Gå til innhold

Hund som halter. Når vurdere avlivning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min hund er 9år. Han kan bli rundt 16år dersom han er frisk. Opp gjennom har han hatt lite plager, ingen sykdommer som har krevd veterinær. Men han har slitt med ene foten etter tidligere ulykke hos tidligere eier. Dette har ikke vært noe særlig problem, men det begynte å merkes for ca 1år siden. Jeg merker at turene må bli kortere, ellers halter han. Går lite på asfalt da han halter mer da. Før kunne vi gå minst 2t uten halting. Nå halter han etter 1t. Vi kan gå tur 1-2 ganger i uken ca 1t, men da må vi ta det ganske rolig de andre dagene. Tenker derfor det er bedre med 30min tur daglig + 15min tur morgen og kveld? Utenom dette har vi hage, så han kan gå ute å snuse og vi kan aktivisere oss litt inne eller i hagen. Sånn ellers er han livlig og leken, og jeg tenker vi ikke er helt på avlivnings-situasjon enda. 

Men når bør man tenke på avlivning? Jeg ser jo for meg at problemet med foten er det som vil ta knekken på han med mindre han plutselig blir syk. Ønsker derfor å forberede meg litt og kanskje ha noen krav til når jeg bør avlive (utenom dyrlegen sin vurdering selvsagt). Hva tenker dere gjør at en hund bør avlives mtp halting og redusert aktivitet? 

Og hva med mat? Jeg har prøvd "slankefor". Men hunden er ikke glad i det. Men jeg ser jo at han ikke kan få samme mengder og mat som før, han har allerede lagt på seg litt (haltingwn begynte før det).

Anonymkode: a7460...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier veterinæren om foten da?

Anonymkode: eb6ff...c0b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor halter den? Altså hva slags type skade er det den har? Hva sier veterinær? Har hunden vært hos utredning hos rehabiliteringsterapaut? 

Vanskelig å svare på ett sånt spørsmål når man ikke vet type skade og hva som eventuelt er forsøkt av behandlinger. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan vel ikke tenke avliving før man vet hva slags skade det er, og hvordan det eventuelt kan behandles. 

Anonymkode: b1a60...501

• Liker 5
Skrevet

Dette med avliving er veldig vanskelig å avgjøre. Man vil jo beholde dyrene sine så lenge som mulig, så jeg opplever at folk ofte venter for lenge.

Vet du om det finnes noen medisiner, treningsform eller operasjon som kan lette på plagene for hunden?

Vi valgte å avlive vår den dagen han var så dårlig til beins at han ramla ned trappa. Jeg skulle ønske vi gjorde det litt før, så han hadde unngått den hendelsen :S Men det var så vanskelig å gi slipp. 

Anonymkode: 4cf71...d69

• Hjerte 1
Skrevet

Har du vært hos hundefysio og hørt om det er øvelser/rehabilitering og styrketrening du kan gjøre?

• Liker 6
Skrevet
Tabris skrev (30 minutter siden):

Har du vært hos hundefysio og hørt om det er øvelser/rehabilitering og styrketrening du kan gjøre?

Svisle skrev (48 minutter siden):

Hvorfor halter den? Altså hva slags type skade er det den har? Hva sier veterinær? Har hunden vært hos utredning hos rehabiliteringsterapaut? 

Vanskelig å svare på ett sånt spørsmål når man ikke vet type skade og hva som eventuelt er forsøkt av behandlinger. 

Dette↗️

I tillegg til å ta en CT for å se om området har mye forkalkninger. (Det er begrenset hvor mye røntgen viser) 

Vil også anbefale deg å gi hunden tilskudd i form av glucosamin og msm.

Avliving bør vurderes når hunden er godt sjekket og det gir hunden endret livsglede. Henger den mye etter på tur, ligger mye og "sturer" osv. 

• Liker 2
Skrevet

Er det liten hund med patella? Da kan det opereres. Ellers vedlikeholde hunden med trening i ulendt terreng og bakker, samt svømming. Det bygger muskulatur for å holde kneskålen på plass. Gå minst mulig på asfalt. Gi olje i maten og hold hunden slank. Ikke la den hoppe fra høyder osv. 

Anonymkode: 65810...6fa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...