Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen🤗

Hva er ditt beste tips for å fjerne bållukt fra klær?

Da tenker jeg ytterklær.

Pleier å hive jakka i maskina, men føler ikke det tar lukta 100% ,og liker ikke å vaske den for ofte..

Ellers vet at jeg at det kan være lurt å lufte tøyet,men er jo inne i en periode med mye regn nå,så er ikke aktuelt å la tøyet henge ute i regnet hvis det kan forhindres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er vel å lufte plagget. Har du virkelig ingen plass å henge det under tak utendørs, ingen luftig utebod eller vedskjul/skur der søppeldunken står.

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Det beste er vel å lufte plagget. Har du virkelig ingen plass å henge det under tak utendørs, ingen luftig utebod eller vedskjul/skur der søppeldunken står.

Jo,har forsåvidt det..

Er det beste måten ?

Skrevet

Lufte er helt klart best etter min erfaring også. Og jeg lufter det selv om det regner, men tørker det da eventuelt inne etterpå. Ellers har jeg erfart at det er mye enklere å lufte ut bål fra ubehandlet ull. Så når det er mulig, bruker jeg en tjukk ullgenser fremfor jakke (typ en av genserne i boka Villmarksgensere, strikket i Alafoss Lopi). Den ulla er også litt vannavstøtende, så blir ikke våt selv om det er bittelitt snø eller yr i lufte.

Skallklær og dunjakker og sånt som kan typisk være med på båltur vasker jeg så sjeldent som mulig egentlig.

• Liker 2
Skrevet
Splittbinders skrev (46 minutter siden):

Lufte er helt klart best etter min erfaring også. Og jeg lufter det selv om det regner, men tørker det da eventuelt inne etterpå. Ellers har jeg erfart at det er mye enklere å lufte ut bål fra ubehandlet ull. Så når det er mulig, bruker jeg en tjukk ullgenser fremfor jakke (typ en av genserne i boka Villmarksgensere, strikket i Alafoss Lopi). Den ulla er også litt vannavstøtende, så blir ikke våt selv om det er bittelitt snø eller yr i lufte.

Skallklær og dunjakker og sånt som kan typisk være med på båltur vasker jeg så sjeldent som mulig egentlig.

Tusen takk for tips🤗

Skrevet

For å unngå bållukt i klær så må man peise på med ved. Jo høyere varme dess mindre røyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...