AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Jeg er så redd det skal skje noe med barna eller mannen min, går som regel ikke å uroer meg til vanlig, men plutselig hører jeg en sang eller leser en historie fra virkeligheten som trigger meg, også kan jeg bli kjempeengstelig og urolig for at det skal skje noe. Hva som helst. Ulykker, brann etc. Når mannen eller barna går ut fra huset til skole, jobb, hva som helst, så kysser jeg dem og klemmer dem mens jeg tenker, tenk hvis det skjer noe og det er siste gang jeg ser dem, da hadde jeg angret på at jeg ikke ga den gode klemmen og snuste inn i håret deres. Fryktelig slitsomt å ha det sånn. Blir dårlig av å lese avisene med all elendigheten i verden, så det har jeg nesten stoppet med. Det trigger meg enormt. Før jeg går på jobb (nattevakt), så må jeg slltid dobbeltsjekke at kaffetrakter, komfyr osv er av, og bekymrer meg for tenk om det begynner å brenne også er ikke jeg hjemme, og jeg kommer til å . Får helt vondt i magen. Er vondt å skrive dette merker jeg. Er det flere som er nevrotiske som meg? Anonymkode: 1eeb8...425 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver, særlig det med å sjekke alt av elektrisk utstyr før jeg går ut (noe som kan ta laaang tid) og angsten for at det skal skje noe forferdelig med meg selv og/eller mine nærmeste. Jeg er lei meg for at du har det sånn❤️ Det er tidvis utmattende å ha GAD. Jeg har selv generalisert angst og bekymrer meg tidvis for det meste. Jeg har imidlertid fått utbytte av å gå til psykiater. Av min behandler får jeg gode verktøy og hjelp til å takle de ubehagelige tankene. De har så langt ikke forsvunnet, men jeg har bedre dager nå enn før jeg fikk hjelp. Går du til psykolog eller psykiater? Anonymkode: 8c8be...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver, særlig det med å sjekke alt av elektrisk utstyr før jeg går ut (noe som kan ta laaang tid) og angsten for at det skal skje noe forferdelig med meg selv og/eller mine nærmeste. Jeg er lei meg for at du har det sånn❤️ Det er tidvis utmattende å ha GAD. Jeg har selv generalisert angst og bekymrer meg tidvis for det meste. Jeg har imidlertid fått utbytte av å gå til psykiater. Av min behandler får jeg gode verktøy og hjelp til å takle de ubehagelige tankene. De har så langt ikke forsvunnet, men jeg har bedre dager nå enn før jeg fikk hjelp. Går du til psykolog eller psykiater? Anonymkode: 8c8be...fe2 Takk for forståelse. jeg går ikke til noen form for hjelp. Jeg lider i det stille😅 Anonymkode: 1eeb8...425
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver også, og har i tillegg en diagnose på OCD. Det handler mye om akkurat det å sikre seg for at ting ikke skal gå galt, kombinert med ekstrem angst. Det jeg har lært gjennom MYE terapi er at det til en viss grad handler om å lære hjernen at de farlige tingene ikke kommer til å skje, og samtidig godta at de KAN skje på samme tid (veldig usannsynlig - i den grad det er irrasjonelt å bekymre seg for). Dette gjøres ofte via behandlingsformer som inkluderer eksponering eller metakognitiv terapi. Det finnes en grundig akademisk begrunnelse bak hvordan disse fungerer, men det som er greit å vite er at behandlingsformene har solid dokumentasjon, og behandlere i Norge er spesielt flinke. Jeg har forstått det slik at varig angst plasserer et stress på kroppen som over tid kan forverre angst, som en ond selvforsterkende sirkel. Noe som kalles for "amygdala" hijack" handler om at den rasjonelle delen av hjernen over tid blir dårligere på å gripe inn, slik at følelsene får løpe amok. Samtidig skrus "fight or flight" responsen på lettere og lettere. Jeg anbefaler å bli vurdert av en psykolog. Tipper behandling for generalisert angst og kanskje også mild tvang (OCD) kan være veldig veldig nyttig for deg Ellers tror jeg det kan være lurt å tenke på å begrense unødvendig stress/belastning på områder der du har mulighet til det. 3 Ressurser jeg har dratt god nytte av selv: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/generalisert-angst-arsaker-og-behandling, https://www.kamastressmanagement.no (mye nyttig informasjon under "lær mer"), https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/tvangslidelse-ocd/behandling-og-oppfolging-tvangslidelse-pakkeforlop/behandling-av-tvangslidelse-ocd Anonymkode: 337d0...10f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Jeg har generell angstlidelse utredet av psykiater og psykolog. Når jeg kjører bil er jeg sikker på at jeg havnet i en ulykke å dør. Jeg tenker ofte at huset kollapser, at fjellet bak boligen kollapser, at en komet treffer huset, at familien har dødelige sykdommer vi ikke vet om, at når jeg bader kommer det en hai å spiser beina mine - der ikke finnes hai, selv i et badebasseng. Eller at jeg forsvinner I et synkehull når jeg bader. Altså helt irrasjonelle tanker 🤣🤣🤣 kluet er at jeg heletiden ser etter farer for å være forberedt på det og beskytte meg selv tross det har en helt motsatt effekt. Nettopp fordi hele barndommen min var det farer konstant. I tillegg har jeg også katastrofe tanker om mer normale ting. Jeg trenger ikke å bli trigget av noe. Tankene er der bare uansett hva jeg holder på med eller blir eksponert for. Anonymkode: 45126...4fb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for forståelse. jeg går ikke til noen form for hjelp. Jeg lider i det stille😅 Anonymkode: 1eeb8...425 Er ikke det litt dumt da? Synes du burde snakke med fastlegen din om det, jeg. Anonymkode: bc6fc...791
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for forståelse. jeg går ikke til noen form for hjelp. Jeg lider i det stille😅 Anonymkode: 1eeb8...425 Hvis det hemmer deg så ta kontakt med fastlegen din 😊 Å nyte livet, sette pris på de små ting, leve i nuet og vite at man ikke kan kontrollere alt er det viktigste. Ellers fyker livet forbi med alle unødvendige bekymringer og man sitter igjen med anger ❤ Anonymkode: 45126...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå