Gå til innhold

Sprute vann på katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to eldre katter som jeg elsker over alt på denne jord, men spesielt han ene er forferdelig ufordragelig. Han er snill som dagen er lang, men han gjør så mye han ikke får lov til, som f.eks å hoppe på kjøkkenbenken og klore på ting og tang. Vi har et helt nytt sofasett og han klorer den opp, han klorer opp senga vår slik at de ikke har lov å være på soverommet lengre og han klorer på stoler. Han er rett og slett jævla irriterende. Klorer han, dytter vi han bort, klapper i hendene og sier strengt nei eller bærer han bort til klorestativet(som han selvsagt har 0 interesse for). Hopper han på kjøkkenbenken, løfter vi han ned eller kaster han ut. Men ingenting hjelper. Spesielt det med kloring har han holdt på med så lenge han har levd og jeg er drittlei, så jeg fant da frem en sprayflaske, fylte den med vann og da han hoppet opp på kjøkkenbenken(som forresten er under et lag aluminiumsfolie for det liker tydeligvis ikke katter, men det driter han i) og sprutet på han. 3 sprut og han hoppet ned. Nå har jeg kjempedårlig samvittighet, men INGEN JÆVLA TING HJELPER JO! Er det forferdelig slemt å sprute vann på katten? Det er jo ikke smertefullt og han blir ikke redd, men ubehagelig er det jo. Jeg er bare så lei av oppførselen hans, for han ødelegger jo alt og det er ekkelt å ha katten på kjøkkenbenken😩

Anonymkode: 25e98...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det innekatt ? Da har jeg hørt at man skal klippe klørne siden de ikke får brukt de like mye, og dette gjør at de ikke ødelegger sofaer og senger.

Anonymkode: 517c1...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det innekatt ? Da har jeg hørt at man skal klippe klørne siden de ikke får brukt de like mye, og dette gjør at de ikke ødelegger sofaer og senger.

Anonymkode: 517c1...6c9

Nei, han er ute og inne slik han vil. 

Skrevet

Nei ikke gjør det :( 

Skrevet

Jo, katten kan bli redd, men da for deg og det ser jeg ikke på som en god løsning. Ikke nødvendigvis at han viser det nå, men på sikt.

I tillegg så er det bare en tulleløsning som ikke fungerer på problemet for katten kommer til å fortsette å hoppe opp på kjøkkenbenken og gjøre de andre tingene du ikke liker.

De andre tingene du beskriver at du gjør hjelper heller ikke og skaper nok bare mer irritasjon hos dere.

Hvor mye leker dere med dem? Det kan kanskje hjelpe å avlede han med lek.

Mulig klorestativet kan stå et annet sted. Ofte har jeg merket meg at plassering kan ha noe med hvorfor de ikke vil bruke et klorestativ. Har dere andre steder der det er lov å klore? Eventuelt sette noe i nærheten av sofa eller der han klorer og se om det hjelper.

Har dere prøvd dobbeltsidig teip på sofaen/der han klorer? Katter skal visstnok ikke like det.

Anonymkode: 0132d...897

• Nyttig 1
Skrevet

Vann er metoden Jacson Galaxy ofte benytter seg av, om det er en utekatt som gjør at en innekatt skaper problemer; automatisk vannanlegg i hagen som spruter vann ved bevegelse = katten lærer at hagen betyr vann og finner er annet sted å være.

Jeg mener dette er helt innafor å prøve. Men vær obs i tilfelle katten begynner med noe annet i protest på vannflaska; tenker da på det at katter ofte tisser utenfor kassen når noe er galt. Eller om katten kanskje begynner å assosiere det som spruter med vann og noe negativt 😅😬

Anonymkode: bbb00...1e1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vann er metoden Jacson Galaxy ofte benytter seg av, om det er en utekatt som gjør at en innekatt skaper problemer; automatisk vannanlegg i hagen som spruter vann ved bevegelse = katten lærer at hagen betyr vann og finner er annet sted å være.

Jeg mener dette er helt innafor å prøve. Men vær obs i tilfelle katten begynner med noe annet i protest på vannflaska; tenker da på det at katter ofte tisser utenfor kassen når noe er galt. Eller om katten kanskje begynner å assosiere det som spruter med vann og noe negativt 😅😬

Vann i seg selv er ingen dårlig løsning, men når en person spruter vann, så forbinder katten personen med straff, ikke stedet. Hvis man får fjernet personen, så forbinder katten stedet med straff.

Anonymkode: 87d7f...1e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jason Galaxy anbefaler en ikke å gjøre det med egen katt. Han har gjentatte ganger sagt at man ikke skal gjøre det fordi katten da kan bli redd for eier. Så nei, jeg vil ikke anbefale det.

Anonymkode: 0132d...897

Skrevet

Jeg har fått katter til å slutte å hoppe opp på kjøkkenbenken ved å plassere klesrullepapir på kjøkkenbenken. Hvis det ikke hjelper, så går jeg hardere til verks. Fluepapir. DA lærer de.

Det er viktig at DU ikke straffer katten, men at STEDET straffer katten. Hvis du straffer katten, så hopper bare katten opp når du ikke er der. Hvis stedet straffer katten, så vil ikke katten hoppe opp når du er borte heller.

Jeg har aldri hatt problemer med kloring på møbler, men jeg vil anbefale å kjøpe forskjellige typer kloremøbler og prøve forskjellige steder. For eksempel hadde jeg en stødig pappeske stående en stund og den ble nedklort. Flere kloreenheter er laget av bare papp i flere lag. Det kan du lett lage selv. Dobbeltsidig teip på sofaen var også en god idé.

Anonymkode: 87d7f...1e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns ikke noe om den metoden. Du vil jo at katten skal like deg, ikke være redd deg. 

Apropos Galaxy foreslår han klorestativ er i nærheten av der katten gjør dette på sofa osv. 

Generelt lar jeg katten gjøre som den vil. Men om det er noe den gjør som jeg ikke liker  lager jeg ofte en skarp klagende lyd. Vanskelig å forklare hvordan lyden er.

Anonymkode: 4633f...7c9

Skrevet

Ts her.

skal prøve forslagene deres. Klorestativet står ved siden av sofaen, de spiser på det og vi leker alltid ved siden av da det er det vi har blitt anbefalt. 
Kan selvsagt prøve å kjøpe flere klorestativ, men vi har ikke god råd og vi har ikke den største leiligheten.

Vi leker ikke spesielt mye med han nei. Han er ikke spesielt interessert i det og han leker allerede en del med den andre katten. 

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det, for katter kan bli redde for vann hvis man spruter på dem. 

Skrevet

Du kan kjøpe kattemynte (catnip) og ha på klorestativet. Du kan også kjøpe enkelt klorebrett som du kan feste rett på veggen eller over de deler av møbler han klorer på. Hos oss var det et armlene katten alltid ville klore på, så vi løste det ved å legge et teppe over. 

Sprute vann kan fungere slik man ønsker, men det kan også få andre konsekvenser. I tillegg til de nevnt over, så kan katten forbinde det med deg på en slik måte at den slutter å klore på møbler når du er i nærheten, men fortsetter når du ikke er der. Fordi den erfarer at den får ubehag når du er nær, men får klort når du ikke er det.

Skrevet

Spray Feliway på møblene han klorer på, det hjalp her! 

Anonymkode: 84eaf...0cb

Skrevet

Katter assosierer straff med det mennesket som utdeler straffen, og ikke handlingen katten begikk. Så da venter bare katten til personen ikke er der, og så gjør den som den vil likevel.

Eksempel.

En katt driver og klatrer i bokhyllen til eieren sin og river ned ting. Dette får den ikke lov til. Eier skyter med vannpistol på katten som straff når den klatrer. Katten ser det og vet at det kommer fra eier, så da venter den bare til eier ikke er der, og så klatrer den likevel som den har lyst til.

En dag katten er alene hjemme klatrer den opp i bokhyllen, velter plutselig bokhyllen og katten får bøker over seg og slår seg. Det er ingen mennesker til stede. Katten lærer at bokhyllen er farlig, og unngår den heretter. Eier kommer hjem og ser rotet, rydder opp og setter ting på plass. Etter dette er det aldri et problem igjen med katten og bokhyllen, den har lært på egenhånd å unngå den, da bokhyllen i seg selv var farlig/utrygg.

Greia er at katten lærer ikke når den vet at det ubehaget som er straffen kommer fra et menneske som er tilstede. Den er ikke som en hund, som tenker at "oi, eieren min liker ikke at jeg gjør dette, da vil jeg være snill og ikke gjøre det mer, så blir eier fornøyd med meg". Katter tenker ikke sånn, for å si det pent.

Anonymkode: 233cb...da1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...