Gå til innhold

Hvordan komme over ting som skjedde i starten av forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var begge godt voksne da vi ble sammen. Starten av forholdet vårt var turbulent, men på mange måter også veldig fint. Følte jeg hadde funnet en som godtok meg akkurat som jeg var. Det var en nydelig følelse for en person med angst og ekstremt dårlig selvtillit. 

Så kom det fram at han, etter vi ble sammen, tok kontakt med ei dame bak ryggen min. Snappet og skreiv med henne, og bad henne til og med med på en fjelltur uten at jeg visste noe… De hadde barn i samme klasse, så begge møtte ofte opp tidlig og oppsøkte hverandre utenfor skolen. Hun var også i et forhold, og med en gang jeg fant ut dette, avsluttet de kontakten. Jeg fikk ikke se loggen dem imellom. 

Dette er nå noen år siden. Vi bor nå sammen, men han har aldri klart å trygge meg ifht andre damer igjen. Det har ikke skjedd flere slike episoder såvidt jeg vet…

Men verden min raser litt sammen hver gang jeg ser denne damen, og føler jeg går rundt med en gnagende klump i magen. 

Noen som har vært borti liknende, som har klart å gå videre? Klart å bare legge det vekk?

Trenger sårt gode tips, for det er jo ikke bra for verken han eller meg at jeg fortsatt gnager på dette..

Anonymkode: c4e40...c82

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når fant du ut av det

Anonymkode: 89388...5c9

Skrevet (endret)

Forholdet mitt hadde også en turbulent periode i begynnelsen, flere sårende hendelser. Jeg tenkte mye på det, skrev det ned, fikk ut følelsene, snakket mye med han om det, kanskje litt for mye?

Jeg trodde jeg aldri skulle komme meg gjennom/over den turbulente perioden og de sårende hendelsene fra begynnelsen av forholdet. Det var flere ganger vi begge var klare til å gi opp fordi vi begge var så slitne, men jeg/vi klarte det.

Det som gjorde at jeg/vi klarte det var tålmodighet, lytting, kommunikasjon og forståelse. Begge måtte være være med på dette, for at det skulle fungere. Den største faktoren var likevel at jeg så endring i han, en endring han selv ønsket. Jeg har dessverre ikke et bedre råd å gi enn det.

Jeg er trygg på han igjen, tilliten er der igjen. Ikke 100%, men 90%. Jeg tror dessverre det aldri vil bli 100% igjen. Jeg tror det alltid vil gnage litt langt bak i underbevissheten, en lukt, et syn, et navn, en setning eller hendelse som påminner om den vonde fortiden. Typ, hvorfor? hvordan kunne du? kommer du til å gjøre det igjen? hva annet kan du ha gjort? hva annet kan du finne på å gjøre?

Endret av Spiteful
Skrevet

Som den over meg, så tok det flere år før jeg klarte å glemme å være helt trygg. Terapi og parterapi, men det viktigste har vært hans endring til å bli en utrolig god mann som bedårer meg og skjemmer meg vekk. Hadde han ikke forandret seg så hadde vi nok ikke vært sammen. 

Anonymkode: b0a57...a9a

Skrevet

Dette er ditt problem. Du tok valget om å fortsette. Da burde du virkelig kunne legge ting bak deg også.

At du lar forholdet leve på lånt tid fordi du aldri blir ferdig med ting er ikke rettferdig for deg eller han. Klarer du ikke å gå videre så gjør du det slutt. 

Anonymkode: 5efcf...c6c

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er et "traume" som hjernen din ikke klarer å tidsstemple og arkivere i riktig "skuff" i hukommelsen din. Hjernen din oppfatter derfor at dette "skjedde i går" hver gang den får en trigger. At du ser kvinnen, f.eks. Tror rett og slett du trenger profesjonell hjelp om du skal få dette på plass hvis du etter flere år ikke har klart å legge det bak deg. Kan dette være relatert til at du har angst, at du ikke klarer å legge det bak deg?

Det kan også være at du underbevisst vet at du ikke bør stole på han. Jeg antar at han ikke tilsto dette til deg på eget initiativ? Ville i så fall spurt om å få se på meldinger etc NÅ! Uten at han rekker å slette noe. Nekter han, har du svaret. Kanskje.

Anonymkode: 14dcb...8ac

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trenger sårt gode tips, for det er jo ikke bra for verken han eller meg at jeg fortsatt gnager på dette.

Du må jobbe aktivt med dette, men sette deg en tidsfrist. Du/dere får gå til terapeut, jobbe med saken. Kan ikke du bli ferdig med saken i løpet av 1 år, så er det på tide å avslutte forholdet. Å ha tillitsproblemer gjennom hele forholdet er tap-tap for begge.

Anonymkode: de717...e1a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...