har gitt bort alt datteren ikke ville ha til venner og familie og alt datteren har vokst fra. Har spart på flere bokser med kjoler og annet pent i tilfelle barna mine får barn for kjolene er ganske tidløse. Datteren har elsket alle klærne fra 70/80-tallet mamma sparte etter meg.  

Anonymkode: a60c7...60a

Skrevet

Ville aldri kjøpt klær med tanke på at neste skal kunne arve. Ville heller aldri latt lillebror arve rosa votter eller sko!

Selvfølgelig vogn og annet utstyr er kjekt om det lar seg gå I arv. Men Nye klær som er passende vedkommende burden man da ha råd til å kjøpe nytt (eventuelt brukt klespakke av noen I samme kjønn)

Anonymkode: 54a8e...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi tenkte på det, ja, og kjøpte kjønnsnøytralt så godt det lot seg gjøre. 

Vi gremmes også intenst av at ungene læres opp til at det er jentefarger og guttefarger og at jenter skal like sommerfugler og hjerter mens gutter skal like dinosaurer og biler, fra babystadiet av.. 

Så av rent prinsipp har vi også "boikottet" klær som bygger oppunder kjønnsstereotyper. 

Anonymkode: 6fb07...b56

Men noen ganger er det likevel det som er kjempestas etter en viss alder. Jenta mi elsker typiske "jenteklær", glitter, tyll enhjørninger, you name it.. jo mer jo bedre 😵💫 (som baby/småroling kledde jeg henne ofte i kjønnsnøytrale farger). Kjipt hvis andre tenker at jeg velger å kle henne sånn for å sette henne i bås, det har ikke vært fordi jeg har stått bak det for å si det sånn. Men jeg vil ikke nekte henne den typen klær for å følge et prinsipp om å ikke bygge oppunder kjønnsstereotyper, jeg ser jo hvor stor glede hun har av dette. 

Storebroren har aldri brydd seg om klær eller farger, bortsett fra at han liker rødt.

Selv hatet jeg kjoler og rosa som liten 😅

Anonymkode: e8ad4...d3c

Skrevet

Tenker på det, spesielt på dyrere ting som ikke blir utslitt av en unge, som ytterklær og ull. Barnehageklær som skal få hull på knærne og malingsflekker på ermene bryr jeg meg mindre om er kjønnsnøytrale i fargen, men forsøker likevel å ha variasjon hos jenta. Fant akkurat ut at nummer to (som blir siste) blir gutt, så da er jeg glad vi ikke bare har rosa glitter-ting liggende på loftet. Det er enten dyrt og miljøfiendtlig eller tidkrevende å kjøpe klær, avhengig av om en klikker hjem nytt på nett eller leter og avtaler på Finn. Krever mye tankevirksomhet for min del også. Vil helst slippe. 

Anonymkode: 49e10...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...