Gå til innhold

Dress the way you want to be addressed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe i det? Merker dere forskjell på hvordan verden behandler dere når klærne er shabby, "vanlig" eller elegant?

At man merker forskjell forutsetter jo at man har forsøkt å gå ut i forskellige antrekk, både slappe joggebukser og det stikk motsatte. 

Anonymkode: 980f7...0b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker stor forskjell, og det irriterer meg! En burde behandle alle likt og ikke ut i fra hvordan de kler seg.

Anonymkode: 8c4cd...824

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har overhodet ikke respekt for kvinner som sprader rundt i joggedress....

Anonymkode: a0a94...f77

Skrevet

Jeg merker ingen forskjell, men har ikke gått så grundig tilverks med forsøkene. Jeg er blid og høflig, og blir behandlet bra ute blant folk. Tror det handler mer om hvordan du oppfører deg, enn hvordan du kler deg.

Anonymkode: 945fc...ae6

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har overhodet ikke respekt for kvinner som sprader rundt i joggedress....

Anonymkode: a0a94...f77

Tror ikke du har respekt for kvinner uansett hva de kler seg i...

Anonymkode: f8336...bc4

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ja, får bedre service og hjelp. 

Anonymkode: 41b24...6bf

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva som menes med det! Ja, er nok sant. Normalt å bli tatt mer seriøst hvis man kler seg elegant, også fordi da ser det ut som om man bryr seg mer rett og slett. Om dette er bra, det vet jeg ikke. 

Hvis man går rundt i joggebukser 24/7, skjønner jeg at ikke alle tar deg lik2 seriøst, selv om det kanskje ikke er bra. 

Men hvis dette menes med at man ikke skal kle seg med korte skjørt osv unntatt om man vil bli seksualisert av menn liksom, da er det et problem. Sånn skal det ikke være.

Anonymkode: 1c0d7...8cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 20.52):

Merker stor forskjell, og det irriterer meg! En burde behandle alle likt og ikke ut i fra hvordan de kler seg.

Anonymkode: 8c4cd...824

Hvorfor er det irriterende? Ikke det at jeg tror jeg forskjellsbehandler bare på grunn av klær, men man fortjener litt ekstra når man gjør en innsats for å se bra ut. Jeg liker i alle fall å se bra ut uten at "woke-verden" skal stemple meg som overfladisk av den grunn. Det er bare klær.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Det kommer nok an på anledning og holdning også.

Om man går rundt med slitne joggebukser, hetta trukket langt over hodet mens man ser ned i bakken så vil man jo bli behandlet annerledes enn om man hadde tatt av hetta og vært åpen og oppmerksom mot andre.

I tillegg er det flere anledninger der det vil telle negativt å komme med slaskete og godt brukte klær. Man stiller ikke opp i den gamle og gode kodebuksa på jobbintervju. Det vil i de fleste tilfeller telle negativt.

Jeg merker selv at jeg føler meg annerledes utfra hvilke klær jeg har på, så det kan ha med slike ting også.

Så kan man påstå at det er urettferdig, men jeg synes ikke alltid at det stemmer. Det stemmer kanskje i de tilfeller der man blir sett ned på for å ikke ha rett merke på klærne osv, men i andre tilfeller har det litt med hvordan man fremstår i en gitt situasjon.

Skrevet

Tja, da jeg var ung og tynn så kunne jeg gå i hva faen som helst og få positiv oppmerksomhet. Utseende trumfer bekledning uten tvil. Men nå når jeg er eldre og større så blir den joggedressen jeg gikk med som 22-åringen fort sjuskete. Så ja, jeg gjør en større innsats med klær og fremtoning. 

Anonymkode: 7de58...9e2

Skrevet (endret)
MortenMunkholm skrev (9 timer siden):

.

Endret av MortenMunkholm
Skrevet

Merker ingen forskjell. 

Anonymkode: 93cac...40b

Skrevet

Merker forskjell ja. Særlig på litt penere restauranter og ikke minst på boligvisninger! Man får jo mye mer service/oppfølging om man kler seg pent og det er jo sikkert fordi det ser ut som man har mer penger å rutte med og dermed som noen det er mer verdt for megler/kelner å bruke tid på.

Uttrykket er jo absolutt et gyldig poeng for de som kler seg vulgært/lettkledd. Syns det er helt latterlig med de som kommer med uttalelser à la "jeg må kunne gå med deg jeg vil uten å bli sett på som et sexobjekt" osv. Tar du på deg noe med en voldsom utringning, et skjørt som såvidt dekker trusa osv så syns jeg faktisk man må forvente at man også blir sett på og adressert deretter.

Anonymkode: 36031...110

Skrevet

Så klart, men jeg fortsetter å velge jeans og hettegensere. 

Anonymkode: 5f6c6...49b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...