Gå til innhold

Har du angret på å flytte i hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 små barn og bor veldig sentralt i leilighet. La oss si det slik at vi har absolutt alt rett utenfor døra, men ingen hage eller uteplass. Vi har også bare 2 bittesmå soverom så vi har egentlig ikke plass til alle.

Vi har kjøpt et hus som ligger 16 minutter fra hvor vi bor. I et nabolag med variert bebyggelse. Vi vet at i nabohusene er det barn på samme alder som våre barn. Vi får stort vaskerom og store soverom nok til alle.

Men jeg kjenner så intens sorg likevel. Fordi jeg føler meg så knyttet til leiligheten vår og jeg liker litt at vi kan hoppe fra lekeplass til lekaplass hvor vi bor nå. Det finnes lekeplasse hvor vi flytter også, men ikke så nært og ikke like koselig å gå til dem. Så var det jo dette med plassen. Jeg skjønner jo vi egentlig ikke har plass til å bo hvor vi bor nå.

Men jeg er så redd for å angre meg og når vi har solgt leiligheten så er det ingen vei tilbake. Vi kan alltids kjøpe en tilsvarenede leilighet, men det vil ikke bli det samme. Det hjelper nok ikke på at stedet vi flytter føles litt fremmed også.

Er det flere som har følt det slik? Gikk det seg til eller angrer dere fortsatt?

Anonymkode: 59df7...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt annen situasjon, men poenget likevel det samme. Jeg "måtte" flytte pga beliggenhet, men jeg var svært knyttet til boligen min og hadde det tungt med hele greia. Men det gikk seg til. Jeg klarte fint å omstille meg, og jeg trives bra på nytt sted. 

Det er fordeler og ulemper uansett hva man gjør, og jeg tror det kommer til et punkt hvor man må ta en rasjonell avgjørelse. Og når den er tatt, så må man gjøre det nye "sitt". Og i verste verste fall, så kan man flytte senere hvis man finner ut at det ble helt feil. 

I ditt tilfelle så får dere ikke leiligheten deres tilbake. Men med mindre den kan bygges om slik at planløsningen fungerer bedre, så må dere flytte på dere siden dere har barn. Eller, dere kan jo såklart bare bo trangt, det er faktisk de som trives med det også. Men om barna vil trives med det når de blir eldre, er en annen sak. 

Anonymkode: 328b8...a29

• Nyttig 1
Skrevet

Har vært gjennom det samme. Det går noen uker så er du over det. Tenk så deilig med nok plass! Jeg ble gal av trangboddheten, men var likevel glad i hjemmet mitt. Men det gikk fortere over enn jeg trodde. Nå savner jeg ikke leiligheten, men tenker tilbake på at jeg er glad for minnene vi hadde der. 

siden du nevner lekeplasser går jeg ut fra at du har små barn. Plutselig er de større, vil ut å leke eller ha venner med hjem. Da er det ikke gøy med bittesmå/ikke nok soverom. Ikke kan du sende de ut for å leke alene heller.

Lykke til 😊

Anonymkode: e972c...f5b

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte ikke hus. Ble for mye vedlikehold for min smak. Og når det gjelder stedet så har jeg opplevd å både bli vant etter hvert, og ikke å bli det og dermed flytte etter noen år. Må nesten bare gjøre et forsøk 😊

Anonymkode: d486e...ac3

Skrevet

Det er alltid en omveltning å flytte, men husk at dere har valgt å flytte av en grunn. Når dere flytter vil du sette pris på de tingene. Og tenk så deilig å kunne leke rett utenfor døra, og slippe å vandre gatelangs for å finne en lekeplass.. 

Anonymkode: f81c5...5b7

• Liker 1
Skrevet

Gjorde det samme som dere. Trivdes aldri i huset, eller det å bo mindre sentralt. Prøvde i 3 år, men vi kjøpte da rekkehus ganske sentralt. Og elsker det, det bor mange barn her, det er lekeplass, akebakke, fotballbane og basketbane her, og mange barn, med hyggelige foreldre. 

Anonymkode: 3b268...4f7

Skrevet

Nej. 
jag har ångrat några andra flyttar jag gjort, eller inte gjort. Att flytta till hus med barn (då 3 och 5 1/2 år gamla var helt rätt. Att kunna släppa ut dem i hagen. Att kunna spela musik högt och sent. Att leka tidigt på morgonen. Att ha hagen att vara i, pyssla i och fruktträd och blommor. Härligt. 

däremot var det lite ångest att lämna gamla lägenheten, barnehage etc. 
Jag har inte ångrat. 

• Liker 2
Skrevet

Bodd i hus siden 2009 og har aldri savna leilighet.  Gruer meg til å flytte til en om noen år.  Kan ikke sitte på et 180 kvm stort hus for alltid. 

Anonymkode: 57a40...d54

Skrevet

Vi flyttet fra en 3 roms leilighet til rekkehus. Og det er herlig med mer plass og endelig for min del plass til større seng.

Og ikke minst mer stillhet og ro her uten naboer over og under.

Anonymkode: 20edd...862

Skrevet

Bor sentralt i hus og er ikke skapt for å bo i leilighet. (Har prøvd)

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet fra leilighet sentralt i byen til hus litt utenfor for å få mer plass til barna. Deilig med god plass og hage, men jeg savner virkelig å bo i byen med alt av tilbud lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 8e0c1...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi flyttet fra leilighet sentralt i byen til hus litt utenfor for å få mer plass til barna. Deilig med god plass og hage, men jeg savner virkelig å bo i byen med alt av tilbud lett tilgjengelig. 

Det er akkurat dette jeg er redd for. At huset er deilig, men omgivelsene vil føles helt feil. Vi vil ikke bo veldig usentralt. Mange vil nok si det er relativt sentralt. Det er ca 1km å gå til kafeer og butikker, samme med kollektivtransport som tar oss inn til sentrum på 15 minutt.

Likevel så er det noe annerledes å bo 15 minutt unna som å bo rett oppå tilbudene i byen som vi gjør nå.

Men eldste begynner på skolen til høsten så vi føler det er nå eller aldri i forhold til å rive de opp  fra nærmiljøet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har vært gjennom det samme. Det går noen uker så er du over det. Tenk så deilig med nok plass! Jeg ble gal av trangboddheten, men var likevel glad i hjemmet mitt. Men det gikk fortere over enn jeg trodde. Nå savner jeg ikke leiligheten, men tenker tilbake på at jeg er glad for minnene vi hadde der. 

siden du nevner lekeplasser går jeg ut fra at du har små barn. Plutselig er de større, vil ut å leke eller ha venner med hjem. Da er det ikke gøy med bittesmå/ikke nok soverom. Ikke kan du sende de ut for å leke alene heller.

Lykke til 😊

Anonymkode: e972c...f5b

Jeg håper du har rett, at det vil gå seg til. Takk for at du delte erfaringene :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er akkurat dette jeg er redd for. At huset er deilig, men omgivelsene vil føles helt feil. Vi vil ikke bo veldig usentralt. Mange vil nok si det er relativt sentralt. Det er ca 1km å gå til kafeer og butikker, samme med kollektivtransport som tar oss inn til sentrum på 15 minutt.

Likevel så er det noe annerledes å bo 15 minutt unna som å bo rett oppå tilbudene i byen som vi gjør nå.

Men eldste begynner på skolen til høsten så vi føler det er nå eller aldri i forhold til å rive de opp  fra nærmiljøet.

Vi har også 15min med kollektiv, men blir ikke til at vi er i byen så ofte. Men jeg kom frem til at når jeg først har valgt å få barn så får jeg ofre litt for dem. De trives veldig godt i det nye nabolaget, og elsker å kunne løpe rett ut i hagen. I tillegg var det ikke aktuelt at de skulle begynne på skole der vi bodde så bedre å flytte mens de fortsatt er små. Vi får vente til barna flytter ut, og så bytte ut huset med leilighet i byen igjen😄

• Liker 1
Skrevet

Angrer ca.1 gang i uka når vi vasker ned hele greia. 

Anonymkode: 78b35...907

• Liker 1
Skrevet

Flyttet først ut av byen til et rekkehus, relativt sentralt, men litt for «jålete» strøk så fant aldri helt plassen vår der. Flyttet til en liten bygd, ca 35 min kjøring inn til stor by. Vi bor tett på naturen, i enebolig, men med (koselige) naboer og gangavstand til skole og litt butikker, apotek osv. Vi stortrives!! Elsker å ha eget hus og egen hage! Har alltid tenkt at vi skal flytte til byen igjen når barna flytter ut, men nå tviler jeg på at vi noen gang kommer til å ville flytte!

Anonymkode: b0a45...bff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her bor vi cirka 3 kilometer fra sentrum av byen, altså gangavstand og vi tar raskt bussen til sentrum. Matbutikker er nærmere. 15 minutter unna er ingenting.

Anonymkode: 20edd...862

Skrevet

Vi kjøpte hus og angret. Måtte bruke for mye av dyrebar familietid på vedlikehold osv (da spesielt utendørs). Solgte etter 3,5 år, bor i nytt rekkehus i stedet som ikke krever vedlikehold på samme måte. Helgene er helt frie, veldig deilig. 

Anonymkode: 375d1...ec3

Skrevet

Nei, jeg har aldri følt særlig tilknytning til boliger, de er bare steder jeg oppholder meg fordi det passer seg akkurat da. Er veldig fornøyd med huset jeg har nå, passer livssituasjonen min med hund og bil.

Anonymkode: a76d3...d3d

Skrevet

Neo

Flyttet 15 minutter kjøring fra leiligheten vår som var innenfor ring 3 til hus i kommune rett utenfor Oslo. Synes det er deilig med god plass og i hverdagen trenger jeg jo stort sett bare å handle middag. I helgene eller andre dager det skjer noe er det null problem å dra inn til byen og alle de nye appene for taxi gjør det superlett å komme seg på natten til en ok pris. 

Anonymkode: e8777...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...