Gå til innhold

Kan barnet ditt klokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lærer de klokken? Når blir de orienterte for tid og hvor lang tid ting tar (når man bør skynde seg osv)

Bare lurer på hva som er normalt.

Anonymkode: 1f6e2...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lærte da han var 6 år, og begynte å være ute sammen med venner alene. Greit å vite når han skulle gå hjem til middag, kvelds osv. Men det er noen år siden, og da hadde ikke 6-åringer mobil. Syns nå det er viktig å lære klokken tidlig uansett.

Anonymkode: 8faa1...38f

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hva som er normalt, men vi har ei på 4 år som kan klokken og en på 8 som nettopp har knekt koden. Har en mistanke om at han på 8 ikke lærte den på trass, men er nok noen koblinger som må må plass før man klarer det.

Har også ei på nå 13 som lenge ikke klarte klokke med visere. Så er nok store variasjoner.

Anonymkode: 77334...29d

• Liker 2
Skrevet

Som mor skal du lære ditt barn klokka.

Min lærte det før førsteklasse. Nå som han går i fjerde kan ingen av de 25 vennene i klassen hans klokka. Det er faktisk helt drøyt at det finnes så mange sløve foreldre 🤦‍♀️

Anonymkode: 4dfe5...b8d

• Liker 3
Skrevet

Ja, men hun er 33 år nå.

Anonymkode: 3845b...2d6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som mor skal du lære ditt barn klokka.

Min lærte det før førsteklasse. Nå som han går i fjerde kan ingen av de 25 vennene i klassen hans klokka. Det er faktisk helt drøyt at det finnes så mange sløve foreldre 🤦‍♀️

Anonymkode: 4dfe5...b8d

Er det sant?

Her kan ikke 3.klassingen klokken enda. Prøver å lære han, har kjøpt bøker om klokken etc. Det finnes ingen interesse for å lære klokken. Jeg synes dette er rart. Da jeg var barn lærte vi velvillig klokken, og trente oss barna imellom. Det var jo stor stas å lære klokken, og man følte seg med ett litt bedre. Så, jeg undrer meg litt over min sønn angående dette. Og undrer meg enda mer når du sier at så mange i klassen til ditt barn ikke kan klokken.

Anonymkode: b0806...5b2

• Liker 1
Skrevet

Min kan digital klokke, lærte når han var 4/5, men da hadde han stooor interesse for det. Kan fortsatt ikke analog, 7 år.

Anonymkode: 013db...d26

Skrevet

Mange som sliter med å lære klokka og det er ulike grunner til det. Guttene mine lærte den i 7-8 års alder. Jenta kunne den når hun var 6 år. 

Anonymkode: 07e0b...8dd

Skrevet

Jeg husker at vi lærte klokka i førskolegruppa i barnehagen. Da var vi 6 år. (Jeg er voksen)

Lurer på om det er vanskeligere for barn idag å lære analog klokke siden man ser det mye sjeldnere/det brukes mindre? Er kanskje vanskeligere å lære digital klokke for da må du jo kunne tallene godt opp til 60.. Analog klokke er mer visuell og burde være lettere å forstå sånn egentlig?

Anonymkode: d71bd...c37

Skrevet

Det har vi rett og slett glemt å øve på! 8-åringen min kan hel og halv. Det lærte hun i 6-årsalderen, men jeg tror ikke hun har lært kvart over, ti på halv osv. Det skal jeg ta tak i med en gang!

Anonymkode: c550b...eee

Skrevet

Begge lærte analog og digital t 7-års alderen.

Anonymkode: 818f1...af8

Skrevet

Vi har et gulvur stående i stua, et sånt gammelt bestefarsur som dinger hel og halv. Den eksponeringen/tilgjengeligheten var nok den viktigste grunnen til at mine barn kunne analog klokke ganske tidlig, lenge før skolestart. Og så er det jo motiverende å lære klokka når de ikke fikk se TV før klokka halv seks. Da lurer de jo på hvordan de kan se at klokka er halv seks... så det lærte de seg først, lenge før de kunne se at klokka er ett, f.eks....

De kunne også noen romertall før skolestart, for tallene på gulvuret står med romertall og de kikka vi på sammen.

Men altså...å kunne klokka er ikke ensbetydende med å klare å holde avtaler, beregne tid eller vite når man må skynde seg...

Skrevet

Vår på 4 kan hel og halv, fikk seg analog klokke til jul med 13-24 på de samme plassene som de vanlige tallene på urskiva så det skal være enklere å skjønne hva alt etter 12 på dagen betyr. Veldig praktisk 🙂 tror kvart på, ti og fem blir lettere å forstå etterhvert nå som han har egen klokke på seg hele tiden.

image.thumb.png.b81a8b856dc49d10f81e59d1bad14911.png

Denne fra Bjørklund. 🙂

Skrevet

På skolen er det pensum i matematikken etter 2. trinn og i 5. trinn. Veldig mange kan ikke klokka i 5. trinn, så det tas fra starten. I tillegg er det ca. 1-3 i hver klasse på ungdomsskolen som ikke kan klokka. Hvordan foreldrene snakker, har selvfølgelig mye å si.

Anonymkode: 48f25...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...