AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Sønnen min hadde byttet en leke med en i klassen. Verdien av sønnen min sin leke er ca ingenting, mens det han hadde byttet til seg har visst en verdi på ca 1000kr. Leken min sønnen fikk, klarte han å ødelegge samme dagen. Jeg var uvitende om dette. Et par dager senere får jeg melding av faren til gutten i klassen om at sønnen hans ikke fikk lov til å bytte vekk leken, og at de derfor ønsket å få den tilbake, altså leken som dessverre allerede er ødelagt. Hvem skal betale for ny leke? Jeg? Eller må gutten som har byttet vekk sin dyre leke ta dette som læring? Jeg kjenner at jeg i grunn ikke ønsker å betale 1000kr for ingenting, når guttene faktisk har «byttet» leker. Saken hadde stilt seg annerledes om min sønn hadde lånt leken. Guttene er 9 år gamle Anonymkode: 091c0...f7d
Mammamiaa Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Syns du skal erstatte leken. Du hadde nok ønsket det samme selv dersom saken var omvendt. 39 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Du må erstatte leken. Sønnen din er 9 og du er økonomisk ansvarlig for hans handlinger. Anonymkode: cf108...161 36 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Dersom det var min sønn som hadde lurt den andre til å bytte, hadde jeg bedt han betale så mye han kunne, og jeg resten. Ellers synes jeg det skal være en lærepenge. Anonymkode: dca32...750 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Skjønner ikke at du lar sønnen din bytte leker jeg, er helt idiot og ender bare opp med konflikter. Du betaler selvsagt for det ditt barn har klart å ødelegge. Anonymkode: b2c35...175 12 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Jeg hadde betalt for leken, og deretter gitt min egen unge diverse oppgaver av husarbeid, slik at han hadde lært noe om ansvar. Anonymkode: d629a...f9a 19 4
altflyter Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Klarte han å totalødelegge en leke til tusen kroner? Hvordan fikk han til dette og hvorfor reagerte du ikke på at han plutselig hadde en leke som ikke var hans? Selvsagt er det ditt ansvar å erstatte. Ditt barn, ditt ansvar. 25
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Når mine barn kom hjem med bytteleker snakket jeg med de om hvor lenge byttet skulle vare og hva de hadde byttet bort. Var ene leken vesentlig dyrere enn den andre fikk de beskjed om å bytte tilbake asap. Ja, jeg synes du må erstatte den dyre leken. Anonymkode: da495...366 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Siden du synes det hadde vært en selvfølge å betale dersom han hadde lånt leken, synes jeg du burde gjøre det når han har «byttet» også. Barn i den alderen burde ikke få lov til å bytte leker på egenhånd uansett. Det er fort å gjøre dette etter press. De er 9år. Jeg hadde sett på dette som «lekebytting», og snakket med sønnen min om hvordan man behandler ting. Anonymkode: 23b6f...f3b 10
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Du skal ikke erstatte leken, bare returnere den i den stand den er. Din sønn "eide" tingen da den ble ødelagt. Det er ikke det samme som å ødelegge noe man har lånt. Faren må selv snakke med gutten om hva han må og ikke må bytte bort. Det er farens ansvar å holde øye med at må-ikke-byttes-leker ikke blir tatt ut av huset. Anonymkode: 9b150...0c0 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du skal ikke erstatte leken, bare returnere den i den stand den er. Din sønn "eide" tingen da den ble ødelagt. Det er ikke det samme som å ødelegge noe man har lånt. Faren må selv snakke med gutten om hva han må og ikke må bytte bort. Det er farens ansvar å holde øye med at må-ikke-byttes-leker ikke blir tatt ut av huset. Anonymkode: 9b150...0c0 Og her har vi et eksempel på en forelder som tar null ansvar for egen unge sitt skadeverk🙄 Anonymkode: daea1...5d7 38
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal ikke erstatte leken, bare returnere den i den stand den er. Din sønn "eide" tingen da den ble ødelagt. Det er ikke det samme som å ødelegge noe man har lånt. Faren må selv snakke med gutten om hva han må og ikke må bytte bort. Det er farens ansvar å holde øye med at må-ikke-byttes-leker ikke blir tatt ut av huset. Anonymkode: 9b150...0c0 Nei, det er ikke snakk om at de bytter eierskap på lekene. Byttingen er gjensidig låning. Hvert barn har hele tiden eierskap for leken de har byttet bort. Dersom de gir bort leken eller bytter permanent er det noe annet, men her er det snakk om byttelån, gjensidig lån. Anonymkode: ab50f...237 1 3
Gjest takinova Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Evt. lekebytting må være under voksenoppsyn og ha klare rammer. Her er det bare å bite i det sure eplet og betale.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, det er ikke snakk om at de bytter eierskap på lekene. Byttingen er gjensidig låning. Hvert barn har hele tiden eierskap for leken de har byttet bort. Dersom de gir bort leken eller bytter permanent er det noe annet, men her er det snakk om byttelån, gjensidig lån. Anonymkode: ab50f...237 Det var ikke byttelån, men permanent ifølge guttene. Anonymkode: 091c0...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Jeg tenker at du kan tilby deg å spleise på ny leke siden du ikke visste om at de hadde byttet leker. Foreldrene til den andre gutten visste heller ingenting om dette. Da tarven ansvar og deler på utgiftene , og samtidig slutter å låne ut og inn leker Anonymkode: 15749...27d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Du betaler og tar en prat med ungen. Anonymkode: 51cc0...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det var ikke byttelån, men permanent ifølge guttene. Anonymkode: 091c0...f7d Niåringer kan ikke bytte vekk leker uten videre, når det er dyre leker. Her burde du vært mer på, og forsikret deg om at denne lekebyttingen var noe det andre barnet hadde fått lov til. Anonymkode: bd34b...b8c 7 2
AprilLudgate Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det var ikke byttelån, men permanent ifølge guttene. Anonymkode: 091c0...f7d Ja, men når det ikke er avtalt mellom foreldre også må de levere tilbake. Om ungen din har vært uforsiktig med leken må du erstatte tenker jeg. Når barnet kom hjem med leke burde du kontaktet den andre forelderen med en gang, du ser jo at leken ikke er en tegning eller noen klistremerker til 30 kr. Problemet i den alderen er at den ene parten kan være for konfliktsky til å si nei, og den andre veldig overtalende. Så slike bytter kan lett bli feil og urettferdig. 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Niåringer kan ikke bytte vekk leker uten videre, når det er dyre leker. Her burde du vært mer på, og forsikret deg om at denne lekebyttingen var noe det andre barnet hadde fått lov til. Anonymkode: bd34b...b8c Jeg visste ikke om byttingen før far ringte meg Anonymkode: 091c0...f7d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg visste ikke om byttingen før far ringte meg Anonymkode: 091c0...f7d Nei, men har du pratet med ditt eget barn, da? Han har tatt imot en leke uten å høre med deg om byttingen er lov - det bør ikke være greit. Jeg synes du er erstatningspliktig all den tid ditt barn har ødelagt et annet barns leke, og det er nettopp det som har skjedd. Leken har ikke skiftet eierskap, siden byttingen ikke var foreldregodkjent. Anonymkode: bd34b...b8c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå