Gå til innhold

Sliten av å trene- hvor er det berømte overskuddet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

i September begynte jeg å trene. Jogger ca 1 time fem dager i uken og litt styrke 2 dager i uken. Særlig de dagene jeg jogger er jeg så sliten. Mye mer sliten enn jeg var før jeg begynte å trene. Er småbarnsmor i full jobb, men hverken jobben eller barna er noe mer slitsomme enn de var før. 

Allerede i 19tiden hver kveld har jeg lyst til å gå å legge meg/hvile. Var ikke sånn før treningen. Vet jeg spiser nok og ganske bra. 

Er dette normalt? Når kommer overskuddet? 😕

Anonymkode: 92922...fb4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du trener 7 dager i uka så er det for mye for deg, du har ikke grunnlaget for det enda, du klarer ikke å restituere deg. 

Halvér  jogginga og se om det ikke hjelper.

(Bare flaks at du ikke har fått belastningsskader i beina så langt.)

Anonymkode: a9ed5...d52

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har ikke trent på over 38 år, var på kretslaget i denne idretten. Da var jeg aktiv, men fikk aldri dette overskuddet som skal være så digg.

Jeg fikk meg kjæreste og siden har jeg ikke trent en eneste dag. Er frisk og rask og tar livet akkurat som det passer meg.

Anonymkode: 68480...ebf

• Liker 3
Skrevet

Får et endorfin rush etter trening, men absolutt mer sliten på kvelden ja. Merker meg kanskje mer opplagt på dagtid/jobb da. Men du bør ikke trene hver dag. De færreste småbarnsmødre setter av en hel time hver dag til trening.

Anonymkode: dbde5...aa1

Skrevet

Synes det høres ut som du trener for mye til å oppleve overskuddet. Om du er helt sikker på at matinntak og søvn er i orden, så er det meget mulig du bare ikke lar kroppen restituere seg nok.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror og det er for mye. De dagene jeg har jogget, så kjenner jeg det dagen etterpå, at jeg føler meg ganske bra. Men hvis jeg trener hver dag blir jeg bare sliten.

Anonymkode: 7f338...cac

Skrevet

Du trener for mye. Du må legge inn hviledager.

• Nyttig 4
Skrevet

Hvile er ekstremt viktig for treningen. :) 

Anonymkode: acb66...c48

• Nyttig 2
Skrevet

Tren annenhver dag istedet og husk å sov 8 timer hver natt slik at du har nok energi til hele dagen. Spis og drikk ting som kroppen kan bruke på en positiv måte. Men for meg var cluet søvn. Det var viktigere enn jeg skjønte.

Anonymkode: 2b6ce...bee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trener jo fryktelig mye ts, du må jo gi kroppen tid til hvile også.  Toppidrettsutøvere trener jo mye hver dag, men de har jo grunnlag for det, de har trenere, riktig mat, nok søvn, kanskje ikke annen jobb, osv. Reduser treningen en stund du:) Dog har jeg hørt at det er noen få som faktisk ikke får overskudd av trening. Gen mutasjon visstnok.

Anonymkode: 90a04...100

• Liker 1
Skrevet

Du trener voldsomt mye til å være nybegynner. Tren heller annenhver dag. De aller fleste overvurderer seg selv for hvor mye man klarer. Restitusjon er uhyre viktig. Sørg for å få nok mat og søvn i tillegg.

• Liker 2
Skrevet

Du jogger altfor ofte. Helt poengløst. Det holder med to ganger i uka. Og tren MYE hardere styrke, minst 3 ganger i uka. Du er nok sliten fordi du ikke restituerer, og fordi kostholdet ikke er på plass. I tillegg til at du antageligvis ikke får nok søvn. 

Anonymkode: b65c7...183

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du begynte rett på med omtrent 50 km løping per uke? Det er større volum enn det jeg hadde da jeg trente til halvmaraton, og da hadde jeg et godt løpegrunnlag. Halver løpingen din, og øk heller på når overskuddet kommer.

Anonymkode: 9013c...f0c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Agent smith
Skrevet

Du kan ikke begynne rett på 7 ganger pr uke  hvis du ikke har trent noe særlig før. Da blir du overtent og vil bli i dårligere form enn du var før du begynte å trene

Skrevet

Man blir sliten av og trene, hadde jeg vært deg ville jeg bare gitt opp treningen-

Anonymkode: 3b225...60b

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man blir sliten av og trene, hadde jeg vært deg ville jeg bare gitt opp treningen-

Ja det er mye bedre å la kroppen forfalle, det å forebygge alderdommen er bare tull.

Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (Akkurat nå):

Ja det er mye bedre å la kroppen forfalle, det å forebygge alderdommen er bare tull.

Jeg syntes trening er så harry, så lenge man er i jobb trenger man ikke trening..

Skrevet

Noen får bare ikke det overskuddet. 

Jeg har trent i 5 år, men nå valgt å kutte ut til vanlige turer. Er helt ødelagt i kroppen.  Nå som jeg ikke trener lenger har jeg mer overskudd til alt og alle.

Hvert de verste 5 årene i litt liv.

Anonymkode: 3bf2e...9dc

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen får overskudd på å gå fra 0 til 5 timer jogging i uka på kort tid. 😳😳

Du må gi kroppen mer hvile. Hvis du absolutt vil trene hver dag bør du gjøre noe annet enn å bare løpe. Yoga? 

En time om gangen er også ganske mye, særlig så ofte... Hva med to kortere økter og en lengre i uka? Eller to lange, en kort? 

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syntes trening er så harry, så lenge man er i jobb trenger man ikke trening..

Sier du det. Mulig det stemmer for fysisk jobb som asfaltarbeider og tømrere osv.

Jeg hadde nok ikke orkert å trene selv om jeg hadde en slik type jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...