Gå til innhold

Hva feiler meg- forkjølet/tett og rennende nese hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i flere måneder, 2 mnd kanskje vært plaget med at jeg er helt tett i nesa og at jeg må snyte meg hele tiden, og rennende nese. Men det rare er at det er bare når jeg er der jeg bor , i byen jeg bor i, på leiligheten min. Når jeg reiste bort i juleferien å var til noen i familien så hadde jeg ingen problemer med nesa, og var ikke tett eller noe. Med en gang jeg kom tilbake så er jeg tett i nesa og rennende nese. Kan det være noe på leiligheten som gjør det eller? Jeg har det rent å ryddig , så kan ikke være det. Synes det er veldig rart og begynner å bli ganske lei av det nå. Noen som vet hva det kan være?

Anonymkode: cf57d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at du reagerer på støv og sengemidd.  Så det å lufte ut i leiligheten , ha gjennomtrekk mens du støvsuger og støvsuge madrasser og snu overmadrassen når du bytter sengetøy, er mitt tips til deg .
Jeg bruker også den lille kosten som følger med støvsugeren til å tørke støv av hyller, tv , tvbenk , bilderammer o.s.v.
Tar også en fuktig mopp over vegger i ny og ne.

Endret av Fjelltopp
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer over her

Kan høres veldig ut som sengemidd og/eller mugg i leiligheten, sjekk gjerne vinduskarmer eller bak ting som står inntil vegg.

Anonymkode: a011b...6a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltopp skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være at du reageter på støv og sengemidd.  Så det å lufte ut i leiligheten , ha gjennomtrekk mens du støvsuger og støvsuge madrasser og snu overmadrassen når du bytter sengetøy, er mitt tips til deg .
Jeg bruker også den litt kosten som følger med støvsugeren til å tørke støv av hyller, tv , tvbenk , bilderammer o.s.v.

Enig i dette, jeg tenkte også allergi/intoleranse da jeg leste innlegget ditt. Greit å vite at allergitester ikke alltid gir korrekt svar om du tester hos leg (iflg min lege) Du kan fremdeles være intolerant. Jeg er også slik. Har funnet ut at det er støv og katten. Man katten blir. Og hos meg vaskes det hver dag, så støv påvirker meg kun hos andre.

Anonymkode: aded6...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer også begge over. Jeg har allergi/reagerer på midd, og har det på samme måte som ts beskriver.

Enkel blodprøve hos legen kan vise om du reagerer på midd :) 

Anonymkode: cfbc6...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltopp skrev (17 minutter siden):

Det kan jo være at du reagerer på støv og sengemidd.  Så det å lufte ut i leiligheten , ha gjennomtrekk mens du støvsuger og støvsuge madrasser og snu overmadrassen når du bytter sengetøy, er mitt tips til deg .
Jeg bruker også den lille kosten som følger med støvsugeren til å tørke støv av hyller, tv , tvbenk , bilderammer o.s.v.

Men jeg skiftet på sengen for ikke lenge siden, kan det være sengemidd da? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig i dette, jeg tenkte også allergi/intoleranse da jeg leste innlegget ditt. Greit å vite at allergitester ikke alltid gir korrekt svar om du tester hos leg (iflg min lege) Du kan fremdeles være intolerant. Jeg er også slik. Har funnet ut at det er støv og katten. Man katten blir. Og hos meg vaskes det hver dag, så støv påvirker meg kun hos andre.

Anonymkode: aded6...061

Takk for svar alle😊 kan det være jeg er allergisk mot støv da. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Signerer over her

Kan høres veldig ut som sengemidd og/eller mugg i leiligheten, sjekk gjerne vinduskarmer eller bak ting som står inntil vegg.

Anonymkode: a011b...6a9

Yttervegg👍 typisk problem i kjeller eller i eldre murhus.

Anonymkode: 056e7...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg skiftet på sengen for ikke lenge siden, kan det være sengemidd da? Ts

Ja, de lever i madrassen og legger egg der .  Men om du støvsuger sengen og snur overmadrassen  hver gang du bytter sengetøy, så dør de.  De er jo bittesmå, så turen opp til toppen klarer de ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv og eller mugg. Tenker at siden du var bedre når du var på tur så er det mugg for støv er det jo overalt.

Anonymkode: 28d6c...d1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenkte selv middallergi da jeg ble tett hver kveld da jeg la meg i senga, men ikke når jeg var bortreist. Jeg hadde ingen symptomer på dagtid, men dette kan sikkert være individuelt. Merker du at du blir verre når du legger deg?

Jeg støvsugde madrass og varmelakenet grundig, snudde overmadrassen og kjøpte ny dyne og puter (de begynte å bli ganske gamle, så det var et enkelt valg). Da gikk det over med en gang. Nå, et par år senere merker jeg fortsatt ingen ting.

Jeg trodde selv at middene ikke ville trives hos meg, da jeg har ventilasjonsanlegg og bruker elektrisk varmelaken hver kveld. Har også sett forskning som har vist at det er sjelden med sengemidd i Norge. Jeg tror nok likevel det var årsaken hos meg, siden det forsvant med en gang da jeg gjorde disse tiltakene.

Anonymkode: dffee...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det samme hver gang jeg kommer på kontoret. Ingen synelig mugg, aner ikke hva det er. Bytter heldigvis jobb snart 😛

Anonymkode: 23287...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får det samme hver gang jeg kommer på kontoret. Ingen synelig mugg, aner ikke hva det er. Bytter heldigvis jobb snart 😛

Sikkert mugg noe sted, en venninne av meg hadde det samme og når vi ryddet opp når hun skulle slutte så viste det seg at det var mugg i et skap av alle ting, vannlekkasje inni veggen som ingen hadde fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert mugg noe sted, en venninne av meg hadde det samme og når vi ryddet opp når hun skulle slutte så viste det seg at det var mugg i et skap av alle ting, vannlekkasje inni veggen som ingen hadde fått med seg.

Ikke umulig, det er et dritgammelt bygg, så kan jo være noe som ligger og ulmer ett eller annet sted, selv om selve klinikken tilsynelatende er i godt hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet, men kun når jeg er på kontoret på jobb. Mange kollegaer merker det samme, og sier det er pga tørr luft. Hjemme har jeg mye planter, så det er nok høyere luftfuktighet her. Er ikke plaget hjemme i hvert fall. 

Anonymkode: 86359...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...