Gå til innhold

Huspris-hvordan blir dette regnestykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe hus av mine svigerforeldre, huset er verdt ca 7 mill og det er rundt 1 mill igjen på lånet. Min mann har en bror, og mine svigerforeldre(og oss) er opptatt av at dette ikke skal bli urettferdig for min svoger. Hvor mye kan vi forvente å betale for huset? 

Anonymkode: 7fa17...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt må det bli likt på dere og svoger. Eks om dere betaler 4 mill. Da går 1 mill til lånet og 3 mill til svoger, dere får da de samme 3 mill som forskudd når dere kun betaler 4 mill. 

Anonymkode: 7a456...07f

Skrevet

7 mill, vel? Hvorfor skulle dere betale noe annet enn verdien på huset?

Anonymkode: 5ca37...81f

• Liker 3
Skrevet

Er dere lovet en rabatt/gavedel? I så fall må jo svigers bestemme hvor stor den andelen skal være - eks 1 mill. I så fall betaler dere 6 mill, hvorav 1 mill er til mannens bror, 1 mill er til huslånet, og den siste millionen fra 6 til 7 er gaven til mannen/dere. Tilsvarende om gaveandel skal være 2 mill: Dere betaler 5 mill, hvorav 2 går til mannens bror, 1 går til lånet, og diffen mellom 5 og 7 mill er gaven til din mann. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

7 mill, vel? Hvorfor skulle dere betale noe annet enn verdien på huset?

Anonymkode: 5ca37...81f

Dette! Dere betaler jo det det er verdt. Hva svigers velger å gjøre med sine 6 mill i overskudd er jo opp til dem, men de skal vel ha et sted å bo, antar jeg, og kan dermed ikke dele ut hele arven allerede nå.

Anonymkode: 0911e...5ef

• Liker 1
Skrevet

Det er ett gammelt familiehus det er snakk om, ingen som bor der 😊 gått i «arv» i generasjoner, men familien har alltid vært opptatt av å dele likt så det ikke blir noe dårlige familieforhold. Så regnestykket blir som jeg har sagt. 

tusen takk til de som har svart 😊

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ett gammelt familiehus det er snakk om, ingen som bor der 😊 gått i «arv» i generasjoner, men familien har alltid vært opptatt av å dele likt så det ikke blir noe dårlige familieforhold. Så regnestykket blir som jeg har sagt. 

tusen takk til de som har svart 😊

Regnestykket blir som du har sagt?

Så du er både TS og den første som svarer.......

Skrevet

Dere betaler 7 mill for huset. Muligens minus sparte utgifter til megler? En fordel at bror/svoger er enig i at taksten er fornuftig for å slippe at han føler seg forfordelt. 

Svigers sitter igjen med 6 millioner etter at lånet er nedbetalt. Disse kan de fordele på dere to, eller beholde selv. Eller fordele på alle.

Alternativt så bestemmer svigers at dere får huset rimeligere som forskudd på arv. Da skal dere betale 4 millioner, gitt at de ønsker å gi videre hele verdien av huset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har du sagt da?

Anonymkode: 60e2f...4b9

• Liker 3
Skrevet

Få in to til 3 meglere som setter prisen og dere legger prisen mellom det. Hvis prisen er 7 mill, så betaler dere det til huseier. Siden dere skal ha halvpart av verdi og bror halvpart av verdi og det er 1mill i gjeld så blir det slik:

Huset koster 7 mill. Det er 3.5 mill til hver av søskene. Ønsker foreldrene å få dekket gjelden de har for å gå i 0. Betaler dere 7 mill for huset og får igjen 3 mill og bror får 3mill, så da betaler dere 4 mill for huset.

Anonymkode: 4e280...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...