Gå til innhold

Dere som har tatt koloskopi - jeg har noen spørsmål.. (gruer meg sykt mye)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må til koloskopi, og gruer meg så himla mye.. Leser det gjør så vondt osv.. Så har noen spørsmål til dere som har tatt den -håper noen kan svare. (jo mer en vet, jo bedre ifht å grue seg)

Hvor vondt var det? Og var det vondt hele tiden? (undersøkelsen varer vel ca 45 min??) Hva fikk du av smertestillende? Og fikk du mer underveis? Får du vite med engang hvis det er funn? (jeg skal dit pga blødning) Andre ting du tenker er greit at man vet om denne undersøkelsen??

Hadde satt enormt pris på svar her..

Anonymkode: 5b4a2...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert forskjell på hvordan det oppleves og føles, men for meg gikk det knirkefritt. Mener at jeg ikke fikk smertestillende, men et eller annet muskelavslappende(?) Undersøkelsen tok ikke så lang tid som 45 min. på meg, men dette varierer vel helt sikkert også. Litt underlig følelse med luft som flytter seg og dyttes hit og dit, men jeg hadde ingen nevneverdige smerter. De sa der og da at det så fint ut, men eventuelle funn vil vel bli opplyst om, men analysert nærmere før et endelig svar, går jeg ut fra. Ut fra egne erfaringer vil jeg altså be deg om å ikke bekymre deg halvt ihjel. Vær flink med forberedelsene du blir informert om så du har helt tom tarm, så går det sikkert fint. Skulle det gjøre litt vondt, så er det ihvertfall ikke farlig. Og eventuelle smerter forsvinner nok raskt. Lykke til med både undersøkelse og resultat👍

Endret av Påkrevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beroligende og smertestillende. Var ikke noe vondt og var fort gjort. Jeg vet legen snakket med meg etter undersøkelsen, men husker ikke noe av det.  Fikk svar av fastlegen.

Du behøver ikke grue deg. Jeg grudde meg unødvendig i 2 uker. Bortkasta tid.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gikk utrolig mye bedre enn forventet. Jeg ba på forhånd om å få alt av medisiner jeg kunne få for å slappe av :) Anbefaler å spørre om det, virket som det var null problem å få det.

Kan ikke minnes at det var noe smerter heller, bare litt lett ubehag av og til. Og jeg fikk følge med på skjermen og se inni min egen tarm, og var vel heller lett euforisk på grunn av det jeg hadde fått av medikamenter.

Anonymkode: f5772...efd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe beroligende som gjorde meg litt sløv og "full". Husker ikke om jeg fikk smertestillende, men i alle fall muskelavslappende. Det var overhodet ikke noe vondt. Lå og fulgte med på skjermen, kjentes ut som legen bare pirka borti rompa omtrent, litt trykk. 

Grua meg også veldig, men for min del var det totalt bortkastet. Gastroskopi var mye verre for meg.

Anonymkode: 46bf7...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger til at forberedelsene med å drikke avføringsmiddel var mer ubehagelig (fortsatt ikke vondt) enn selve undersøkelsen. Og mer styr. Ellers var det relativt problemfritt hele greia.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det to ganger. For meg var vondt min første gang, men fikk mye smertestillende så det gikk bra.  Den andre gangen brukte de derfor tynt skop og da gikk det veldig fint. De fant polypper hos meg begge gangene som ble sendt til undersøkelse. Fikk svar etter noen dager. 

Hvis jeg var deg ville jeg spurt om de kan bruke tynt skop, men ring i så fall på forhånd slik at de er forberedt. Til meg sa de at de kan gjøre og se akkurat det samme med tynt som med tykt skop. 

Selve undersøkelsen er jo litt fasinerende. Man får liksom sett hvordan man ser ut inni tarmen:-) 

Lykke til og håper fastingen, tømmingen og selve undersøkelsen går bra. 

Anonymkode: 2f7dd...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var forberedelsene, så fikk det ikke til med den drikken, fikk piller neste gang og da gikk det veldig greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat aldri fått smertestillende eller beroligende. 

For meg er det helt grusomt vondt, men smerten varer ikke hele tiden. Kun når de skal strekke ut tarmen. Ubehagelig er det hele tiden, men det tar ikke 45 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig dårlig opplevelse (skal ikke utdype for vil ikke skremme) og en som tok et kvarter (kanskje ti min) med barneskop istedet. Da gikk det bra. Unn deg noe fint når du er ferdig. 

Anonymkode: edf23...279

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppiluppi84 skrev (9 minutter siden):

Hat aldri fått smertestillende eller beroligende. 

For meg er det helt grusomt vondt, men smerten varer ikke hele tiden. Kun når de skal strekke ut tarmen. Ubehagelig er det hele tiden, men det tar ikke 45 min.

Grusomt vondt her også. Fikk på forhånd beskjed at jeg kunne si fra om jeg trengte mer smertestillende underveis.

Da jeg ba om mer smertestillende, sa hun bare "Neida, dette klarer du fint".

Anonymkode: 65015...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overrasket over at såpass mange har opplevd det smertefullt. 

Før undersøkelsen fikk jeg veneflon på handa og de var rause med både avslappende og smertestillende medisin. Jeg lå og så på skjermen hele tiden og legen forklarte. Det var noen svinger som krevde litt ekstra smertestillende, eller var det plankekjøring. 

Jeg vil ikke grue meg om jeg skal gjøre det igjen. Forberedelsene for å tømme tarmen er det mest strevsomme. Jeg håper din opplevelse blir like god som min. Masse lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk veneflon med smertestillende og beroligende men klarte ikke fullføre. Kommer ikke til å gjøre det igjen med mindre jeg får narkose. 

Tømmingen var null stress. Er man vant til eksplosiv diaré så er det som en helt vanlig hverdag 

Anonymkode: 5aa98...335

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tømme tarmen er absolutt det verste for meg. Jeg kan få nærmest kolikksmerter. 

Jeg har tatt undersøkelsen en gang uten smertestillende, en gang med et eller annet som gjorde at jeg ikke husker noe som helst og ellers med smertestillende og beroligende der jeg er mer våken. 

Alle gangene har gått helt fint, men foretrekker jo smertestillende og beroligende, absolutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må til koloskopi, og gruer meg så himla mye.. Leser det gjør så vondt osv.. Så har noen spørsmål til dere som har tatt den -håper noen kan svare. (jo mer en vet, jo bedre ifht å grue seg)

Hvor vondt var det? Og var det vondt hele tiden? (undersøkelsen varer vel ca 45 min??) Hva fikk du av smertestillende? Og fikk du mer underveis? Får du vite med engang hvis det er funn? (jeg skal dit pga blødning) Andre ting du tenker er greit at man vet om denne undersøkelsen??

Hadde satt enormt pris på svar her..

Håper vi får rapport når du er ferdig😊 (Hilsen hun som det gikk bra med med tynt skop)

Anonymkode: 2f7dd...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legger til at forberedelsene med å drikke avføringsmiddel var mer ubehagelig (fortsatt ikke vondt) enn selve undersøkelsen. Og mer styr. Ellers var det relativt problemfritt hele greia.

Den drikken husker jeg var grusom. Tror den heter Laxabon. Jeg slet med å holde den nede. Den smakte som gamle anløpne mynter 🤢 Koloskopien var bare barnematen i forhold.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - takk for så mange svar! det var veldig nyttig! Har ikke engang tenkt over at tømmeregimet blir kjipt, men ser jo den! Jeg har ikke fått timen enda, henvisning er sendt -men jeg skal få det innen få uker privat pga blødning de ikke vet hvorfor. Så tipper det blir om 2-3 uker. Skal oppdatere i etterkant. TAKK for at dere gidderå dele!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok coloskopi for noen år siden pga blødninger. Fikk ikke smertestillende, kun liten dose muskelavslappende. Eneste jeg kjente var såvidt ørlite ubehag når de passerte første "svingen" (typ isende smerte i noen få sekunder), og deretter var undersøkelsen helt smertefri. De tok et par biopsier for å være på den sikre siden, men ingen konkrete funn. Undersøkelsen tok totalt 25 minutter hos meg. Konkludert med IBS i etterkant av undersøkelsen. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde gode anatomiske forhold i tarmen, så hos meg var nok det grunnen til at det gikk såpass kjapt og tilnærmet smertefritt.

Anonymkode: 4e3b8...04a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Grusomt vondt her også. Fikk på forhånd beskjed at jeg kunne si fra om jeg trengte mer smertestillende underveis.

Da jeg ba om mer smertestillende, sa hun bare "Neida, dette klarer du fint".

Anonymkode: 65015...38f

Å koloskopi mener norske myndigheter og leger at alle som fyller 55-65 skal igjennom annet hvert år. Tarmscreening program.. nei takk!!

Anonymkode: d7dbb...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...