Gå til innhold

Fin artikkel om en ung kar som sliter med damer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er viktig å få frem i media, bra jobb av nrk:

https://www.nrk.no/vestland/xl/patrick-bateman-er-maskot-for-en-trend-kalt-_sigma__-og-kaster-skygge-over-unge-menns-psykiske-helse-1.16126476

Kjenner meg så utrolig godt igjen og har mye sympati med denne unge karen i artikkelen.

Spørsmålet er om unge menn som dette får noe sympati for kvinnene her inne? Har mine tvil, da jeg har inntrykk av at mange kvinner her sliter med å forstå og vise sympati for menn og deres utfordringer når det kommer til relasjoner med kvinner og sex.

Men selv om han her er ung, så er det også mange menn i 30 årene som har samme problemet. Kanskje derfor en del menn velger å avslutte sitt liv?

Anonymkode: 859a5...7f1

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en skjønn ung mann! I dette tilfellet handler det nok bare om å treffe den rette, og det skjer nok. Sett det mange ganger angående slike skjønne unge menn. Kan ta litt tid for noen, men så plutselig bare er hun der. Det er nok verre med dem som ikke har bra familie, ikke takler utdanning og ikke kommer seg i jobb. Som rett og slett faller utenfor, og/eller som ikke har en særlig tiltalende personlighet og oppførsel, men ikke selv klarer å se at det er problemet. 

Han der vil få full pakke etterhvert, uten tvil. 

Anonymkode: f1cf8...3ce

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet

Og jeg tenkte at dette burde vært stoppet i Vær varsom-plakatens navn.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ha sympati for menn som ikke opplever kjærligheten, men vil aldri ha sympati med dem som mener at de har krav på det og at kvinner skylder dem sex. Menn som aktivt prøver, er sosiale på fritiden, studerer, jobber og forsøker å forbedre sin situasjon kommer mer heldig ut av det enn de som sitter i kjellerstua og klager på reddit.

Anonymkode: 988ed...b10

Kunne ikke sakt meg mer enig, menn har ikke krav på sex! Sex er ikke en menneskerett! Blir så irritert av de som er incel og mener noe annet! 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 8d93a...da4

• Liker 15
  • Nyttig 11
Skrevet

Høres strengt talt under helse og ikke singelliv. Ja viktig artikkel, men hva gjør menn med det? Ikke veldig mange menn som engasjerer seg mot patriarkatet og toxic masculinity som dette her utspringer av. På den internasjonale mannsdagen er det flere kvinner enn menn på markeringene og arrangementene så menn må komme på banen selv og ikke bare forvente at andre skal ordne opp. 

Anonymkode: 5676c...521

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Høres strengt talt under helse og ikke singelliv. Ja viktig artikkel, men hva gjør menn med det? Ikke veldig mange menn som engasjerer seg mot patriarkatet og toxic masculinity som dette her utspringer av. På den internasjonale mannsdagen er det flere kvinner enn menn på markeringene og arrangementene så menn må komme på banen selv og ikke bare forvente at andre skal ordne opp. 

Anonymkode: 5a043...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men selv om han her er ung, så er det også mange menn i 30 årene som har samme problemet. Kanskje derfor en del menn velger å avslutte sitt liv?

Tja hadde du faktisk engasjert deg i menns selvmord så hadde du visst at de største gruppene er homofile menn og transpersoner og fattige med stor gjeldsproblematikk. Å ikke ha dame eller sex er ikke en vanlig eller utbredt selvmordsgrunn. 

• Liker 8
  • Nyttig 14
Skrevet

Bra og viktig artikkel, men menn må jo selv engasjere seg. Lage støttegrupper, politisk engasjement etc, hjelper lite at et par psykologer nikker og sier seg enig, flere menn må snakke ut og forsøke og hjelpe hverandre. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Dusj. Klipp dere. Bytt klær. Vær snill og grei.  Vipps er dere helt bra nok. 

Anonymkode: 06d47...5cf

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Høres strengt talt under helse og ikke singelliv. Ja viktig artikkel, men hva gjør menn med det? Ikke veldig mange menn som engasjerer seg mot patriarkatet og toxic masculinity som dette her utspringer av. På den internasjonale mannsdagen er det flere kvinner enn menn på markeringene og arrangementene så menn må komme på banen selv og ikke bare forvente at andre skal ordne opp. 

Helt enig! Men husk da, alt er jo kvinners feil uansett #sarkasme

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet er om unge menn som dette får noe sympati for kvinnene her inne? Har mine tvil, da jeg har inntrykk av at mange kvinner her sliter med å forstå og vise sympati for menn og deres utfordringer når det kommer til relasjoner med kvinner og sex.

Logg av tiktok og internett, kom dere ut av gutterommet om målet er å få en partner. Eller er det bare knullings som er målet??

Anonymkode: 78398...850

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Har sympati for han, forstår det ikke er lett 

Men vet ikke hvorfor damene ser en annen vei, det blir synd å skulle klandre noen for å ikke være interisert, det kan vi ikke noe for, selv om vi samtidig kan syns synd på vedkommende uten oppmerksomheten. Vi vet ikke hvor mange, hvor ofte han har møtt noen, hvem han går etter heller. Vi vet ikke om han flørter i det hele tatt, å kanskje "skuffer" kvinner også, med at de tror han ikke er interisert i annet en vennskap, når de begge egentlig er interisert, men ingen tørr å ta steget, det kan skje. 

min oppfattning av situasjonene er at menn idag har dårlig erfaring på dating apper, men ikke prøver å bli kjennt med kvinner i den virkelige verden er dem som sliter mest. 

Kan jo være kvinner, siden det snakkes mer om det å ikke ligge om man ikke vil, foreksempel, eller fordi de på sin egen kant får like mye negativ påvirkning om hvordan man skal se ut og slikt av tiktok osv, ligger og møter gutter/menn i mye mindre grad de også. Men ikke framtrer lei seg for det på samme måte eller møter hverandre bedre i praten rundt om disse temaene, så det ikke blir like giftig i like stor grad. Selv om det selvsagt er negativ påvirkning blandt kvinner også.

Vil anta denne unge herremannen vil få sine problemer løst, av denne artikkelen. Kanskje. Også fordi noen som eventuelt liker han, kanskje ikke var klar over at han en gang hadde slike problemer. 

Bra dere menn snakker mer sammen, men her ser dere jo også hvor skadelig det er når de det gjelder av dere til stadighet ramser opp evige lister av hva dere må forbedre med dere selv istede for å gi den sympatien, dere selv ønsker at vi kvinner skal møte dere med. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, nei, denne får ikke menn ta fra oss. Det er kvinnehelse det har blitt forsket alt for lite på. Før nå inntil nokså nylig. Hvor det endelig har blitt litt mer fokus.

Menns helse har vært forsket grundig på i tusenvis av år tilbake. De fleste medisiner vi har i dag er baser på en manns kropp. Fortsatt er det få som vet at mange av allmennkjente medisiner derfor virker annerledes på kvinner.

De sykdommene det har blitt forsket mest på er typisk manne sykdommer. Hjertesykdom er feks nr 1 mest forsket på og det er mer ‘status sykdom’ fordi flere menn får hjerteinfarkt. Fortsatt er det mange som ikke vet at kvinner flest får hjerteinfarkt med helt andre symptomer enn menn og at det ikke alltid viser på EKG hos kvinner. Kun blodprøver.

Og så begynner altså menn å sutre nå fordi det har blitt litt mer fokus på kvinnehelse siste 10 årene?! 😅

Skjønner jo det er mest psykisk manne helse som omtales her. Da skulle jeg like så gjerne likt å lese en langlesning om kvinnelige hormoner og hva hormonsvingninger i de ulike delene av syklusen kan gjøre med kvinners psykiske helse. Finnes vel knapt mer lav status forskningsmateriale enn det. For dette gjelder jo bare kvinner.

Og hva er egentlig budskapet i langlesningen om menn her? At det forskes for lite på på menn som blir deprimerte fordi de ikke klarer å skaffe seg sex?! Og fordi menn utsettes for så mye press i dagens samfunn? De er jo ikke i nærheten av alt det presset kvinner utsettes for daglig. Det vi ser nå er at menn begynner å nærme seg litt det presset kvinner alltid har måttet takle til alle tider. Og da blir det rabalder.

Anonymkode: daf1a...3de

• Liker 6
  • Nyttig 29
Skrevet

Jeg var ikke klar over at fokuset hadde vært nok på kvinnehelse, og at det igjen var menn sin tur til å bli prioritert, så er glad for at jeg fikk lest den artikkelen. Da vet vi hvor skapet skal stå. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, nei, denne får ikke menn ta fra oss. Det er kvinnehelse det har blitt forsket alt for lite på. Før nå inntil nokså nylig. Hvor det endelig har blitt litt mer fokus.

Menns helse har vært forsket grundig på i tusenvis av år tilbake. De fleste medisiner vi har i dag er baser på en manns kropp. Fortsatt er det få som vet at mange av allmennkjente medisiner derfor virker annerledes på kvinner.

De sykdommene det har blitt forsket mest på er typisk manne sykdommer. Hjertesykdom er feks nr 1 mest forsket på og det er mer ‘status sykdom’ fordi flere menn får hjerteinfarkt. Fortsatt er det mange som ikke vet at kvinner flest får hjerteinfarkt med helt andre symptomer enn menn og at det ikke alltid viser på EKG hos kvinner. Kun blodprøver.

Og så begynner altså menn å sutre nå fordi det har blitt litt mer fokus på kvinnehelse siste 10 årene?! 😅

Skjønner jo det er mest psykisk manne helse som omtales her. Da skulle jeg like så gjerne likt å lese en langlesning om kvinnelige hormoner og hva hormonsvingninger i de ulike delene av syklusen kan gjøre med kvinners psykiske helse. Finnes vel knapt mer lav status forskningsmateriale enn det. For dette gjelder jo bare kvinner.

Og hva er egentlig budskapet i langlesningen om menn her? At det forskes for lite på på menn som blir deprimerte fordi de ikke klarer å skaffe seg sex?! Og fordi menn utsettes for så mye press i dagens samfunn? De er jo ikke i nærheten av alt det presset kvinner utsettes for daglig. Det vi ser nå er at menn begynner å nærme seg litt det presset kvinner alltid har måttet takle til alle tider. Og da blir det rabalder.

Anonymkode: daf1a...3de

Er det denne leksa du drar for en bror eller annet mannlig familiemedlem som er langt nede i depresjon?

Anonymkode: 83cd9...191

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Er det mangel på sex og forhold som er det største problemet, eller er det at menn, generelt, er dårlige til å pleie vennskap og støtte hverandre?  Snakker om IRL, ikke underforumer på reddit og tiktok. 

• Liker 12
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg har sympati med menn og det er flere problemer menn har som ikke blir tatt på alvor, men jeg tenker at det i all hovedsak er menn som må sette større fokus på det. Det er menn det handler om og da er det ingen andre enn dem selv som kan komme med sine perspektiv og få frem hva som skal til for å bedre dette. Da må en jo ha med seg myndigheter og flere instanser, men menn må komme på banen. Synes for øvrig at NRK har hatt flere gode saker som setter fokus på menn nå de senere årene.

Noe jeg derimot stusser over er at Patrick Bateman er blitt et ikon for disse. Vet ikke om de har satt seg inn i hvem han er? Har de sett filmen? Har de lest boken? Det fremstår ikke som en mannsperson man ønsker å se opp til og det er da heller ikke en sterk mann dette.

Det er nok vanskelig for mange å få sympati med denne gruppen med menn som sliter fordi de er så drevet av aggresjon mot kvinner. Hele opplegget består av å hate kvinner selv om de påstår at de ikke skal bry seg, men det er det jo veldig tydelig at de gjør. Selv bevegelsen 'men going their own way' har også fokus på det og det er ikke mye "going their own way" når kvinner opptar dem såpass mye som det ofte gjør. I tillegg fremstår det som at mange av dem bare er opptatt av å skylde på andre og mindre på hva de selv kan gjøre for å bedre eget liv.

Det er ganske trist at når de sliter med å finne damer og sikkert ofte føler seg mislykket på andre områder så begynner de å se opp til menn som har dårlige holdninger til kvinner. Både Patrick Bateman og Andrew Tate er gode eksempler på rollemodeller som ikke er særlig gode og som neppe vil gjøre at de lykkes med damene.

At flere og flere gutter/menn tilbringer store deler av oppveksten og videre inn i voksenlivet med å game og hovedsakelig ha kontakt med gutter/menn forsterker nok også problemet. Da må de finne info på nettet og den er ofte ikke særlig god og vil i mange tilfeller gi et skjevt bilde av hvordan virkeligheten er. Man trenger sosial trening og man trenger å omgås både jenter og gutter i virkeligheten.

Det tror jeg mange ikke tar på alvor for de guttene som sliter så vil de ikke få den treningen de trenger og gamingen blir da en flukt for disse. Dette er selvfølgelig ikke hele bildet for det er nok ulike grunner til at de sliter. I tillegg er det blitt høyere krav til en som menneske og kanskje menn kjenner ekstra på dette på noen områder.

Anonymkode: d630d...ebc

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

To tråder med samme tema er slått sammen. Elaine Marley, mod. 

Skrevet

Sigma er vel pr definisjon en person som ikke føler seg avhengig av bekreftelse og å «bli likt». Det er mange variasjoner av sigma, og Greta Thunberg er vel et eksempel. Jeg kjenner flere sigma kvinner og felles for dem alle er mot og at de tør å stå opp for egne meninger avhengig av hva andre synes om det. 

Når det er sagt har jeg skjønt at datingmarkedet er ganske f*cked for den yngre garde. Både for menn og kvinner. 

Anonymkode: 8ee29...9df

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er viktig å få frem i media, bra jobb av nrk:

https://www.nrk.no/vestland/xl/patrick-bateman-er-maskot-for-en-trend-kalt-_sigma__-og-kaster-skygge-over-unge-menns-psykiske-helse-1.16126476

Kjenner meg så utrolig godt igjen og har mye sympati med denne unge karen i artikkelen.

Men alt ligger egentlig til rette for at denne karen skal få seg dame. Dette er jo egentlig et godt eksempel på at utseendet ikke teller så mye for kvinner, for fyren er kjekk og har alt på stell. Jeg vet derfor ikke helt hva godt sympati skal gjøre for denne mannen, andre menn eller kvinner med samme problematikk. Er det forbedringspotensial er det desidert verste du kan gjøre er å synes synd på deg selv, eller at andre gjør det. Hvorfor dyrke at man er en stakkar? 

Det som er viktig er sosial kompetanse og intelligens og dette kan man jobbe med. 

Anonymkode: 8ee29...9df

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...