AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har vært overvektig i "alle år" som voksen, men det har nok blitt verre og verre. Har BMI som tilsvarer fedme. Alt av blodprøver har vært fine, og jeg har vært "aktiv og frisk" overvektig uten problemer av noe slag. Nå har jeg vært hos legen på grunn av noe annet, og blodtrykket ble målt til høyt (det har det aldri vært før, og det er det ikke så lenge siden jeg målte). Det kan ha sammenheng med stress jeg har i livet, men da jeg fikk svar på blodprøver, så er alt fint med unntak av kolesterol som plutselig er høyt. Ikke kjempehøyt, hadde jeg vært bittelitt eldre hadde det vært innafor (siden "normal" endrer seg med alderen i følge tabellen), men nok til at jeg skjønner at jeg må ta noen grep nå. Jeg vil mye heller fikse dette ved å gjøre om livsstil enn å bare begynne på piller for både kolesterol og blodtrykk. Er det noen som har gått på Mysimba, Saxenda eller noe tilsvarende som kan si noe om hvordan de gikk fram med legen sin for å få resept på dette? Og kan det hjelpe som en "boost" i den prosessen det er å legge om og faktisk gå ned i vekt? Jeg vet hva jeg gjør feil. Selve måltidene er ikke så ille sammensatt, men det er alt jeg spiser utenom som gjør det. Det er jeg fullstendig klar over, så dette blir vel kanskje som en røyker som skal slutte med røyk... Det finnes jo hjelpemidler for det, kan noen av disse jeg nevnte hjelpe på fysenhet og søtsug/saltsug? Kjente jeg fikk en vekker nå, og trenger ikke beskjeder om at dette burde jeg tenkt på før og lignende. Det skjønner jeg selv.... Anonymkode: ace4a...dfa 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Jeg er i samme situasjon som deg. Skal til legen i februar og snakke om Mysimba. Lurer på alt det du spør om, jeg også. ☺️ Anonymkode: 0f86a...38b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Hvis du starter på Mysimba, Ozempic eller Saxenda er sjansen stor for at du må bare fortsette med det lenge, kanskje hele livet. Har gått på Saxenda siden september i fjor og har ikke vært noe flink med mat og søtt/godteri osv, så jeg har ikke gått ned mer enn 7 kg, men jeg har lest på grupper på FB om folk som har gått ned masse på kort tid. Og så er det de som forteller at når de sluttet - hadde pause - på en av de midlene så fikk de omtrent ulvehunger og kastet seg over mat og søtsaker og gikk kjapt opp i vekt igjen. For å få Saxenda sa jeg bare til legen at jeg har forsøkt, men får ikke til å gå ned i vekt. Hun vet at jeg har gått på lavkarbo med suksess tidligere, men nå er jeg i overgangsalderen og det er vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg sliter med at jeg ikke har viljestyrke eller er noe god på å lage planer osv. Så. Det var legen selv som nevnte Saxenda for meg. (Hun spurte hva jeg tenkte om operasjon først, men da sa jeg nei). Hun søkte og jeg fikk det på blå resept før jeg var ute av legekontoret. Anonymkode: cb136...0dd 1
Ulrikke Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 (endret) Feil tråd Endret 12. januar 2023 av Ulrikke
Kittykat Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Jeg ble henvist til en klinikk for overvekt for voksne og hadde min første time i Desember. Der fikk jeg vite at jeg kan få Saxenda, MySimba, Victoza osv på blå resept. Jeg har time hos fastlegen neste uke for å diskutere dette. Jeg har også forhøyet blodtrykk, så det skal jeg også diskutere. Hos meg så er måltidene greie nok, men det er alt jeg spiser i mellom måltidene som er problemet. Min BMI tilsvarer alvorlig fedme, så nå MÅ jeg ta tak. Man må oppfylle enkelte kriterier for å få dette på blå resept/resept i det hele tatt (hvis jeg husker riktig). Så jeg lurer også på erfaringer med disse midlene og hvordan det gikk/går. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Det er BMI høyere enn 35 hvis man har tilleggsvansker og 40 med "bare" overvekten som avgjør om du får den på blå resept. Og så må du gå ned minst 5% av kroppsvekten etter noen uker på høyeste dose for å få fortsette med blå resept når det gjelder Saxenda i hvert fall. Jeg kjenner ikke til om det er samme kriterier med de andre legemidlene. Lurer på om jeg skal snakke med legen om å få komme inn på noe sånt overvektsprogram på en eller annen klinikk jeg også. Fikk melding fra legen min at jeg nå er i fare for å utvikle diabetes 2. Så jeg må bare ta meg sammen. Det er ikke mat som er det store problemet mitt heller, @Kittykat, mitt problem er sjokolade og godteri. Nå som vi har vært syke i jula og nå som bilen er snødd inne så vi ikke kommer oss til butikken så har det blitt mindre sjokolade og søtt, men ellers er jeg helt innhol omtrent når det kommer til søtsaker. Anonymkode: cb136...0dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Jeg fikk i høst tilbud om Mysimba, men ble redd for bivirkninger og valgte lavkarbo + trim + kromtilskudd isteden. Har gått ned 10 kilo fra september til nå. Jeg hadde BMI på 33,2 da jeg startet. Er på 29,3 nå. Fortsatt mye igjen, men på god vei😊 Anonymkode: 039b9...c58 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Husk å opplyse om at dere bruker mysimba hvis dere må opereres. For det kan bli ubehagelig. Ellers har jeg møtt mange som er veldig fornøyd. Anonymkode: 8ac9b...ea1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 Hadde spurt om ozempic før mysimba. Mye mindre bivirkninger, og effekten er mye bedre Anonymkode: 60c5e...ed3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Ja, jeg har prøvd alle disse hjelpemidlene. Og akkurat nå bruker jeg Ozempic, men bytter sannsynligvis til Wegovy snart. Jeg har vært oppe i 132 kg, veier nå ca. 112, og jeg har lipødem som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt, samt legger en demper på treningsmuligheter. Jeg har som TS ikke hatt noen overveksrelaterte problemer som diabetes, høyt blodtrykk, eller høyt kolesterol. Mysimba og Saxenda kan du få på blå ved gitte kriterier, men legen må søke Helfo om det. Ozempic gis ikke på blå, og det har vært en del kontroverser siden det er en diabetesmedisin, og det har blitt leveringsproblemer pga. at mange overvektige har fått den. Men Wegovy for vektnedgang har kommet. Den har samme virkestoff, men ikke på blå resept enda. Grunnen til at jeg har byttet er at effekten har opphørt. Men alle har hatt en viss effekt på overspising og søtsug i alle fall en stund. Ozempic virker bra på full dose. Og jeg går uansett ikke opp igjen på den. Det du bør si til legen er rett og slett at du ønsker å prøve medikamentell behandling siden du begynner å merke høyt blodtrykk og kolesterol, og at du sliter med søt-/saltsug hvis det er problemet ditt. Anonymkode: 7d5cb...53f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 12.51): Hadde spurt om ozempic før mysimba. Mye mindre bivirkninger, og effekten er mye bedre Anonymkode: 60c5e...ed3 Enig- eller iallfall iht mysimba. Prøvde de og det gikk mye utover psyken. ble ustabil i humøret, jeg som aldri gråter, grå masse osv. Ville forsøkt noe annet, som ikke går så mye på psyken Anonymkode: 8164f...800
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 Jeg bare spurte legen og forklarte hvorfor jeg ønsket å prøve. Så fikk jeg det. Hadde allerede lagt om kostholdet og begynt å trimme en del. Jeg sleit med at jeg ble fysen på noe hele tida mellom måltidene, og har hatt god effekt på det av både mysimba og ozempic. Anonymkode: fdb9a...e68
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 Pass godt på hvis du skal ha mysimba. Jeg fikk blodpropp av den.... Anonymkode: e5e6a...88b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 17.57): Jeg er i samme situasjon som deg. Skal til legen i februar og snakke om Mysimba. Lurer på alt det du spør om, jeg også. ☺️ Anonymkode: 0f86a...38b Spør heller om Saxenda. Ozempic er kun til dem med diabetes type 2. Anonymkode: 6bba0...699
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #15 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Spør heller om Saxenda. Ozempic er kun til dem med diabetes type 2. Anonymkode: 6bba0...699 Ozempic har også blitt gitt mot overvekt, men da ikke på blåresept. Nå har wegovy kommet, som er samme virkestoffet som ozempic, og beregnet mot overvekt. Desverre er ikke denne heller på blåresept (foreløpig). Det er derimot saxenda. Anonymkode: fdb9a...e68
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #16 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 17.54): Er det noen som har gått på Mysimba, Saxenda eller noe tilsvarende som kan si noe om hvordan de gikk fram med legen sin for å få resept på dette? Anonymkode: ace4a...dfa Dette er et spørsmål som går igjen over alt. Legen vil jo gi ut medisiner, det er det en lege gjør. Selv om noen møter vriene leger, så tror jeg ikke det er gjengs.... Har fått Mysimba, Saxenda og Ozempic helt uten problem av to forskjellige leger uten å være veldig overvektig, men begrunnet med helseplager og diabetes i familien. Du skal ikke forhandle deg frem til å få en sjelden diamant, du skal ha en helt vanlig medisin for overvektige. Du fyller kravene, da er det ingen grunn for legen å si nei. Anonymkode: fac6e...b79
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #17 Skrevet 19. januar 2023 Det er bare å spørre, men mest sannsynlig må du prøve Mysimba først. Jeg fikk vanvittig hjerteklapp av det, og ble helt stressa psykisk. Saxenda har jeg minimalt med bivirkninger av. Jeg går sakte, men sikkert ned. Heller det enn å gå ned 25 kilo på 3 mnd. Anonymkode: 1a909...948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå