AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg hadde for ca ett år siden en langvarig tennisalbue, spesielt i høyre arm. Det gjorde vondt i senene rundt albueleddet, både over/ under leddet. Jeg var tvunget å ta en lengre pause fra trening, ca 2 mnd, deretter har jeg gradvis bygget meg opp igjen. Jeg kan nå gjøre de fleste øvelser, og jeg kan trene tungt igjen. Jeg har imidlertid avventet med pull-ups, fordi jeg mistenker det var den øvelsen som belastet albuene mest. Jeg har istedenfor gjort nedtrekk, som har gått fint. Imidlertid hadde jeg som nyttårsforsett å forsøke pull ups igjen . Jeg forsøkte å gjøre noen sett på lørdag, og fikk da vondt i albuene igjen. Jeg kjente ikke noe der og da, men det kom snikende søndag kveld. Jeg har nå derfodr bestemt meg for å ta total treningsfri en ukes tid, til det er bedre. Det var først torsdag at det slapp taket. Jeg venter til over helgen før jeg tar en rolig økt igjen, uten pull ups. Jeg må ikke på død og live gjøre pull-ups, men føler likevel det er en ganske grunnleggende øvelse som det hadde vært gøy å få til. Spørsmålet er om jeg bare må akseptere at den øvelsen ikke går. Det virker som jeg har noe kronisk i albuene. Men jeg har tenkt også muligheten av å forsøke å trene meg opp til å klare det, med gradvis økning av belastning over tid. Kanskje senene i armene vil lære seg å aksepterer belastningen over tid (f.eks. å trene pull ups i maskin, med lettere belastning.) Men jeg tror uansett jeg venter nå, siden kroppen som sagt ga klar beskjed om at den ikke likte dette. Jeg er livredd for å få langvarig vondt igjen, så må i så fall gå veldig forsiktig frem. Noen tips? Anonymkode: 83d66...987
Sandum.PT Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde for ca ett år siden en langvarig tennisalbue, spesielt i høyre arm. Det gjorde vondt i senene rundt albueleddet, både over/ under leddet. Jeg var tvunget å ta en lengre pause fra trening, ca 2 mnd, deretter har jeg gradvis bygget meg opp igjen. Jeg kan nå gjøre de fleste øvelser, og jeg kan trene tungt igjen. Jeg har imidlertid avventet med pull-ups, fordi jeg mistenker det var den øvelsen som belastet albuene mest. Jeg har istedenfor gjort nedtrekk, som har gått fint. Imidlertid hadde jeg som nyttårsforsett å forsøke pull ups igjen . Jeg forsøkte å gjøre noen sett på lørdag, og fikk da vondt i albuene igjen. Jeg kjente ikke noe der og da, men det kom snikende søndag kveld. Jeg har nå derfodr bestemt meg for å ta total treningsfri en ukes tid, til det er bedre. Det var først torsdag at det slapp taket. Jeg venter til over helgen før jeg tar en rolig økt igjen, uten pull ups. Jeg må ikke på død og live gjøre pull-ups, men føler likevel det er en ganske grunnleggende øvelse som det hadde vært gøy å få til. Spørsmålet er om jeg bare må akseptere at den øvelsen ikke går. Det virker som jeg har noe kronisk i albuene. Men jeg har tenkt også muligheten av å forsøke å trene meg opp til å klare det, med gradvis økning av belastning over tid. Kanskje senene i armene vil lære seg å aksepterer belastningen over tid (f.eks. å trene pull ups i maskin, med lettere belastning.) Men jeg tror uansett jeg venter nå, siden kroppen som sagt ga klar beskjed om at den ikke likte dette. Jeg er livredd for å få langvarig vondt igjen, så må i så fall gå veldig forsiktig frem. Noen tips? Anonymkode: 83d66...987 Du kan prøve nøytralt grep (håndflatene mot hverandre)? Krever dog en stang som er tilrettelagt eller litt fikling med håndtak og greier...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Sandum.PT skrev (10 minutter siden): Du kan prøve nøytralt grep (håndflatene mot hverandre)? Krever dog en stang som er tilrettelagt eller litt fikling med håndtak og greier... Takk 🙂 Jeg har tenkt på det . Jeg har også tenkt på chin ups. Jeg får vel bare prøve meg litt frem etterhvert. Jeg var kanskje litt overivrig sist lørdag. Tok 4 sett, fordi det føltes greit der og da. Men senene sier ofte ikke fra før etter en dag eller to. Skulle kanskje bare klart meg med 1-2 sett. Neste gang skal jeg være mer forsiktig. Håper jeg kan fortsette som normalt igjen fra neste uke. Anonymkode: 83d66...987 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Om mulig, gjør pullups i gymringer e.l. Da får du en mye mer naturlig bevegelsesbane. Da begynner du med håndflatene mot hverandre, og roterer dem i løftet, så du i topp-posisjonen har håndflatene mot deg, som i en chin-up. Anonymkode: bf80f...8f1
Gjest Vitalogy Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 10.46): Om mulig, gjør pullups i gymringer e.l. Da får du en mye mer naturlig bevegelsesbane. Da begynner du med håndflatene mot hverandre, og roterer dem i løftet, så du i topp-posisjonen har håndflatene mot deg, som i en chin-up. Anonymkode: bf80f...8f1 Enig. Men trenger ikke nødvendigvis rotere såpass. En viss rotasjon oppstår gjerne naturlig, TS trenger ikke her tenke rotasjon helt til supinasjon. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig i hans/hennes tilfelle. I tillegg til ringer kan slynger fungere. Redcord e.l. De fleste (?) treningssentre i dag har dette. Unngå chins, dvs. supinasjonsgrep.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 On 1/12/2023 at 10:05 PM, AnonymBruker said: Takk 🙂 Jeg har tenkt på det . Jeg har også tenkt på chin ups. Jeg får vel bare prøve meg litt frem etterhvert. Jeg var kanskje litt overivrig sist lørdag. Tok 4 sett, fordi det føltes greit der og da. Men senene sier ofte ikke fra før etter en dag eller to. Skulle kanskje bare klart meg med 1-2 sett. Neste gang skal jeg være mer forsiktig. Håper jeg kan fortsette som normalt igjen fra neste uke. Anonymkode: 83d66...987 Jeg lurte umiddelbart på om du hadde vært litt for overivrig, da jeg leste HI. Men nå vet du at du må gå langsommere frem. Det høres lurt ut å gøre det på maskin, med mindre belastning, som du selv nevner. Anonymkode: d0ee1...2b4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 21.46): Jeg hadde for ca ett år siden en langvarig tennisalbue, spesielt i høyre arm. Det gjorde vondt i senene rundt albueleddet, både over/ under leddet. Jeg var tvunget å ta en lengre pause fra trening, ca 2 mnd, deretter har jeg gradvis bygget meg opp igjen. Jeg kan nå gjøre de fleste øvelser, og jeg kan trene tungt igjen. Jeg har imidlertid avventet med pull-ups, fordi jeg mistenker det var den øvelsen som belastet albuene mest. Jeg har istedenfor gjort nedtrekk, som har gått fint. Imidlertid hadde jeg som nyttårsforsett å forsøke pull ups igjen . Jeg forsøkte å gjøre noen sett på lørdag, og fikk da vondt i albuene igjen. Jeg kjente ikke noe der og da, men det kom snikende søndag kveld. Jeg har nå derfodr bestemt meg for å ta total treningsfri en ukes tid, til det er bedre. Det var først torsdag at det slapp taket. Jeg venter til over helgen før jeg tar en rolig økt igjen, uten pull ups. Jeg må ikke på død og live gjøre pull-ups, men føler likevel det er en ganske grunnleggende øvelse som det hadde vært gøy å få til. Spørsmålet er om jeg bare må akseptere at den øvelsen ikke går. Det virker som jeg har noe kronisk i albuene. Men jeg har tenkt også muligheten av å forsøke å trene meg opp til å klare det, med gradvis økning av belastning over tid. Kanskje senene i armene vil lære seg å aksepterer belastningen over tid (f.eks. å trene pull ups i maskin, med lettere belastning.) Men jeg tror uansett jeg venter nå, siden kroppen som sagt ga klar beskjed om at den ikke likte dette. Jeg er livredd for å få langvarig vondt igjen, så må i så fall gå veldig forsiktig frem. Noen tips? Anonymkode: 83d66...987 Jeg sliter med akkurat samme skade grunnet pullups. Jeg begynte å trene i romjulen etter lengre tids pause pga dette. Har ikke turt å begi meg ut på pullups igjen. Har startet forsiktig med stående roing, nedtrekk med 1 og 2 hender etc for å se hvordan det føles i albuen. Ble i dag veiledet litt i teknikk som gjør at man kan gjennomføre pullup litt mer bakoverlent, med albuene i mer låst posisjon. Var merkbart mindre belastning på albueledd og biceps. Klarte å aktivere ryggen skikkelig når jeg fikk øvd litt. Anonymkode: 4cf3c...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå