Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal kutte ut venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lang historie kort: jeg vet ikke hvordan jeg skal kutte ut en av mine tidligere bestevenninner. Trenger råd på hvordan jeg kan gå frem. 

Vi ble venninner for 5 år siden og bit for bit har hennes falskhet kommet til overflaten. Spesielt når jeg begynte å oppnå suksess i mitt liv. Det er så mange episoder at jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. 

Jeg kan begynne med å si at for 3 år siden startet jeg i terapi på grunn av turbulent barndom med en narsissistisk omsorgsperson. Terapeuten jeg hadde var helt fantastisk og nå som jeg begynner å bli eldre kan jeg tydelig se at noen av de jentene jeg ble nære med tidligere, har hatt sterke narsissistiske trekk. Jeg har flere fantastiske venninner også, men de bor dessverre i min hjemby. 

Jeg har det siste året gjort det veldig bra karriere messing og min «venninne» takler dette veldig dårlig. Det som sårer mest er at jeg er den som har heiet høyest på henne i alle år. Hun vil for eksempel aldri prate om positive ting i mitt liv. Hvis jeg forteller en glad nyhet eller jeg er positiv/sprudlende fordi ting går bra ser jeg på hele ansiktet hennes at hun blir ukomfortabel. Så jeg krymper meg selv i hennes nærvær.  Sjalusien lyser og det gjør meg skikkelig usikker. Så istedet vrir jeg om samtalen så vi snakker om henne i stedet. Eller jeg slutter å dele positive ting i livet mitt og heller det negative da hun faktisk lyser opp mer fordi da kan hun «hjelpe» meg.

Jeg kunne ikke før det siste året sette fingeren på det. Men jeg begynte å forstå hvorfor hun har mistet så mange venninner opp igjennom. En gang fikk hun neste raseri anfall fordi meg og en venninne snakket varmt om ei annen jente som gjorde det bra. Hun skyldte på noe annet. Jeg har ikke tenkt på den episoden , før det siste året. 

Hun er alltid veldig «på» når ting ikke går bra, og hun virker nesten litt lettet når jeg er syk etc og legger mye vekt på at nå må jeg «Slappe av og ikke jobbe».
Jeg ønsker ikke utgi hva yrket mitt er, men hun vet at jeg har et stort prosjekt som snart blir ferdig og hun blir mer og mer rar hver gang jeg ser henne. Jeg inviterte henne hjem på middag hos meg for å prøve å skape god stemning, selv med lite tid disse dager.. Hva gjør hun? Hun sitter på telefonen i 2 time fordi hun «måtte jobbe». Uten å utgi hva det gjelder kan jeg si med sikkerhet at denne tingen var ikke noe hast. Men mer en metode for å vise meg at jeg ikke var «så interessant» og at «hun jobber så hardt og mye». 

På toppen av dette har jeg lagt merke til at hun kopierer ting jeg sier og stilen min. Også måten jeg jobber på. 
Det siste nå er at hun begynner å invadere mitt yrke, folkene jeg samarbeider med, for å så late som hun ikke vet hvem de er ovenfor meg eller vår relasjon. Det begynner å bli skikkelig pinlig. Og veldig vanskelig. 

Hun snakker også alltid dårlig om sine venninner til meg. Hun har nesten aldri et godt ord å si. I en nylig episode  forteller hun meg at hun er keen på en annen fyr (hun er i forhold og har vært utro mange ganger), og denne fyren er en av hennes nære venninner forelska i. Så hun vet ikke hva hun skal gjøre. Og hun syntes det er morsomt fordi han er mye mer interessert i henne. Jeg sa : Du kan jo velge , han eller venninna di. Da ble hun helt forfjamsa og «trist». Jeg sa at xxx er en av dine beste venninner , så når du har kjæreste og xxx er forelska i han er det helt feil av deg å prøve deg på fyren. Etter det har hun ikke delt noe om hennes nye «crush». 

Jeg vet dette høres helt sykt ut. Men det er så klinkende klart akkurat nå. 
Jeg må kutte henne ut. Jeg blir gal. 

Vi har felles venner som møtes på middag etc. Disse vennene er gull for meg.  Hvordan kan jeg gå frem uten å skape dramatikk? Jeg ønsker ikke å krangle med henne eller involvere andre. Jeg vet at om jeg konfronterer henne kommer hun til å involvere flere og hun kommer selvsagt til å nekte. 

Takk for innspill❤️

Anonymkode: 7b67f...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare beklage mye skrivefeil her.  Skriver på en iPhone som synger på siste refreng.

TS

Anonymkode: 7b67f...0e6

Skrevet

Vær veldig mye opptatt. Mye.

Anonymkode: 202ad...4aa

Skrevet

Blir vel det vanlige - fase henne ut? Invitere henne mindre, og alt det der. Si at du er "opptatt", osv. Men sånne er ikke lett å fase ut uansett. Da blir de bare mer på. Noen ganger må man konfrontere i klare ordelag, men hun blir fornærmet da også. 

Du vet best selv, om dette er ei som kan bli helt pooop in her head 🤣 

Det finnes også en annen strategi. At hun mister "lysten" å henge med deg. Så hvis hun hater at du snakker om positive ting, så kjør bare på med mer av det. 

Litt som å bli kvitt en person som er helt forelska og besatt av deg. Da gjør du bare noe "avtennende" 😂

Anonymkode: 37397...efb

• Liker 3
Skrevet

Ikke inviter henne eller vær med henne alene, fas hun ut sånn at dere slipper være kun dere 2. Men helt ok i sammen med andre. Energi tyver er det siste en trenger i livet, og misunnelige folk er ikke skikkelige venninner uansett. Vær opptatt, men vær blid og imøtekommende når dere er sammen flere og ikke baksnakk hun til de andre i gruppa. Vær en bedre person

Anonymkode: 07fa4...d83

• Liker 2
Skrevet

Faen å feige dere er! Hva med å si det rett ut! 

Anonymkode: aa44d...3cf

• Liker 1
Skrevet

Gro litt ryggrad! 

Anonymkode: aa44d...3cf

Skrevet

Dropp konfrontasjon, jeg tror ikke det har noen hensikt. Slutt heller å ta kontakt og så vil det gli over av seg selv. Og da går det sikkert greit de gangene du ser henne sammen med felles venninner. 

Anonymkode: 376ad...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...