Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er elendig med tall og økonomi, trenger hjelp til å finne ut om jeg  vil komme veldig dårlig ut av et evt samlivsbrudd. Vi er ikke gift. I dårlige perioder snakker han om at han eier mest, og at det er synd for meg. Jeg vil unngå å sitte igjen med svarteper.

Da jeg møtte ham kjøpte jeg meg inn i hans hus som han hadde eid og betalt på i mange år.  Så min eierbrøk ble kun 35 %, da det var det banken tillot mtp lån. Huset er verdt rundt 6 millioner i dag.  Vi har 4, 2 millioner i lån, der jeg altså betaler 35 % av det. 

Hvordan blir det om han skal kjøpe meg ut? Hvis huset er verdt 6 millioner i dag, blir vel det nesten umulig.  Beklager dumme spørsmål. Håper noen har mer peiling enn meg på dette.

Anonymkode: ec50e...f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra du tar tak i dette, det er aldri for sent! Lykke til ❤️

Anonymkode: d190d...d08

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har ikke havnet i kvinnefella.

Anonymkode: d8b86...31f

• Liker 4
Skrevet

Du har vel gjort det motsatte av å havne i kvinnefella. Virker som dere har ting på stell

Anonymkode: 41431...986

• Liker 4
Skrevet

Du har lagt godt til rette for deg selv :)

Jeg synes det virker både skummelt og utrivelig at han truer deg økonomisk hver gang dere krangler. Det er ikke et godt tegn. Det er ren maktdemonstrasjon og hører ikke til i et forhold.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Han skal betale 35% av husets verdi til deg, altså ca 2,1 mill.

Og du har 1 470 000 i lån, som du må innfri.

Anonymkode: 926a3...3e0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er elendig med tall og økonomi, trenger hjelp til å finne ut om jeg  vil komme veldig dårlig ut av et evt samlivsbrudd. Vi er ikke gift. I dårlige perioder snakker han om at han eier mest, og at det er synd for meg. Jeg vil unngå å sitte igjen med svarteper.

Da jeg møtte ham kjøpte jeg meg inn i hans hus som han hadde eid og betalt på i mange år.  Så min eierbrøk ble kun 35 %, da det var det banken tillot mtp lån. Huset er verdt rundt 6 millioner i dag.  Vi har 4, 2 millioner i lån, der jeg altså betaler 35 % av det. 

Hvordan blir det om han skal kjøpe meg ut? Hvis huset er verdt 6 millioner i dag, blir vel det nesten umulig.  Beklager dumme spørsmål. Håper noen har mer peiling enn meg på dette.

Hvis det er sånn at totalt lån er på 4,2 millioner og din andel av lånet er 35 %, så vil din andel av lånet være på ca 1,5 millioner.

Din andel av husets verdi vil være 2,1 millioner, og er det beløpet han skal / bør betale til deg.

Han kan evt betale de 600 000 i mellommegg til deg og overta din andel av lånet. 

Anonymkode: d1562...82f

Skrevet

Takk for svar.❤

Men om han kjøper meg ut, eller alt må selges. Sitter jeg igjen med nok til å kjøpe noe alene? Vi har barn. 

Skrevet

Du får med deg 35%av overskuddet på 1.8 mill etter salg. Ca 630.000,-

Anonymkode: f3c65...8a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar.❤

Men om han kjøper meg ut, eller alt må selges. Sitter jeg igjen med nok til å kjøpe noe alene? Vi har barn. 

Du sitter igjen med ca 600.000

Anonymkode: 41431...986

Skrevet

Takk for svar.❤

Om dere eier både hus og lån 35%, så har du ca 600 000 i egenkapital.

Anonymkode: 926a3...3e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar.❤

Du vil da ha en egenkapital på ca 600 000. Jeg vet ikke om dette holder til å kjøpe noe nytt. Kommer veldig an på hvor mye du tjener og hvor dyrt det er der du bor å få kjøpt seg noe. 

Anonymkode: d1562...82f

Skrevet

Takk for svar.❤

Du sitter forhåpentligvis igjen med 600.000 i egenkapital. Det er ikke mulig å svare på om du kan kjøpe noe alene, da må du se på boligprisene der du ønsker å kjøpe, samt inntekten din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar.❤

Det kommer jo an på hvor du bor. Du får ikke mye for 600.000 de fleste stedene. Så er jo spørsmålet om du evt får lån og hva du kan få som regnes ut fra inntekt og annet lån og antall barn.

Anonymkode: 180b3...78c

Skrevet
Macro skrev (3 minutter siden):

Du har lagt godt til rette for deg selv :)

Jeg synes det virker både skummelt og utrivelig at han truer deg økonomisk hver gang dere krangler. Det er ikke et godt tegn. Det er ren maktdemonstrasjon og hører ikke til i et forhold.

Jeg vet. Det er derfor jeg har begynt å tenke på hva jeg må gjøre. Siden jeg ikke eier 50 % prøver jeg å sette av alt jeg klarer hver mnd i fondsparing, så jeg har litt der og ihvertfall 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får med deg 35%av overskuddet på 1.8 mill etter salg. Ca 630.000,-

Ehh korreksjon til meg selv ; minus meglerutgifter.

Skrevet

Jeg vet. Det er derfor jeg har begynt å tenke på hva jeg må gjøre. Siden jeg ikke eier 50 % prøver jeg å sette av alt jeg klarer hver mnd i fondsparing, så jeg har litt der og ihvertfall 

Du fremstår som veldig oppegående. Jeg har troa på deg!👍

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan kan dere ha så mye lån samlet i forhold til verdi på et hus som han har eid og betalt på i "mange år"?

Anonymkode: 075e1...c6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det ser ihvertfall ikke helt håpløst ut

Tusen takk

Ts

Skrevet

Hvordan kan dere ha så mye lån samlet i forhold til verdi på et hus som han har eid og betalt på i "mange år"?

Anonymkode: 075e1...c6a

Tok opp mer lån sammen for å bygge på/ oppgradere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...