Gå til innhold

Hvor mye innskudd kan jeg ha på bank konto før det anses som noe «stort»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En som sa jeg kan tjene opp til 60.000 kr skattefri?  Trenger vel ikke lage noe enkeltmannsforetak ellerno for det?

Anonymkode: b59bc...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller kan man tjene inn 6000 skattefri i året?

Skrevet

Hva har innleggene med overskiften å gjøre?

Anonymkode: c5aea...c6b

• Liker 10
Skrevet

Hva mener du? Du trenger ikke noe enkeltmannsforetak for å ha penger på konto, heldigvis. Du skatter av renten, men hvis du ikke har annen inntekt blir det vel skattefritt opp til personfradraget som er på rundt 79 000 mener jeg. Har du formue på over 1,7 mill kommer formuesskatt i tillegg, og den må betales selv om renten blir 0.

Anonymkode: a19fc...d09

Skrevet

Du kan tjene 6000,- skattefritt i året. Alt over skal det betales skatt for. Det er uavhengig om ENK eller ansatt.

Inntekt har derimot ingenting å gjøre med innskudd i banken og om det regnes som stort.

Skjønner ikke sammenhengen din.

Anonymkode: 861f1...e45

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan tjene 6000,- skattefritt i året. Alt over skal det betales skatt for. Det er uavhengig om ENK eller ansatt.

Inntekt har derimot ingenting å gjøre med innskudd i banken og om det regnes som stort.

Mente vips egentlig, sånn av «fremmede», altså ting jeg tjener. 

men takk! Hvorfor sier noen man kan tjene 60.000 skattefri? Tok kurs et sted hvor dama sa jeg kan fint tjene 60.000 skattefritt med enkeltmannsforetak. Men skjønnte ikke. Her koster produkt mer enn hva jeg tjener nesten fordi jeg er ny

(tenker med en som har fast jobb fra før men har dette som privat (vips) inntekt. 

Skrevet

Men det stemmer jo ikke, alt opp til 70 000 kr er under frikortgrensa. Såfremt man ikke har formue.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/

Hva enkeltmannsforetak og alt annet har med saken å gjøre skjønner jeg derimot ikke.

Anonymkode: 2a85a...cda

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men takk! Hvorfor sier noen man kan tjene 60.000 skattefri? Tok kurs et sted hvor dama sa jeg kan fint tjene 60.000 skattefritt med enkeltmannsforetak. Men skjønnte ikke. Her koster produkt mer enn hva jeg tjener nesten fordi jeg er ny

(tenker med en som har fast jobb fra før men har dette som privat (vips) inntekt. 

Nei, frikort gjelder kun hvis total inntekt er under 70 000 kr. Vips, altså kan du ikke ta deg 2 sekunder på å forklare saken slik at folk skjønner hva de skal svare på. Du skriver like forståelig som en tredjeklassing. 

Anonymkode: 2a85a...cda

• Liker 3
Skrevet

Skal du selge brukte truser, eller er det snakk om onlyfans?

Anonymkode: f7e4e...281

Skrevet

Mener du det opplegget med private småjobber?

Les om private, skattefrie småjobber hos Skatteetaten

Dersom du har en hobby du håper å tjene noen skattefrie kroner på, les om betingelsene her hos Skatteetaten

Skrevet

En kan tjene 60000 skattefritt i året, ikke 6000.

Anonymkode: e90de...c0f

• Nyttig 1
Skrevet

En kan tjene 60000 skattefritt i året, ikke 6000.

Hvor har du kr. 60 000,- fra?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hen tenker sikkert på frikort. 

Skrevet

En kan ta 10 småjobber a kr 6000 i året uten å skatte for noe av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hen tenker sikkert på frikort. 

Nei.

Skrevet

Kan det være forskjell på momsfritt og skattefritt her? Gården vår er momspliktig om vi hogger veldig mye, og det er bra når vi har mange utgifter å skrive av dette på, men da blir det også moms på veden vi selger. Jeg som person må skatte av lønna mi hvis jeg tjener mer enn det jeg kan få frikort for.

Anonymkode: ede2d...988

Skrevet

Hvis du driver næring, altså at foretaket er egnet til å gå med overskudd over tid, er inntekten skattepliktig fra første krone. Så kommer de vanlige fradragene inn, og frikortgrensen.

Anonymkode: bc7f2...b44

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

6000 er grensen for hvor mye du kan tjene på å klippe plenen hjemme hos Hansen, hvis du ikke selv er gartner av yrke.  Du kan også dra hjem til Olsen og vaske huset for inntil 6000.  Disse småjobbene gjør du hjemme hos private, og ikke for mange oppdragsgivere heller. Da vil det bli regnet som næringsvirksomhet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Merk at det er kun noen småjobber som er omfattet av fritaket.

• Liker 1
Skrevet
Adobyen skrev (23 minutter siden):

6000 er grensen for hvor mye du kan tjene på å klippe plenen hjemme hos Hansen, hvis du ikke selv er gartner av yrke.  Du kan også dra hjem til Olsen og vaske huset for inntil 6000.  Disse småjobbene gjør du hjemme hos private, og ikke for mange oppdragsgivere heller. Da vil det bli regnet som næringsvirksomhet.

6000 pr enkelt oppdragsgiver, 60000 totalt på et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...