AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Del Skrevet 12. januar 2023 Er lenge siden sist jeg søkte jobber, men den gang skrev man en søknad og forklarte hvorfor man søkte jobben og hvorfor man ville være riktig person til jobben. Så nå som jeg holder på å søke jobber så gjorde jeg det samme som den gangen. Men en venn av meg sier at søknader er utdatert, og at når jeg sender inn en tekst "som ingen gidder å lese" så viser jeg bare at jeg er utdatert på arbeidsmarkedet. Er det virkelig sant? Jeg synes det høres rart ut. F.eks. hvordan skal arbeidsgivere skille mellom søkere som har ganske lik CV når de ikke får en søknadstekst? Da må de ha alle på intetvju, og det tar vel mye mer tid enn å lese en halv sides søknad? Hva er vanlig å gjøre når man søker jobb nå? Anonymkode: 06c40...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Del Skrevet 12. januar 2023 Janei jeg har søkt jobb den siste tiden og da har jeg absolutt skrevet søknader. Det har vært påkrevd. Anonymkode: fd668...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 12. januar 2023 #3 Del Skrevet 12. januar 2023 Med mindre det står i utlysningen at du kun skal sende CV, så skal du skrive en søknadstekst. Mange arbeidsgivere bruker egne fagsystemer for jobbsøkere. De fleste av disse portalene krever at du fyller inn CV-informasjon på en standardisert måte, og i tillegg har de et fritekstfelt. Du skriver søknadsteksten i fritekstfeltet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Del Skrevet 12. januar 2023 Noen ber om søknad, men ikke alle. Noen vil bare ha CV. Alle CV'er skal være spisset mot den stillingen du søker på. Før var CV bare en oppramsing av det du hadde gjort pluss noen interesser. Nå skal CV'n være mer med personlige egenskaper som passer til stillingen du søker og også nøkkelkvalifikasjoner relevant for jobben osv. Så cluet nå er at noen av de som skal ansette ikke trenger både søknad og CV, så da må CV'n fungere som begge to. Litt sånn som søknad fungerte før de fant ut at man skulle starte med CV. (Da jeg gikk på vgs lærte vi å skrive bare søknad og regla HASPRAV var noe vi pugget.) Anonymkode: 9ab45...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMunkholm Skrevet 12. januar 2023 #5 Del Skrevet 12. januar 2023 Skriv søknad. Søknad er ikke utdatert i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 12. januar 2023 #6 Del Skrevet 12. januar 2023 Nei, folk skriver søknadstekster fremdeles. Det som jeg derimot er ganske sikker på er at fokuset til arbeidsgiver er mer rettet mot CV enn mot selve søknadsteksten. Jeg har selv vært med på flere rekrutteringsprosesser, og det var svært sjelden at vi vektla søknadsteksten mer enn CV. Det var litt sånn, om vi har to kandidater som har relativt lik CV og vi er i tvil om hvem vi skal kalle inn til intervju, så er søknadsteksten grei for å se litt mer detaljert og få mer kunnskap om vedkommende. Min forrige sjef sa alltid at han nektet å lese søknadstekster fordi han var lei av å lese "Jeg søker med dette jobb som__. Mitt navn er ___, jeg er__ år og bor ___" og alt det der. Kanskje flere arbeidsgivere som tenker slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Del Skrevet 12. januar 2023 HR her. Vi har gått fra å be om søknadsbrev til å ta 15 minutters samtaler med de som har gode CV-er. Men egentlig spørs det på rollen man søker på. Anonymkode: c0456...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Del Skrevet 12. januar 2023 Ullvott skrev (5 minutter siden): Med mindre det står i utlysningen at du kun skal sende CV, så skal du skrive en søknadstekst. Mange arbeidsgivere bruker egne fagsystemer for jobbsøkere. De fleste av disse portalene krever at du fyller inn CV-informasjon på en standardisert måte, og i tillegg har de et fritekstfelt. Du skriver søknadsteksten i fritekstfeltet. Ja, de jobbene jeg har søkt på nå har hatt det. Men det har vært mulig å laste opp CV og søknad som PDF så jeg har gjort det, og så i datasystemet har jeg bare fylt inn de feltene som var relevant for meg. Anonymkode: 06c40...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 12. januar 2023 #9 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg forstår kompisen din, men det spørs også helt på bransjen. I noen bransjer holder det med å sende inn cv på LinkedIn. Når jeg er med på rekrutteringer vil jeg helst ha rett komptens og erfaring og derfor leser jeg oftest gjennom CV. Finns det flere kandidater med lik komptens, da blir det jo et spørsmål om hvem som passer godt inn i dynamikken på arbeidsplassen. Da er søknaden en fin måte å hente informasjon til intervjuet. I andre jobber kan jo personlig egnethet være viktigere, og CVen mindre viktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Del Skrevet 12. januar 2023 For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke meningen med å skrive søknad, men jeg gjør det fordi de aller fleste krever å få tilsendt en søknad i tillegg til CV. Det burde vært nok med CV. Relevant arbeidserfaring og relevant utdanning fremgår jo av CVen. Anonymkode: b3a54...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen ber om søknad, men ikke alle. Noen vil bare ha CV. Alle CV'er skal være spisset mot den stillingen du søker på. Før var CV bare en oppramsing av det du hadde gjort pluss noen interesser. Nå skal CV'n være mer med personlige egenskaper som passer til stillingen du søker og også nøkkelkvalifikasjoner relevant for jobben osv. Så cluet nå er at noen av de som skal ansette ikke trenger både søknad og CV, så da må CV'n fungere som begge to. Litt sånn som søknad fungerte før de fant ut at man skulle starte med CV. (Da jeg gikk på vgs lærte vi å skrive bare søknad og regla HASPRAV var noe vi pugget.) Anonymkode: 9ab45...cff Okey. Jeg visste ikke at CVen også skal tilpasses. Hva mener du med "Nå skal CV'n være mer med personlige egenskaper som passer til stillingen du søker og også nøkkelkvalifikasjoner relevant for jobben osv."? Skal jeg skrive søknadsteksten på CVen? Jeg vet ikke hva HASPRAV er/var. Jeg har vært vant til å skrive både CV og søknad. Vixella skrev (2 minutter siden): Nei, folk skriver søknadstekster fremdeles. Det som jeg derimot er ganske sikker på er at fokuset til arbeidsgiver er mer rettet mot CV enn mot selve søknadsteksten. Jeg har selv vært med på flere rekrutteringsprosesser, og det var svært sjelden at vi vektla søknadsteksten mer enn CV. Det var litt sånn, om vi har to kandidater som har relativt lik CV og vi er i tvil om hvem vi skal kalle inn til intervju, så er søknadsteksten grei for å se litt mer detaljert og få mer kunnskap om vedkommende. Min forrige sjef sa alltid at han nektet å lese søknadstekster fordi han var lei av å lese "Jeg søker med dette jobb som__. Mitt navn er ___, jeg er__ år og bor ___" og alt det der. Kanskje flere arbeidsgivere som tenker slik. Skjønner. Yrket mitt krever en "standardutdannelse" så er sjelden folk har veldig varierende CVer. Noen forskjeller er det jo, men sånn generelt er det nok mye likt. Sånne søknadstekster som eksempelet ditt høres rart ut. Litt sånn som man skrev på ungdomsskolen og ikke visste hva man skulle skrive fordi man ikke kjente seg selv så godt enda og heller ikke hadde noen forståelse av hva som krevdes i den stillingen man søkte på. Anonymkode: 06c40...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 12. januar 2023 #12 Del Skrevet 12. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Sånne søknadstekster som eksempelet ditt høres rart ut. Litt sånn som man skrev på ungdomsskolen og ikke visste hva man skulle skrive fordi man ikke kjente seg selv så godt enda og heller ikke hadde noen forståelse av hva som krevdes i den stillingen man søkte på. Ja, enig der. Overraskende mange som leverte/sendte inn sånne søknader, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Del Skrevet 12. januar 2023 Noen stillinger krever spesifikk utdanning, og da vil hvor du har jobbet ofte være mindre relevant enn hva du har gjort i jobben. Det viktige er altså hvilke oppgaver du faktisk har vist at du evner å løse. Søknaden er da et mer nyttig verktøy for å få en nærmere beskrivelse av kandidatens erfaring enn en cv vil være. Og særlig i de yrkene der det stilles strenge krav til skriftlig fremstillingsevne. Så søknad er ikke «ut», men søknadens betydning varierer ut fra hvilken type stilling det er snakk om. Anonymkode: 1250e...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Del Skrevet 12. januar 2023 Dere som sier at søknad ikke blir vektlagt like mye som før, snakker dere om typisk deltidsstillinger eller fullstillinger som krever utdanning osv? Anonymkode: 36844...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okey. Jeg visste ikke at CVen også skal tilpasses. Hva mener du med "Nå skal CV'n være mer med personlige egenskaper som passer til stillingen du søker og også nøkkelkvalifikasjoner relevant for jobben osv."? Skal jeg skrive søknadsteksten på CVen? Jeg vet ikke hva HASPRAV er/var. Jeg har vært vant til å skrive både CV og søknad. Skjønner. Yrket mitt krever en "standardutdannelse" så er sjelden folk har veldig varierende CVer. Noen forskjeller er det jo, men sånn generelt er det nok mye likt. Sånne søknadstekster som eksempelet ditt høres rart ut. Litt sånn som man skrev på ungdomsskolen og ikke visste hva man skulle skrive fordi man ikke kjente seg selv så godt enda og heller ikke hadde noen forståelse av hva som krevdes i den stillingen man søkte på. Anonymkode: 06c40...745 HASPRAV var regla vi lærte for å skrive søknad på riktig måte: H for henvisning A for alder S for skole(gang) P for praksis A for arbeidsstart V for vedlegg Jeg driver og søker jobber om dagen jeg også og har lest meg opp litt og snakket med rekrutterere og der står det/ sier de at CV ikke skal være masseprodusert, men spisses. Ikke skrive søknadsteksten på CV'n, men at man tar med interesser og kvalifikasjoner som passer til den stillingen du søker og ikke generelt. (Beklager at jeg er skikkelig dust til å forklare) Anonymkode: 9ab45...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå