Gå til innhold

Jeg er blitt spurt om jeg vil ta konsulentoppdrag i utlandet, hva har jeg krav på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et konsulentselskap og er blitt spurt om jeg har lyst til å ta et oppdrag resten av 2023 i utlandet i et annet kontinent, der boligprisene er MYE høyere enn hva de er i Norge. I den forbindelse lurte jeg på hva jeg da kan kreve av arbeidsgiver/firmaet jeg skal bli utleid til? 

Kan jeg kreve en lønnsøkning for de månedene det gjelder som svarer til at leiemarkedet er noe helt annet der, eller kan jeg kreve at enten arbeidsgiver eller utleiefirmaet betaler losji for meg? Er det eventuelt noen faste satser man har krav på? Finnes det noen utenlandstillegg som jeg kan kreve for at jeg tar oppdrag i utlandet?

Håper noen vet noe om dette.

Anonymkode: fece9...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selskapet står ansvarlig for bopel for deg under engasjementet. 

Det er en skattemessig fordel du må skatte for. 

Godt mulig du også skal ha lønnsforhøyelse under engasjementet sin tid hvis prisene er betydelige høyere enn i Norge. Men jeg betviler det siden Norge er et av verdens dyreste land. 

Husk å forhandle deg frem til gratis reise hjem til Norge 1-2-3 ganger i perioden. 

Jobber du i et multinasjonalt selskap så bør du ha retningslinjer for hvordan dette håndteres. 

Anonymkode: 0f6b9...2cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i utgangspunktet ikke krav på noe, du må forhandle med arbeidsgiver om betingelser i forbindelse med opphold.

Anonymkode: 37c69...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha dekket bolig med alle utgifter i forb med det, transport i landet du skal være i, et vist antall hjemreiser f eks annen hver mnd med mulighet for langhelg/ ukes fri samt høyere lønn for ulempen med å flytte.

Anonymkode: daf84...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt mulig du også skal ha lønnsforhøyelse under engasjementet sin tid hvis prisene er betydelige høyere enn i Norge. Men jeg betviler det siden Norge er et av verdens dyreste land. 

Husk å forhandle deg frem til gratis reise hjem til Norge 1-2-3 ganger i perioden. 

Jobber du i et multinasjonalt selskap så bør du ha retningslinjer for hvordan dette håndteres. 

Det generelle kostnadsnivået (eksk. bolig) er lavere, men boligprisene er VANVITTIGE dit jeg muligens skal, uten at jeg ønsker å si mere her, det gjør at det samlede utgiftsnivået også et betydelig større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener du da arbeidsgiveren min eller selskapet som leier meg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke jeg ab, men selskapet kan ha egne boliger i deres eie som de leier ut til lav pris, eventuelt som du får dekket via avtalen dere gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ditt arbeidsforhold er med din arbeidsgiver, så får din arbeidsgiver forhandle frem en løsning med sin kunde og presentere dette for deg. 

Krav kan du ha, så mange du ønsker. Ikke dermed sagt at det er en heldig investering. Et slikt år på CVen har en stor betydning i fremtiden. 

Hvis du ikke tar jobben fordi du har for høye forventninger til betingelser, så er det andre som tar den. De vil da ha et forrang i fremtiden. 

Som sagt, jeg kan ikke se for meg at selskapet du jobber for ikke har vært borti denne problemstillingen tidligere, de bør ha noen retningslinjer hvordan dette skal løses. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om, men ikke forvent:

- Dekket reisekostnader med ekstra budsjett til å dekke flyttelass

- Ekstra dekning til folketrygden (at arbeidsgiver fortsetter å betale denne til staten mens du er borte, så du ikke mister sykepengegrunnlag når du kommer tilbake)

- Helseforsikring (spørs jo hvor du skal, men lurt uansett) og utvidet reiseforsikring

- Budsjett til å dekke bokostnader dit du skal, på et sted nært kontoret du skal jobbe ved. Her kan du forhandle at du skal maks betale selv det du betaler i dag/evt får dekket inn av leiekostnader.

- Turer hjem x antall ganger i mnd/året eller besøk av partner/familie betalt av arbeidsgiver

- Forhandle om lønnsøkning og/eller bonus i perioden du er borte og at den skal holde seg på det nivået når du kommer hjem

- Du skal beholde dine nåværende benefits, inkludert feriedager, betoat mobil, internett osv

Hovedprinsippet er å avklare ALT før du drar, skriftlig, og at du ikke skal tape økonomisk eller sosialt på dette. 

Faen, jeg elsker forhandlinger ass!

Endret av Willat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker din egen arbeidsgiver, den må jo ta høyde for ekstra kostnader for deg i tilbudet til den som leier deg inn. De som leier deg inn er jo kunde og har ikke annet ansvar enn å forhandle kontrakt med din arbeidsgiver og bli enige om hva som skal gjøres. 

Så får din arbeidsgiver bake inn ekstra utgifter du forhandler om, f. eks. i forhold til mye høyere leiepriser. 

Anonymkode: 4387e...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk opp hvordan det blir med skatt når du er der også, du blir antakelige skattepliktig til det andre landet, sjekk skatteavtale med Norge så du ikke må dobbeltbeskattes, og legg evt inn dette i forhandling også. 

Anonymkode: 57431...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt firma som har kontorer i flere land så betaler firmaet boutgifter når noen jobber noen måneder i et av de andre landene (skjer i blant). Enten hotell eller leier leilighet til dem for perioden de er i landet. 

Jeg ville egentlig tatt for gitt at arbeidsgiver ordnet reise og bolig til meg om de leide meg ut til et firma i annet land på samme måte som de betaler fly og hotell for meg om jeg har konsulentoppdrag i feks Trondheim. (jobber i et firma som både konsulent og internt)

Anonymkode: 333a6...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ditt arbeidsforhold er med din arbeidsgiver, så får din arbeidsgiver forhandle frem en løsning med sin kunde og presentere dette for deg. 

Krav kan du ha, så mange du ønsker. Ikke dermed sagt at det er en heldig investering. Et slikt år på CVen har en stor betydning i fremtiden. 

Hvis du ikke tar jobben fordi du har for høye forventninger til betingelser, så er det andre som tar den. De vil da ha et forrang i fremtiden. 

Som sagt, jeg kan ikke se for meg at selskapet du jobber for ikke har vært borti denne problemstillingen tidligere, de bør ha noen retningslinjer hvordan dette skal løses. 

Samtidig skal man ikke finne seg i alt mulig heller med begrunnelsen av at da er det noen andre som ønsker å jobbe for luft og kjærlighet og en fin linje på CVn.. Sånne holdninger gagner kun arbeidsgivere i lengden og arbeidstakere bør alle stå littegrann på krava. 

Anonymkode: 333a6...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...