AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har vært av og på med en mann i 4 år nå, og det har ødelagt meg. Han gjør det slutt når han føler for det, kommer tilbake i livet mitt når han ønsker osv. Han flørter med andre, får meg til å føle meg mindreverdig og jeg går på tå hev for jeg er redd for å miste han, dette vet jeg at ikke er sunt. Jeg har alltid sett på meg selv som en sterk og logisk person, men med han så er jeg svak. Har nå bestemt meg for å kutte kontakt helt fordi jeg vet dette ødelegger meg og jeg ikke stoler på han. Jeg begynner med null kontakt i dag, sletter han alle steder osv. Vet det blir tungt, så om dere har vært gjennom lignende så hadde det vært fint å høre deres historie og kanskje få litt oppmuntring til å holde fast ved valget mitt. Anonymkode: d0270...235 1
PM75 Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Jeg foreslår at du leser deg opp på hekt (hektet på et håp om kjærlighet). Det kan godt være at du ikke elsker, men er hektet på relasjonen. Du vet du må kutte dette ut, og det er best for deg. Gjør det, men gi deg selv egenomsorg og noe tid til å sørge etterpå. Endret 13. januar 2023 av PM75
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Har du skrevet ned lister over alt han har sagt / gjort som har brutt deg ned? Begynn med det! Regn med en tøff tid fremover med fare for tilbakefall. Det er en form for avhengighet du sitter fast i. Når du klarer det, så er helsegevinsten helt enorm. Anonymkode: d4f9f...4aa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 3 minutter siden, PM75 said: Jeg foreslår at du leser deg opp på hekt (hektet på et håp om kjærlighet). Det kan godt være at du ikke elsker, men er hektet på relasjonen. Du vet du må kutte dette ut, og det er best for deg. Gjør det, men gi deg selv egenomsorg og noe tid til å sørge etterpå. Ja den har jeg lest, var nok der øynene mine ble åpnet, jeg vet det kommer til å ta tid, men det vil være verdt det om jeg kommer tilbake til meg selv. Veldig fint å dele det med noen og få litt backup, tusen takk:) Anonymkode: d0270...235 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har du skrevet ned lister over alt han har sagt / gjort som har brutt deg ned? Begynn med det! Regn med en tøff tid fremover med fare for tilbakefall. Det er en form for avhengighet du sitter fast i. Når du klarer det, så er helsegevinsten helt enorm. Anonymkode: d4f9f...4aa Det har jeg gjort og skal lese når jeg får lyst til å skrive han eller lignende. Er mer klar nå enn tidligere men det blir nok noen harde uker. Takk for svar Anonymkode: d0270...235
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Det hjelper veldig å være klar over at det savnet du kjenner intenst iløpet av de første ukene-månedene er egentlig ikke savn og kjærlighet! Det er hjernen som har abstinenser etter oxytocin (kjærlighetshormonet) og dopamin (lykkehormonet, som svinger ekstra mye av ustabile forhold sånn at nedturene blir mye dypere og oppturene blir veldig store og betydningsfulle). Se på det som at du skal av et rusmiddel og stå ut kneika når hjernen prøver å innbille deg at du trenger mer "rus" og lurer deg til å tro at det har med selve personen/mannen å gjøre. Du kommer til å føle deg så utrolig bra når abstinensene er over og få mye mer ro i livet ditt, bedre selvbilde og hundre ganger bedre livskvalitet når du har kommet deg gjennom den verste fasen. Så hver gang du får lyst til å ringe han så si NEI til deg selv og minn deg på at det er abstinensene og ikke ekte kjærlighet. Det kommer du også til å innse senere, at du var i et hekt og på mange måter ikke engang kunne fordra han og har det mye bedre uten ❤️ Blokker han fra alt sånn at han ikke popper opp på skjermen din. Ignorer alle forsøk på å få kontakt med deg og avfei alle romantiske meldinger som manipulering. For det er det det er! Han endrer seg ikke! 4 år av livet ditt det er lenge - ikke la det bli én dag til! Anonymkode: 91e31...7da 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Hadde det akkurat likedan, men kom meg heldigvis ut av det. Jeg gjorde der på denne måten: Jeg gjorde det slutt, tok ferie og dro til en venninne som hadde flyttet til Oslo. Hun hadde ikke mulighet til å ta ferie, men det gjorde ingenting. Hun og en annen venninne som også flyttet til Oslo var likevel selskap nok til at jeg ikke gikk altfor mye og tenkte, grublet og savnet, selv om jeg selvfølgelig savnet. Jeg tok ingen kontakt med ham, og sperret hans nr. To uker i nye omgivelser og kjekke stunder med venner senere dro jeg hjem med ny styrke og følelse av at selv om jeg savnet hadde livet mye fint å by på uten ham. Jeg la en plan, og unblokket ham. Tok ikke lang tid før han ringte, og da sa jeg bare "Beklager, jeg har truffet en annen. " og avsluttet samtalen. Ren løgn for å få ham til å la meg være i fred, og det virket. Ett år senere traff jeg mannen jeg 20 år senere fremdeles er sammen med, gift med og har barn med. Jeg hadde gått glipp av ham om jeg hadde fortsatt med han andre, så utrolig glad for at jeg fant styrke til å avslutte det. ❤ (5 år sløste jeg bort på ham.) Anonymkode: a9302...30a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Det romantiske hektet er vi nok ikke like flinke til å kjenne igjen og identifisere, selv om den tilstanden er like gammel som forelskelsen og kjærligheten. Det skyldes at hektet er en voldsom emosjonell forvirringstilstand. Du kan tro at det du kjenner er «ekte kjærlighet», men er du hekta på en person som representerer et håp om kjærlighet, er det som å løpe med utstrakte hender mot oasen i ørkenen til tunga tørker inn uten å komme fram. Vannkilden er ikke der, den er kun et fata morgana, en optisk illusjon. Den andre elsker deg ikke, bare «keeps you hanging on». Er du blitt romantisk involvert i en annen og opplever spenning og glede og håp om kjærlighet, så er du også åpen, mottakelig og sårbar. Når den andre begynner å forholde seg uforutsigbart til deg etter å ha vært ganske så påkoblet og varm i begynnelsen, vil du være tilbøyelig til å henge på alt du kan for å oppnå det du har fått noen doser av: Nærhet, varme, oppmerksomhet. Du vet at det finnes der, og du tror at du kan få mer av det hvis du gjør de riktige tingene, hvis du bare greier å knekke koden, er utholdende nok, tilpasser deg. https://psykologisk.no/2015/03/hekta-pa-et-hap-om-kjarlighet/ Anonymkode: 898b6...4ed 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå