AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 La oss si en person er fysisk frisk men psykisk syk og har blitt hundre prosent uføretrygdet. Ofte er det slik at det er firmaer som utreder arbeidsevnene. Klientene møter opp i en bedrift og de som er kontaktpersoner skriver en arbeidsevnevurdering. Hva legger de vekt på? Handler det om personen har klart å møte opp på tiltaket? Om personen har samarbeidet bra med øvrig personale? Blir det en egen vurdering fra personen som søker uføretrygd hvor mye hen klarer å jobbe? Kan personen ende opp med null restarbeidsevne på papirer, hvis hen er fysisk frisk? Jeg er litt forvirret over regelverket. Anonymkode: 585de...bab
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Første bud er 100% ærlighet både for tiltaksarrangør og arbeidsgiver. De vil se på flere ting da du er på tiltak. Dette er folk som vil deg vel, så å vøre uærlig kan ødelegge muligheten for seg mange andre steder. Du kan ende opp med null arbeidsevne, men de kan også skrive du har feks 60-70% arbeidsevne selv om du ikke føler det sånn selv. Anonymkode: c9a29...252 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Tiltaksarrangør skriver en rapport, nav skriver selve arbeidsevnevurderingen. Havner man hos en ok tiltaksarrangør gjøres avklaringen i samarbeid med brukeren. Altså snakker om hva som kan være aktuelt å prøve ut, snakker mye om hvordan det går underveis og hvordan det går etterpå. Alt blir vurdert. Har man psykisk sykdom er man per definisjon ikke fysisk frisk heller. Men ja, er jo mange som kun har psykiske problemer som får uføretrygd. Har man en paranoid personlighetsforstyrrelse kan jo kolleger være vanskelig. Eller tidlig demens, ikke lett å forsette i jobben da selv om man er fysisk frisk. Anonymkode: 1ce21...80a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tiltaksarrangør skriver en rapport, nav skriver selve arbeidsevnevurderingen. Havner man hos en ok tiltaksarrangør gjøres avklaringen i samarbeid med brukeren. Altså snakker om hva som kan være aktuelt å prøve ut, snakker mye om hvordan det går underveis og hvordan det går etterpå. Alt blir vurdert. Har man psykisk sykdom er man per definisjon ikke fysisk frisk heller. Men ja, er jo mange som kun har psykiske problemer som får uføretrygd. Har man en paranoid personlighetsforstyrrelse kan jo kolleger være vanskelig. Eller tidlig demens, ikke lett å forsette i jobben da selv om man er fysisk frisk. Anonymkode: 1ce21...80a Stemmer det alltid? Da jeg var på et tiltak så skrev bedriften en arbeidsevnevurdering av meg. Jeg fikk ikke være med i prosessen. Det skjedde null og niks i den bedriften. Jeg hadde ingenting vettugt å gjøre, kun oppbevaring. Likevel hadde de mye bra å si om min arbeidsevne Anonymkode: 585de...bab
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Det handler nok mer enn om kun klart å møte opp på tiltaket, men å ansvaret til arbeidsoppgavene, hvordan arbeidet utføres, struktur og personlig egenhet. Anonymkode: cd79a...098
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer det alltid? Da jeg var på et tiltak så skrev bedriften en arbeidsevnevurdering av meg. Jeg fikk ikke være med i prosessen. Det skjedde null og niks i den bedriften. Jeg hadde ingenting vettugt å gjøre, kun oppbevaring. Likevel hadde de mye bra å si om min arbeidsevne Anonymkode: 585de...bab Det er 100% sikkert det AB skriver. En arbeidsevnevurdering (AEV) er et dokument som Nav veileder skriver, basert på dokumentasjonen som foreligger og samtaler. Det er ikke bare i en AAP prosess man skriver AEVer. AEVen resulterer også i et innsatsbehov og det er det kun Nav som setter. AEV er et såkalt levende dokument som man egentlig skal endre på ettersom ting endres for personen. Tiltaksarrangør skriver rapporter. Statusrapporter og sluttrapporter. De skal gå igjennom rapporten ( ihvert fall sluttrapporten) med personen før den leveres. Du kan være enig eller uenig i rapporten. Om du er uenig så bør du skrive hvorfor og sende inn til Nav. Anonymkode: 4b96d...65b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Min arbeidsevne ble utprøvd i en privat bedrift. Da fikk jeg en veileder der som hadde samtaler med meg, meldte meg på kurs og ordnet arbeidsutprøving i ulike bedrifter. Så hadde vi samtaler underveis, og fant ut hva som fungerte og ikke fungerte. Veilederen hentet også inn uttalelser fra arbeidsgiver. Alt ble sendt i rapport til nav hvert kvartal. Til slutt ble det skrevet en stor sluttrapport. Der ble det konkludert med at jeg kan jobbe 20% med tilrettelegging, men at mulighetene til å finne denne jobben er svært små. Nav-Veilederen var den som til slutt bestemte å søke om 100% ufør. Før dette hadde jeg mange år i diverse tiltak og praksiser. Det var en lang og tung prosess, som har kostet meg mye. Jeg lurer noen ganger på om min gamle lege hadde rett, når han sa at jeg bare skulle fått 50% trygd med en gang og så gått videre. Anonymkode: 868c7...fde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå