søndagsengel? Skrevet 16. desember 2005 #1 Skrevet 16. desember 2005 Mellom all den tunge julematen kunne jeg tenkt meg å servere noe som er litt lettere fordøyelig når foreldrene mine kommer på middag 2. juledag. Tenkte på fisk, men det vet jeg vi får når vi skal bort 1. juledag. Kalkun er ikke aktuelt, siden det er et alternativ på julaften og vi skal ha det på nyttårsaften. Dermed utgår kanskje kylling også..? Noen forslag? Kom gjerne med oppskrift!
Gjest gjest1 Skrevet 16. desember 2005 #2 Skrevet 16. desember 2005 Hvis dere får fisk 1.juledag behøver det kanskje ikke å være like "lett" 2.juledag, men kanskje litt annerledes til jul å være. Hva med lammestek?
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #3 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Rensdyrstek eller juleskinke Endret 16. desember 2005 av Melk
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Ovnsstekt lammelår med ratatouille? Eller hva med koldtbord-mat? Endret 16. desember 2005 av Elphaba
søndagsengel? Skrevet 16. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2005 Takk for tips! Jeg tenkte litt på juleskinke, så kanskje det blir det. Mye som høres godt ut her!!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. desember 2005 #6 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Litt uti jula blir jeg alltid fysen på fisk og chilli, så da lager jeg ofte baccalao. En god avveksling til julematen og samtidig ikke noe jeg lager til hverdags. Endret 16. desember 2005 av Dalwhinnie
søndagsengel? Skrevet 16. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2005 Litt uti jula blir jeg alltid fysen på fisk og chilli, så da lager jeg ofte baccalao. En god avveksling til julematen og samtidig ikke noe jeg lager til hverdags. ← Har du en god oppskrift?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. desember 2005 #8 Skrevet 16. desember 2005 Har du en god oppskrift? ← Egentlig ikke. Bruker å finne en som ser ok ut på nett og deretter modifisere den etter egne innfall. Stikkordet er en blanding av gode hermetiske og friske tomater, skinn- og benfri klippfisk, masse løk, masse frisk chilli (bruker vanligvis en blanding av de store aromatisk og de små kruttsterke), poteter i skiver (en type som er ganske kokefast, altså ikke mandel), god olivenolje og til slutt svarte eller brune oliven. For koketid må jeg alltid snike i oppskriftene, men smaken prøver jeg meg fram med.
Gjest piaf Skrevet 16. desember 2005 #9 Skrevet 16. desember 2005 Jeg liker også å ha hvitløk og grillet paprika i bacalao.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. desember 2005 #10 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jeg liker også å ha hvitløk og grillet paprika i bacalao. ← At jeg kunne glemme hvitløk! Hvitløk er et must. Faktisk så selvfølgelig at jeg glemte å nevne det. Jeg har ikke smakt bacalao med vanlig paprika, men store aromatiske chilli gir mye av samme smaken, så jeg ser for meg at det kan være godt. Er imidlertid skrekkelig skeptisk til folk som putter gulrøtter i bacalaoen sin... Endret 16. desember 2005 av Dalwhinnie
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #11 Skrevet 16. desember 2005 Finnes det kanskje til og med en oppskrift der bacalaoen ikke smaker så stramt (tomatpure-aktig)? Jeg må skamfullt innrømme at jeg i mitt voksne liv aldri har laget bacalao før, og jeg har en mistanke om at den jeg har spist før, har vært preget av juks og dårlige råvarer.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. desember 2005 #12 Skrevet 16. desember 2005 Finnes det kanskje til og med en oppskrift der bacalaoen ikke smaker så stramt (tomatpure-aktig)? ← Jeg har sett oppskrifter med tomatpuré, men bruker det aldri selv. Tror at cluet her som med det meste annet er gode råvarer. Her bruker jeg f.eks. gode, italienske hermetiske tomater, ikke de billige fra Eldorado.
Gjest piaf Skrevet 17. desember 2005 #13 Skrevet 17. desember 2005 Jeg bruker heller ikke tomatpuré, bare hermetiske tomater, og evnt. soltørkede tomater i tillegg. Har funnet en metode som jeg synes fungerer for å få sausen passe sterk: Har olivenolje i en gryte, legger så poteter, fisk, løkringer og strimler av grillet paprika lagvis (det er vel vanligere å bruke sånn syltet paprika fra glass, men jeg synes grillet er best). I en panne ved siden av surrer jeg så hvitløk og chili i olivenolje, og tilsetter et par bokser tomater. Lar koke noen minutter, og smaker til med litt sukker, kanskje, evnt. mer chili (ikke salt, det tar jo klippfisken seg av etterhvert). Så heller jeg sausen over i gryten med klippfisk etc., har oppi en neve gode svarte oliven, gir et oppkok, og setter hele greien inn i ovnen på 150 grader, der den får stå i ca. halvannen time, eller til potetene er ferdigkokt. Vet at jeg har sett en oppskrift med bare soltørkede tomater også - fra Art of Taste... ? *google litt* Fant den! Ellers må det innrømmes at jeg synes det er vanskelig å "finberegne" smaken av bacalao, selv om alle sier at dette er en så enkel rett. Det er alltid en eller annen detalj som ikke stemmer (ulike typer chili, varierende kvalitet på klippfisken), og jeg har enda til gode å lage en perfekt bacalao ifølge egne smaksløker...
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #14 Skrevet 17. desember 2005 Kveite er julemat mange steder på vestlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå