AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Del Skrevet 13. januar 2023 Det virker som jeg reagerer på gluten. Når jeg spiser noe med gluten i kan jeg få mageknip/krampe, diaré og masse romling i magen. Spiser jeg noe med gluten i på kvelden så får jeg ikke sove, slik som nå. Blir urolig i kroppen og hodet. Blir også fort nedfor, sliten og sliter en del med kvalme. Men har testet det hos fastlegen og alle prøvene var fine? 🤔 Kan man fortsatt reagere på gluten selv om man ikke finner noe på blodprøver? Anonymkode: ccedb...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det virker som jeg reagerer på gluten. Når jeg spiser noe med gluten i kan jeg få mageknip/krampe, diaré og masse romling i magen. Spiser jeg noe med gluten i på kvelden så får jeg ikke sove, slik som nå. Blir urolig i kroppen og hodet. Blir også fort nedfor, sliten og sliter en del med kvalme. Men har testet det hos fastlegen og alle prøvene var fine? 🤔 Kan man fortsatt reagere på gluten selv om man ikke finner noe på blodprøver? Anonymkode: ccedb...3be Ja, det kan man. Gluten intoleranse/ overfølsomhet slår ikke ut på tester. Har du andre symptomer (feber, sykdomsfølelse, utmattelse eller lignende) burde du få henvisning til Gastroskopi. Cøliaki gir ikke nødvendigvis utslag på prøver heller. IBS kan gjøre at man reagerer på blant annet gluten (eller gjær, som det er i brødmat,hvetebakst). Anonymkode: c456f...b85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Del Skrevet 13. januar 2023 Jeg spiste glutenfritt en periode over 3 mnd, har aldri vært så «fin» i tarmsystemet før. Så det er virkelig ikke noe som er bra for hverken de som er allergisk eller ikke. Hvis du vil ha støtte til matvarer så må du nok få diagnose via lege, om ikke ville jeg bare lagt om til glutenfritt. Du må uansett forvente bedring hvis du kutter det ut tenker jeg, det burde vært pålagt alle som sliter med tarmsystemet å kutte gluten. Anonymkode: a4768...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det kan man. Gluten intoleranse/ overfølsomhet slår ikke ut på tester. Har du andre symptomer (feber, sykdomsfølelse, utmattelse eller lignende) burde du få henvisning til Gastroskopi. Cøliaki gir ikke nødvendigvis utslag på prøver heller. IBS kan gjøre at man reagerer på blant annet gluten (eller gjær, som det er i brødmat,hvetebakst). Anonymkode: c456f...b85 Jeg kan ha feberfølelse. I sted lå jeg med teppe, dyne og ulltrøye å frøs som bare det. Nå er jeg glovarm. Har ofte smerter i muskler, så går det plutselig over. Så er jeg super trett og sliten, før jeg plutselig ikke klarer å slappe av selv om jeg er stup trøtt. Som nå 😭 Har tatt gastroskopi for en del år siden uten funn. Ts Anonymkode: ccedb...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiste glutenfritt en periode over 3 mnd, har aldri vært så «fin» i tarmsystemet før. Så det er virkelig ikke noe som er bra for hverken de som er allergisk eller ikke. Hvis du vil ha støtte til matvarer så må du nok få diagnose via lege, om ikke ville jeg bare lagt om til glutenfritt. Du må uansett forvente bedring hvis du kutter det ut tenker jeg, det burde vært pålagt alle som sliter med tarmsystemet å kutte gluten. Anonymkode: a4768...716 Åh, så bra 😃 Jeg har prøvd 1/2 år uten gluten og det var helt supert. Men synes det er så vanskelig når mannen sitter å gafler i seg masse deilig bakst, nybakt brød, godteri osv 😂🙈 Så da gikk "prosjektet" mitt i glemmeboka. Tror jeg skal prøve igjen. Ts Anonymkode: ccedb...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Del Skrevet 13. januar 2023 Fra norsk cøliakiforening: Ny forskning viser at det er stor sannsynlighet for at glutensensitive ikke er sensitive mot gluten – men at det er fruktaner som er den store synderen. https://ncf.no/forskning/siste-innen-forskning/forskning-mener-gluten-ikke-er-synderen Anonymkode: 9b6f6...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kan ha feberfølelse. I sted lå jeg med teppe, dyne og ulltrøye å frøs som bare det. Nå er jeg glovarm. Har ofte smerter i muskler, så går det plutselig over. Så er jeg super trett og sliten, før jeg plutselig ikke klarer å slappe av selv om jeg er stup trøtt. Som nå 😭 Har tatt gastroskopi for en del år siden uten funn. Ts Anonymkode: ccedb...3be Anbefaler deg å bare kutte ut gluten og spise naturlig glutenfritt (ikke bytte ut til glutenfrie varer, det inneholder masse stivelse og dårlige tilsetningsstoffer). Men spise ren mat som kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, havre, korn, fett, potet og ris eventuelt bønner. Hvis du sliter med sykdom ellers i kroppen så bør du også kutte ut svinekjøtt… Anonymkode: c456f...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. januar 2023 #8 Del Skrevet 13. januar 2023 Ja det kan man pappa fikk dette svineriet på 1980 tallet prøv med en Grandiosa Glutenfri eller ett Glutenfritt brød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Del Skrevet 13. januar 2023 Jeg har ibs og reagerer på gluten, så jeg holder meg unna. Men jeg ville ikke sluttet før du har utelukket cøliaki, og det gjør du ikke med blodprøver. Lever helt fint uten gluten, etter legens anbefaling. Det er uansett ikke aktuelt å gå kjempekvalm en uke etter en brødskive kombinert med magesmerter. Anonymkode: 23430...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Del Skrevet 13. januar 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Anbefaler deg å bare kutte ut gluten og spise naturlig glutenfritt (ikke bytte ut til glutenfrie varer, det inneholder masse stivelse og dårlige tilsetningsstoffer). Men spise ren mat som kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, havre, korn, fett, potet og ris eventuelt bønner. Hvis du sliter med sykdom ellers i kroppen så bør du også kutte ut svinekjøtt… Anonymkode: c456f...b85 Det er bedre å kalle det «ren» mat. Anonymkode: 86206...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå