Rødstrupa Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Ble helt satt ut da det kom lapp i postkassen. Spørsmålet var om vi hadde tomflasker å avse pga. en skole i nærheten skulle på klassetur. En uke senere kom foreldre på døren med store søppelsekker og spurte igjen om vi hadde flasker å avse…..!? Er det mulig? Hadde ungdommene feks. tilbudt seg å gjøre en liten tjeneste som feks. feiid inng.parti, handlet i butikk en gang eller hjulpet en ettermiddag i hagen så hadde det vært ok.
Million Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Har opplevd flere ganger at speider-barn kommer på døren her og spør om jeg har tomflasker å avse. Det har de fått, for det er stort sett noe jeg har stående. En bærepose eller to. Synes det er helt greit når pengene går til opplevelser i barnas fritid. Jeg skjønner ikke hvorfor du hisser deg opp over at en skoleklasse prøver å samle inn penger? Dersom de klarer det, slipper sannsynligvis enkelte barn i klassen å måtte bli hjemme, fordi foreldrene ikke har råd til å betale klasseturen for barna sine. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Forstår ikke at dette er noe å hisse seg opp over, det er en fin måte å samle inn penger på uten å selge lodd, dopapir eller kakebokser. Vi gjorde for øvrig det samme på midten av 90-tallet, intet unormalt i det. Folk kan kvitte seg med det de ønsker, noen har en bossekk å avse, noen en flaske og noen ingenting. Helt greit å gjøre det sånn. Anonymkode: aed8d...313 1
Phoenix Heart Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Jeg syns ingenting om det, må jo finnes en bedre måte enn å gå rundt å tigge på den måten.
Rødstrupa Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2023 Million skrev (2 minutter siden): Har opplevd flere ganger at speider-barn kommer på døren her og spør om jeg har tomflasker å avse. Det har de fått, for det er stort sett noe jeg har stående. En bærepose eller to. Synes det er helt greit når pengene går til opplevelser i barnas fritid. Jeg skjønner ikke hvorfor du hisser deg opp over at en skoleklasse prøver å samle inn penger? Dersom de klarer det, slipper sannsynligvis enkelte barn i klassen å måtte bli hjemme, fordi foreldrene ikke har råd til å betale klasseturen for barna sine. Poenget mitt er at det er latskap å bare spørre om å få penger/flasker uten å gjøre noe som helst for andre. I tillegg er det foreldrene som gjør jobben for dem.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Jeg er generelt ikke glad i å få uvedkommende på døra, uansett om de skal frelse meg, tigge penger eller selge meg noe. Opplever det veldig forstyrrende og frekt. Samme med telefonen. Ungdommene kan heller opplyse via nabolagssider etc om at de tar imot tomflasker her og der, så kan man levere dit om man har lyst, eller vippse noen kroner. Anonymkode: 07a6c...cc5 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Rødstrupa skrev (3 minutter siden): Poenget mitt er at det er latskap å bare spørre om å få penger/flasker uten å gjøre noe som helst for andre. I tillegg er det foreldrene som gjør jobben for dem. Nettopp. "Dugnad" i sin rette betydning er å utføre en tjeneste gratis, til gode for noen eller noe. Når man går rundt og tigger på denne måten, så er det jo de som avser tomflasker, som jobber dugnad. Ikke ungene. Anonymkode: 58489...55e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Rødstrupa skrev (4 minutter siden): Poenget mitt er at det er latskap å bare spørre om å få penger/flasker uten å gjøre noe som helst for andre. I tillegg er det foreldrene som gjør jobben for dem. De gjør jo noe, de tar med seg flaskene og panter dem slik at du slipper. Anonymkode: 3d5de...abb 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Jeg synes det å la meg slippe å pante er mye bedre enn å selge meg noe jeg ikke trenger. Jeg ønsker å støtte korpset som har flaskeinnsamling her jeg bor, og jeg pleier å støtte ungdommer som skal på klassetur også. Men folk som kommer og bare tigger penger til seg selv, synes jeg ikke noe om. Anonymkode: a6d5f...e26
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De gjør jo noe, de tar med seg flaskene og panter dem slik at du slipper. Anonymkode: 3d5de...abb Ja, det gjør de, men for min del så er dette jobben til egne unger slik at de skal få noen kroner ekstra å bruke. Vi bruker det som lommepenger og ser ikke på verken flaskene eller pantingen som noen byrde vi må ha hjelp med. Anonymkode: 07a6c...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Jeg støtter også gjerne korpset osv ved å levere store mengder klær og utstyr til loppemarked. Men det er ikke det samme som tigging på døra. Anonymkode: 07a6c...cc5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Jeg hater å pante flasker og elsker når nabounger kommer og samler inn til klasseturer eller hva det nå er. Anonymkode: d0b06...537 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det gjør de, men for min del så er dette jobben til egne unger slik at de skal få noen kroner ekstra å bruke. Vi bruker det som lommepenger og ser ikke på verken flaskene eller pantingen som noen byrde vi må ha hjelp med. Anonymkode: 07a6c...cc5 Da sier du nei. Problem løst. Anonymkode: d0b06...537 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 Det pleide å komme noen foreninger å banke på da jeg bodde på studentby. De fikk inn vanvittig mye pant. Noen hadde balkongen full av tomgods,så det var innbringende 😆 kan anbefales 👍 Anonymkode: 5d8a7...f81
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 Her pleier 9. klasse å informere i «det skjer» og kjøp og salg-gruppene ca ei uke før de kommer. Så må man kommentere på innlegget hvis man har pant å gi, og de går bare til de som har kommentert. Og det er ungdommene selv som kommer på dørene, foreldrene venter i bilene. Anonymkode: 5073c...f38 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Rødstrupa skrev (1 time siden): Ble helt satt ut da det kom lapp i postkassen. Spørsmålet var om vi hadde tomflasker å avse pga. en skole i nærheten skulle på klassetur. En uke senere kom foreldre på døren med store søppelsekker og spurte igjen om vi hadde flasker å avse…..!? Er det mulig? Hadde ungdommene feks. tilbudt seg å gjøre en liten tjeneste som feks. feiid inng.parti, handlet i butikk en gang eller hjulpet en ettermiddag i hagen så hadde det vært ok. Kan virkelig ikke fatte at det kan lages til dr problem Anonymkode: f8db9...347
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 Rødstrupa skrev (1 time siden): Poenget mitt er at det er latskap å bare spørre om å få penger/flasker uten å gjøre noe som helst for andre. I tillegg er det foreldrene som gjør jobben for dem. De gjøt jo noe, tar ed tomgodset ditt og panter Anonymkode: f8db9...347
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Vi pleier å fylle opp vår pant, og når vi begynner å bli knipen på penger så stikker vi og panter. Nå i begynnelsen av januar kom noen og skulle samle flasker, min samboer gikk og hentet noen til dem, slik at de fikk noen. Men vi kunne ikke gi alt vi hadde. Da vi trengte noen ekstra hundrelapper til mat frem til lønnen kom. Når vi pantet fikk vi over 500 kr. Var nok samlet i over ett år. Jeg synes det er helt greit at de går og samler inn, men de må også innse at ikke alle kan gi bort alt, og at noen kanskje trenger kronene sine selv 🙂 Anonymkode: 6f5d7...8af
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 Helt greit med lapp i postkassen, men jeg liker ikke at folk kommer ubedt på døra mi. Jeg gir gjerne bort panteflasker, der jeg bodde før kunne vi levere dem et bestemt sted på skolen, eller vi kunne ringe/maile om vi ønsket at flaskene skulle hentes. Det synes jeg var et bra system. Anonymkode: 7d0df...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Hvis man spiller i pantelotteriet, har man en teoretisk mulighet til å vinne én million. Så er spørsmålet: Forutsatt at man hadde et lodd i et lotteri med denne premien - ville man ha gitt bort dette loddet til noen som kom på døren ...? Anonymkode: 758b0...708 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå