Gå til innhold

Er barnehageansatt bitch, eller er jeg overfølsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fortid; for 15 år siden sluttet jeg å være avhengig av hasj.

Jeg vet at folk trodde jeg var verre enn det jeg var, for de eneste gangene noen så meg var hvis jeg var med på fest og var full. Med det sagt, er jeg verdens største idiot i fylla, så derfor drikker jeg ikke. Og den gang var jeg ute kanskje 2 ganger i året.

Jeg var avhengig av hasj store deler av 20 årene, sleit med ptsd, lavt selvbilde og folkeangst. Skammet meg sånn at jeg ikke turte gå ut dørene.

Jeg klarte ikke å slutte før min mor døde. Det var selvmedisinering og jeg hatet meg selv, men klarte ikke å få orden på livet før, da pga min mor stakk kjepper i hjulene på meg og dro meg ned. Hun var ødelagt som menneske, og skulle aldri fått barn.

De som kjenner meg vet hvordan jeg har kjempet for å få orden på livet, og de som kun vet hvem jeg er, ser kun at jeg har giftet meg og fått barn. Ikke at jeg har jobbet som en gal for å ordne min psykiske helse og fått roen på meg selv, og har levd uten rus i 15 år.

Vi bor på bygda, og bygdedyret lever i beste velgående.

Men til hun som jobber i barnehagen, hver gang hun ser sitt snitt, kommer hun med personlige spørsmål og tydelig slarvetendenser.

Jeg skjønner at folk er nysgjerrige og vil vite, men i en barnehage, hvor mitt barn er, er det ikke noe uhørt å pirke på meg som forelder ang mitt privatliv og fortid? Hvordan skal jeg håndtere sånne situasjoner når de kommer opp? Uten å være frekk å lage problemer for meg og barnet mitt?

Anonymkode: 27db2...bb5

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke at du vil bli boende på et sted der alt tydeligvis er så "gjennomsiktig". Jeg hadde flyttet for at mine barn ikke skulle blir "dømt" på grunn av ting som har skjedd før de kom til verden. Har en venninne som flyttet til hjembygda og der hadde mora hennes litt av et rykte så barna hennes blir sammenlignet og får kommentarer på dette hele tiden. Blitt så ille at de må flytte. Så ja, jeg hadde ikke blitt et sted der alle tabbene som var blitt gjort ble husket og pratet om bak min rygg. Du kan jo selv tenke deg at det hun sier er hun jo ikke alene om å si eller prate om hun er bare den eneste som er dum nok til å gjøre det foran deg. Folk er noe dritt.

Anonymkode: 39c23...522

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke at du vil bli boende på et sted der alt tydeligvis er så "gjennomsiktig". Jeg hadde flyttet for at mine barn ikke skulle blir "dømt" på grunn av ting som har skjedd før de kom til verden. Har en venninne som flyttet til hjembygda og der hadde mora hennes litt av et rykte så barna hennes blir sammenlignet og får kommentarer på dette hele tiden. Blitt så ille at de må flytte. Så ja, jeg hadde ikke blitt et sted der alle tabbene som var blitt gjort ble husket og pratet om bak min rygg. Du kan jo selv tenke deg at det hun sier er hun jo ikke alene om å si eller prate om hun er bare den eneste som er dum nok til å gjøre det foran deg. Folk er noe dritt.

Anonymkode: 39c23...522

De fleste er positive til meg, og det er ikke så verst å være boende et sted vi har nettverk. Ideelt sett hadde vi bodd et sted hvor man kunne vært litt mer anonym, men vi eier hus i et trygt nabolag med familie rundt oss.

Det er kun når noen som jeg virkelig ikke ville hatt noe med å gjøre ellers, hvis hun ikke jobbet i barnehagen til barnet mitt, bestemmer seg for å finne ut mer om meg og mitt når hun møter meg under levering, at jeg kjenner på det at jeg ikke fullt er en i flokken. Hvilket formål hun har med den informasjonen er egentlig irrelevant for meg, folk må få si hva de vil, men det er forskjell på en nabo og en ansatt.

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke klarer å høflig snu rundt på samtalen, slik at hun skjønner at hun er ufin har du minst to valg, en er å gå til lederen hennes, å si at du opplever henne som en liten nyskjerrigper som prøver å snoke i livet ditt, eller du kan rett å slett spørre henne rett ut: hvorfor sier du det/hvorfor spør du om det/hvorfor etc etc. 

Eller bare spør henne rett ut, hva meningen med snokingen er. Kan hende hun tror hun "passer på" men egentlig bare er irriterende. 

Anonymkode: 87f34...976

• Liker 9
Skrevet

Når hun stiller personlig spørsmål, må du jo bare vise hvor skapet skal stå. Svar f.eks at du ikke vil snakke om det, "jeg svarer ikke på sånne srsmål fra fremmede" eller noe om "jeg ser ikke bakover, bare framover, det burde du også"

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du ikke klarer å høflig snu rundt på samtalen, slik at hun skjønner at hun er ufin har du minst to valg, en er å gå til lederen hennes, å si at du opplever henne som en liten nyskjerrigper som prøver å snoke i livet ditt, eller du kan rett å slett spørre henne rett ut: hvorfor sier du det/hvorfor spør du om det/hvorfor etc etc. 

Eller bare spør henne rett ut, hva meningen med snokingen er. Kan hende hun tror hun "passer på" men egentlig bare er irriterende. 

Anonymkode: 87f34...976

Ja, det kan jeg gjøre. Jeg er egentlig bare så ferdig med det som var før og det er ikke noe som plager meg lenger. Jeg blir bare litt satt ut når hun klarer å snike inn sånt som hun gjør. Siden jeg aldri er forberedt på bakholdsangrep, hvis man kan kalle det det, så svarer jeg på det jeg blir spurt om når jeg heller skulle latt være.

Er ganske naiv, og tror alltid det beste om folk men kjenner jo på at det er ikke alltid folk er så gode.

• Hjerte 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Når hun stiller personlig spørsmål, må du jo bare vise hvor skapet skal stå. Svar f.eks at du ikke vil snakke om det, "jeg svarer ikke på sånne srsmål fra fremmede" eller noe om "jeg ser ikke bakover, bare framover, det burde du også"

Ja, det var lurt. Jeg burde nok være forberedt på sånt fra henne framover. Hun er sånn typisk nice to yor face- person. Men merker at hun kan være ganske giftig.

• Liker 1
Skrevet

Svar konsekvent hver gang at du ikke ønsker å snakke om fortiden, så må hun forstå hva du mener. Hvis ikke ville jeg tatt det opp med leder, men da på en veldig saklig måte, "Jeg synes det er litt vanskelig at Lise stiller mange personlige spørsmål, jeg ønsker ikke å snakke om fortiden min og det har jeg forsøkt å si på en hyggelig måte, men jeg opplever ikke at jeg blir hørt".

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde snakket med styrer om det.

Anonymkode: f00f2...a26

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på spørsmålet ditt uten å vite noe om situasjonene. Du skriver endel om bakgrunnen din, og den kan nok være årsak til både reelle spørsmål, men også feiltolkninger av deg.

• Liker 7
Skrevet

Så bra at du har tatt tak i livet ditt! Høres ut som du har gjort en kjempejobb 💞

Uten å vite hva type ting hun spør om er det litt vanskelig å svare. Kanskje det er small-talk og hun er slik til alle? Som du selv antyder, du er nok litt overfølsom pga fortiden din og at alle vet…

Men det høres også ut som den ansatte ikke er av de mest profesjonelle. Jeg hadde nok bare svart noe svada tilbake, jattet med. 

Du kan jo også ta det med ledelsen i barnehagen. 

• Hjerte 2
Skrevet

Ts her. Takk for svarene ❤

Jeg føler det kan være noe risikabelt å snakke med ledelsen da hun har jobbet der lenge og jeg ikke har noe verre enn ubehagelige spørsmål å klage på.

Hun er tydeligvis nyskjerrig på meg, og spør om ting som for meg er ganske merkelige, siden jeg ikke kjenner henne. Vi kan stå å snakke om noe dagligdags og så kan hun plutselig snike inn personlige spørsmål eller nevne noe som får meg til å forstå at fortiden min ikke er glemt.

Jeg er dårlig på å huske detaljer, som sikkert er en konsekvens av fortiden, men måten jeg føler meg på er at jeg blir urolig og litt usikker av det. Og grubler litt over det etterpå.

Det hadde klart vært godt å flytte et sted ingen vet om meg, men siden vi har røttene våre her, er det ikke noe å gjøre med det. Og jeg har opplevd mye verre ting i livet enn litt sladder.

Jeg burde vel bare vær litt mer på hugget når det gjelder henne, og tenke at barnehagen er jo bare noen år. Så slipper jeg å forholde meg til henne mer, håper jeg.

Skrevet

Du overtenker for mye. Ansatte er nok en nysgjerrig type, men hun er nok ikke ut etter å ta deg for fortiden. 

Men er der veldig ille og alle kjenner til den dårlig perioden da du var tennåring, og har markert barne ditt så hadde jeg nok vurderte flytting for barnets beste. Selv om du har et nettverk der du bor.

Anonymkode: ffe40...99b

• Liker 1
Skrevet

Har du eksempeler på hva hun har sagt som du mener er galt? 

For det kan nemlig være du som tolkre det feil, og er hyper-overfølsom nettopp fordi DU har fortiden din i tankene. 

Det er helt vanlig at de ansatte i bhg stiller spørsmål og prøver å bli litt kjent med foreldrene. 

Anonymkode: d8f7b...578

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke snakket om meg selv i det hele tatt, kun om barnet. Altså, damen er vel på jobb??? Ikke svar på personlige spørsmål, bare drei samtalen tilbake til barnet ditt og barnehagen.

Anonymkode: 7a3b2...183

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å vite om du er overfølsom, uten å vite hva hun spør om. Barnehageansatte spør oss også om «personlige» ting, hvordan det går med soving hjemme, spising, snakking osv. Hadde jeg vært overfølsom kunne jeg nok fort tolket det som at «hun tror det er noe galt hos oss, hvorfor spør hun om dette, dette har hun ikke noe med, hun er ute etter oss».

Spør hun om du røyker hasj / henger med junkies liksom?

• Liker 4
Skrevet

Litt vanskelig og si om hun er for nyskjerrig for jobben når du ikke har med noen eksempler på spørsmål, men hun er jo uansett mer nyskjerrig en du er komfortabel med. Jeg hadde først forsøkt å vri meg unna spørsmålene med å vri samtalen over på noe annet. Hadde hun «krevd» svar hadde jeg prøvd å spør hvorfor hun spør om meg når jobben hennes er å fokusere på barne dit.

• Liker 1
Skrevet

Når hun begynner å gnage så kan du di til henne: 

« Er du ikke litt for nysjerrig nå? Hva er det du ønsker å vite? Når en er på jobb så bør en være profesjonell og holde seg til det som angår barna. Det er ingen andre her så spør sånn som du, og sånn foretrekker jeg det. 
Ikke sant? « 

Anonymkode: b3200...28a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde bare svart så lite som mulig og spurt det samme tilbake.

Anonymkode: c77d9...bd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...