omno_guest Skrevet 12. januar 2023 #1 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg har nylig kjøpt leilighet og må endre skattekortet. Har fått klart hva å føre inn på markedsverdi under bolig, men er usikker på hva å føre inn på det som står like under «min andel av formuesverdi»? jeg er alene om leiligheten. Er det 100% jeg da fører inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Del Skrevet 12. januar 2023 Ja, når du eier alene er det 100 prosent/hele verdien du legger inn. Merk likevel at det egentlig ikke har så mye å si om du ikke betaler formuesskatt, lav verdsettelse av boligen, full verdsettelse av gjelden og bunnfradrag sørger for det. For å ta et eksempel (la oss late som du eier ingenting annet enn boligen): Si boligen er verdt 5 millioner - da blir formuesverdien 1,25 millioner (25 prosent av markedsverdi). Si du har lån på 2,5 millioner. Det verdsettes fullt ut. Din samlede formue blir da minus 2,5 millioner. I tillegg kommer et bunnfradrag på 1,7 millioner, slik at i skattesammenheng er formuen din da minus 4,2 millioner. Anonymkode: c075f...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Del Skrevet 12. januar 2023 Ok, takk ! Anonymkode: 8a5e8...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå