Nesly Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Hvordan har dere som par det? Har dere hver deres konto eller felles? Vi er gift, eier hus sammen. Her har vi hver vår konto. Fra mannens konto går alle faste trekk: huslån, billån, strøm, forsikring, kommunale avgifter. Jeg betaler maten, ting til huset og ungene, telefon, fritidsaktiviteter, ferie, gaver og sparing. Dette gjør at jeg føler jeg står for byrden med handling siden min mann sjelden har noe igjen av sin lønn. Jeg må noen ganger vippse han når han er tom eller for en gangs skyld skal handle mat. Jeg vet ikke om det er vanlig å fordele slik? Lurer på om det er alternativer som er bedre enn dette. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Jeg tror ikke det er uvanlig å gjøre som dere gjør. Vi er gift, felles bolig/boliglån og barn. Vi har hver vår konto pluss en felles konto, som vi overfører et fast beløp til hver måned. Denne dekker alle utgifter vi har bortsett fra betjening av lån og sparing. Privat konto brukes til personlige utgifter, som klær, sminke, ut på byen med vennegjengen osv. Vi har rammelån, som også er vår buffer. Så uforutsette eller høye utgifter dekkes derfra. Siden vi har rammelån så har vi ikke faste terminbeløp, men vi overfører som regel det vi har til til overs på våre private kontoer til rammelånet før lønning. Anonymkode: aa98f...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Hvis problemet er at du alltid må handle fordi han ikke har penger på konto er det jo enkelt å gjøre noe med. Felles matkonto med to kort f.eks, eller kredittkort øremerket mat. Hvis jeg var mannen ville jeg syntes det var irriterende å ikke ha noen penger igjen på min konto til noe. En mer radikal endring er jo å gå gjennom alt av utgifter og fordele mellom dere. Anonymkode: dd2fc...446 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 Vi hadde felleskonto hvor vi overførte beløp prosentmessig etter inntekt som dekket alle regninger. I tillegg så handlet vi inn mat og ting til ungene hver for oss, men vi la kvitteringene på kjøpene i en boks og gjorde opp beløpene månedlig, også dette etter prosentmessig hva vi tjente. Dvs at han betalte 55 % av alt og jeg 45 % av alt. Anonymkode: ce38a...a24 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Nesly skrev (9 timer siden): Hvordan har dere som par det? Har dere hver deres konto eller felles? Vi er gift, eier hus sammen. Her har vi hver vår konto. Fra mannens konto går alle faste trekk: huslån, billån, strøm, forsikring, kommunale avgifter. Jeg betaler maten, ting til huset og ungene, telefon, fritidsaktiviteter, ferie, gaver og sparing. Dette gjør at jeg føler jeg står for byrden med handling siden min mann sjelden har noe igjen av sin lønn. Jeg må noen ganger vippse han når han er tom eller for en gangs skyld skal handle mat. Jeg vet ikke om det er vanlig å fordele slik? Lurer på om det er alternativer som er bedre enn dette. Og da er du ikke gornøyd med å ha tak over hodet, bil, vite at de nødvendige utgiftene utenom mat osv blir betalt av han? Synes ikke det er urimelig i hele tatt. Anonymkode: f0889...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Hvorfor er han tom for penger? Hva han bruker det på, utenom faste utgifter? Anonymkode: 55ff7...795
Nesly Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er han tom for penger? Hva han bruker det på, utenom faste utgifter? Anonymkode: 55ff7...795 Faste utgifter spiser nesten hele hans lønn.. Lån:16.000 strøm: 6000 forsikring: 1500. Han han litt igjen, men går fort tom. 1
Nesly Skrevet 13. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2023 Jeg er også litt bekymret for hvis vi hadde skilt oss. Hadde det da vært fordelaktig for ham siden han har betalt på huslånet hele tiden?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Vi har hver vår konto som vi bruker fritt. I tillegg har vi en regningskonto som dekker alt av faste utgifter hvor vi overfører likt beløp hver måned. Begge overfører 18 000 kr hver. Tidligere har vi egentlig hatt det ganske løst hvor jeg stort sett har kjøpt alt til barna + mat og div. Siden vi hele tiden har oppussingsprosjekter gående har han stort sett kjøpt inn alt til det. Nylig gjorde vi en endring der hvor han overfører 6000 kr til meg hver måned så fortsetter jeg med å handle det meste av løpende utgifter. Litt mer rettferdig fordeling også har vi litt mer kontroll av hvor pengene tar veien. Anonymkode: 0ed52...a4c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor er han tom for penger? Hva han bruker det på, utenom faste utgifter? Anonymkode: 55ff7...795 Hørt om ekstraordinære utgifter på strøm? Hørt om renteoppgang på boliglån og billån? Inflasjon på strøm alene er 300% eller så, inflasjon på mat er 10%. Hvis hun kun betaler for faste variable kostnader som mat så er vel det et enkelt regnestykke å forstå hvem som sitter igjen med mest penger. Anonymkode: d502e...715
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 TS, dere bør sette dere ned og gå gjennom hele budsjettet og lage en ny løsning som får endene til å møtes for begge. Anonymkode: d502e...715 1 1
MissLi Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Nesly skrev (9 minutter siden): Jeg er også litt bekymret for hvis vi hadde skilt oss. Hadde det da vært fordelaktig for ham siden han har betalt på huslånet hele tiden? Svaret på dette er ja. Finn ut hva dere bruker på alle faste kostnader (også variable som mat og sparing), og fordel mellom dere (gjerne prosentvis om en tjener bedre enn den andre. Da er begge med på å betale for alt, og kanskje er det mer igjen til begge også.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Nesly skrev (15 minutter siden): Jeg er også litt bekymret for hvis vi hadde skilt oss. Hadde det da vært fordelaktig for ham siden han har betalt på huslånet hele tiden? Hvis du står på tinglysningen, 50/50 hver, så har det ikke noe å si. Nesly skrev (17 minutter siden): Faste utgifter spiser nesten hele hans lønn.. Lån:16.000 strøm: 6000 forsikring: 1500. Han han litt igjen, men går fort tom. Hva er 'litt'? Er det 1k, 5k? Anonymkode: 55ff7...795
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 MissLi skrev (4 minutter siden): Svaret på dette er ja. Finn ut hva dere bruker på alle faste kostnader (også variable som mat og sparing), og fordel mellom dere (gjerne prosentvis om en tjener bedre enn den andre. Da er begge med på å betale for alt, og kanskje er det mer igjen til begge også. Så lenge dere er gift og ikke har en ektepakt som tilsier noe annet, så har dere felleseie på verdier dere opparbeider dere i ekteskapet. Felleseie og hovedregelen om likedeling - Jusinfo.no Anonymkode: 5226f...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 MissLi skrev (3 minutter siden): Svaret på dette er ja. Finn ut hva dere bruker på alle faste kostnader (også variable som mat og sparing), og fordel mellom dere (gjerne prosentvis om en tjener bedre enn den andre. Da er begge med på å betale for alt, og kanskje er det mer igjen til begge også. Svaret på dette er ja?!?? På hvilken måte vil det gagne han at lånet er betalt fra hans konto om de skulle skille seg? Anonymkode: 101bc...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Vi fordeler utgiftene på felles bolig 50/50. Felles konto for de utgiftene. Øvrige felles utgifter har vi ikke felleskonto for, men betaler ca annenhver gang. Anonymkode: 71e49...8bb
MissLi Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Svaret på dette er ja?!?? På hvilken måte vil det gagne han at lånet er betalt fra hans konto om de skulle skille seg? Anonymkode: 101bc...0c0 I utgangspunktet er det man har har ervervet sammen felleseie, men det er også sånn at den som har betalt huset, eier huset. Så dersom det bare er han som betaler lån, så kan han argumentere for det, dersom han vil være jævlig. Kvinnefella gjelder ikke kun om man ikke er gift dessverre. https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bolig/slik-deler-dere-boligen-ved-skilsmisse
Taluno Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Nesly skrev (9 timer siden): Faste utgifter spiser nesten hele hans lønn.. Lån:16.000 strøm: 6000 forsikring: 1500. Han han litt igjen, men går fort tom. Vil det si at du betaler mer enn 23 500,- pr måned for mat, og annen handling?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 Vi er gift, felles barn og bolig. Eier boligen 50/50. Vi har rundt 20 felleskontoer, lønn fra begge går rett inn på brukskontoen der og fordeles ved autotrekk til de forskjellige kontoene (strøm, ferie, hus, barn X, barn Y, klær, bil, kommunale avgifter osv) etter et budsjett vi er enige om, og det som står igjen er til mat og husholdning. Vi har hvert vårt kort til denne brukskontoen. Vi har og felles sparekontoer og felles ASK her hvor vi sparer til familien. Hver har vi og egne kontoer i andre banker, som vi hadde fra før vi ble sammen. Hit overføres et beløp hver måned fra felleskonto, som er «lommepenger». Det som står på de private kontoene er privat, og eventuelle aksjer/fond man velger å investere i privat står der. Det krever at man har kontroll og blir enige om budsjett, samt tar seg tid til å sette opp autotrekkene, men vi har hatt det sånn i flere år og systemet rusler og går av seg selv. Gjør noen endringer nå og da hvis lønna går opp eller vi skal spare til noe spesifikt, men ellers surrer det bare for seg selv. Veldig fornøyd med det i grunn 😊 Anonymkode: 2ec7e...677
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 MissLi skrev (1 time siden): I utgangspunktet er det man har har ervervet sammen felleseie, men det er også sånn at den som har betalt huset, eier huset. Så dersom det bare er han som betaler lån, så kan han argumentere for det, dersom han vil være jævlig. Kvinnefella gjelder ikke kun om man ikke er gift dessverre. https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bolig/slik-deler-dere-boligen-ved-skilsmisse Har du lest denne? https://nef.no/fagstoff/viktig-a-avklare-eierbroken-for-ektefeller-og-samboere/ Så vidt jeg kan forstå utifra dette, så skal verdien av en bolig deles 50/50 mellom ektefellene ved skulsmisse, selv om det er bare den ene som har kjøpt den (gitt at kjøpet skjedde mens de var gift, og de ikke har ektepakt). Men den som har kjøpt boligen, har rett til å beholde den. Men må altså kjøpe ut den andre parten " Stine og Kari er ektefeller. De har ingen ektepakt. Under ekteskapet kjøper Stine en sekundærbolig med sine egne midler. Boligen er da Stines eneeie, og hun kan som utgangspunkt råde over boligen som hun vil. Hvis Stine og Kari går fra hverandre, kan Stine som klar hovedregel beholde boligen, da hun fullt ut eier den. Men ettersom Stine og Kari ikke har ektepakt, er boligen en del av ektefellens felleseie, og verdien skal likedeles mellom dem." Synes dette er forvirrende. Er ikke infoen i de to linkene ulik? Anonymkode: 5f0e9...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå